Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

mijn GL500

 
 
Pagina  Pagina 7 van 8:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  Volgende »

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#91 | Geplaatst: 10 juli 2021 13:28 
de GL500 heb ik in 2014/15 al voor een groot deel gerenoveerd. de beruchte voordekselpakking vervangen en nog ergens een pakkinkje, en de radiateur. verder met wat hap-snapdingetjes de koppelingskabel vastgezet op de voordeksel, remslangen, -blokken en -schijven vervangen. al moet ik nog wel even kijken of ik nog geen dikkere schijven heb. volgens mij wel, maar waar...

daarna is de GL500 in de schuur 'geparkeerd' en ben ik verder gereden met de Pan European die ik in 2015 kocht. de GL500 kan nu weer makkelijker de weg op, want die staat nu in de garage die aan de openbare weg grenst. bij mijn vorige huis moest-ie eerst door een net te smalle deur de schuur uit, naar het terras, dat 30cm hoger lag dan de vloer van de schuur, dan door het gangetje naar de straat, en daar dan de kuip erop bouwen, omdat de kuip te breed was om door de bocht in het gangetje te komen. en aangezien nu de Pan European (weer) aan de kant staat voor nieuwe voorvorkkeerringen (binnen 1,5 jaar, en net niks aan gereden kilometers), kan ik de GL500 wat nader bekijken en onderhoud plegen. ben wel benieuwd hoe (en of) hij rijdt, na 6 jaar stilstaan (in de tussentijd wel af en toe gestart, en recent wilde hij ook wel lopen op benzine). hopelijk lekt de tank niet als ik 'm volgooi...(want: niet met volle tank weggezet)

het meeste in huis (nieuwe bedrading, riool, badkamer, CV-installatie, keuken, vloer begane grond) is al gedaan, het enige wat nog 'moet' is een kozijn met openslaande deuren in de achtergevel. de rest is speldenwerk: inrichten, slaapkamers behangvrij maken en inrichten. al zal daar ook wel behoorlijk wat tijd in gaan zitten. en vooral: waar laat ik 'de zooi' van de kamer als ik daaraan begin
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#92 | Geplaatst: 16 sept. 2021 12:05 
Vanmiddag een begin gemaakt met het 'soort van' rijklaarmaken van de GL500. Begonnen met het belangrijkste: de benzine die in de tank zit/zat. Want die zit er al een jaar of wat in, en dat is voor zowel benzine als tank niet goed. En dat klopt dus wel aardig: bij het demonteren klotst de benzine natuurlijk wat heen en weer, en ik hoorde wat 'vaste materie' meeklotsen. De benzine die eruit kwam was roestbruin, wat er meeklotst is waarschijnlijk roest van de binnenkant van de tank.

Betekent dus dat ik op zoek mag naar een andere (bij voorkeur grijze) benzinetank of een manier om 'm leeg te krijgen (als in: losse ijzerdelen eruit). Volgens mij is hij nog wel lekdicht, maar door de losgelaten ijzerdelen natuurlijk wel dunner...

Wordt dus nog een uitdaging...
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#93 | Geplaatst: 16 sept. 2021 22:28 
Er zijn verschillende dingen mogelijk met een roestige tank:

1e -stop een paar kilo straalgrit in je tank, wikkel de tank in doeken en stop hem in een betonmolen (zoveel doeken dat de tank vast zit) laat de molen 3 uur draaien en bekijk de tank daarna. Als het goed is is alle roest los gemaakt en kan je met lucht en spoelen met benzine de tank grit en roest vrij maken.
Het nadeel is dat de beschermlaag binnen in de tank ook aangetast word waardoor er in de toekomst sneller roest vormt.

2e -(ook mogelijk na 1e) is een tank cure aanbrengen. Dat is 2 componenten meuk die je in je tank giet en daarna door de tank te draaien in een dunne laag over de binnenkant verspreid. Dit werkt ook bij roestige en lekke tanks.
Het risico is dat de laag (in de loop van de tijd) loslaat van de tank waardoor een blaas ontstaat waar een deel van de benzine in zit, dus tussen de tank en de nieuwe beschermlaag. Het schijnt dat de hedendaagse middelen hier nauwelijks last van hebben.

En ja natuurlijk een nieuwe tank.

Succes & Groet
Erik

(P.s. Voor een paar kilo straalgrit kan je mij een PB sturen)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#94 | Geplaatst: 17 sept. 2021 01:36 
Vervelende klus, dat weet ik wel, wat 't beste is niet. Je zou kunnen beginnen met een lading schoonmaak azijn er in te gooien en dat een dagje laten staan, niet te koud. Daarmee krijg je als 't meezit al een hoop rommel los/opgelost die je dan kan uitspoelen. Daarna kan je dan altijd nog naar behoefte aan de slag met middelen als boven genoemd. Kraantje en dop beter niet in de azijn, afplakken.

Bij de tank coating sets zit ook een ontroest/schoonmaak slag vooraf.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#95 | Geplaatst: 17 sept. 2021 17:08 
Ik heb ooit een tank gehad die aan de binnenzijde ook was behandeld met een of ander goedje. Kennelijk was dat niet helemaal goed gegaan, want het spul liet los en kwam in de carburateurs en benzine filter en dergelijk terecht. En zelfs een CX heeft dan moeite met zijn motorblokje......

Succes !

Harmony,
Hans
( heeft de laaste tijd heel erg weinig sleutelklusjes ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#96 | Geplaatst: 3 juni 2023 17:16 
zo, maar weer eens een update over de SilverWing500 (die met de roestige tank )

na ruim 1,5 jaar kan ik weer wat melden. de grijze SilverWing is bruin geworden. wat begon met een zoektocht naar een grijze tank, eindigde in de aanschaf van een bruinmetallic tank en zijkapjes. koffertje in plaats van buddy-seat had ik al eens eerder ergens gescoord, samen met werkende bevestigingssloten en achterwielspatbord. restte alleen nog een bruine voorkuip en voorspatbord en dan zou de SW compleet bruin kunnen zijn. maar ja, onderdelen scoren is lange adem. zo ook nu.

vandeweek een advertentie op MP gezien van 2 kuipjes. 1 bruin en 1 blauw. bod gedaan, en geaccepteerd. vrijdag met d'n vierwiels Volvo (duhh, 2-wiels Volvo's bestaan niet) afgereisd naar regio Assen. daar aangekomen bleek de verkoper nog wat meer SW-grut te hebben, waar hij vanaf wilde. de deal wat uitgebreid en het spul meegenomen.

vervolgens thuis in Soest de beide kuipjes gestript van nuttige en onnuttige onderdelen, om vervolgens vandaag de grijze kuip van de SW te schroeven en ook die te strippen van nuttige en onnuttige onderdelen. uiteindelijk tijdens het opbouwen van de bruine kuip alles 2x gemonteerd, want heb je het net vast zitten, zie je nog een onderdeeltje liggen dat er nog tussen moet... ter leering ende vermaeck, zullen we maar zeggen. uiteindelijk de bruine kuip compleet gemaakt, op het ruitje na, dat zat montage van de kuip in de weg. dat komt dus later.

wat er nu nog moet gebeuren:
- filtertje IN de grijze tank was niet meer bruikbaar, dus heb ik in de nieuwe tank een nieuw filtertje nodig. waar is dat te krijgen? of is een filtertje in de benzineslang na het benzinekraantje ook afdoende? (ik denk het niet, bovendien wordt dat nogal een gep*el om dat voor elkaar te krijgen, want zo heel lang is zo'n slangetje niet)

- nieuwe voorband. die er nu op zit is leeg/lek en geeft af op de groene mat waar de motor op staat. vervolgens genoeg wind in beide bandjes...

... en dan eens kijken of het geval nog wil rijden/remmen
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#97 | Geplaatst: 3 juni 2023 20:22 
PHGL500:
filtertje in de benzineslang na het benzinekraantje ook afdoende?

ja, maar in tank is idd mooier. Persoonlijk heb ik een hekel aan die vacuum gestuurde kraantjes, gaan te vaak kapot. Afgezien daarvan zou ik gewoon een nieuwe kopen met filter en al.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#98 | Geplaatst: 4 juni 2023 12:33 
ik heb inderdaad een aantal jaar geleden een nieuw rubberen diafragma voor het kraantje moeten kopen. zijn de nieuwe ook 'vacuumgestuurd' en zo nee, wat doe ik met het vacuumslangetje dat vanuit de carbs komt? gewoon laten zitten levert een vacuumlek van heb ik jou daar op. dat wordt dus even Googlen. ik heb wel iets langs zien komen wat er op leek....

blijft voorlopig over op het lijstje: mijn 'queste' naar remschijven. ik ben gisteren in de garage 2 sets tegengekomen. aangezien het voorwiel er toch uit moet voor een nieuwe band, kan ik de schijven ook meteen even bekijken/vervangen. iemand een idee wat de maat van de moertjes is aan het uiteinde van de veerpoot? het zou een beetje sneu zijn als ik bij het passeren van een hobbel, de moeren en het beugeltje verlies en op d'n plaat ga. het zijn nu soort van borgmoertjes (met zo'n blauw plastic randje erin).
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#99 | Geplaatst: 4 juni 2023 23:22 
Nieuw kraantje kopen naar eigen smaak, zo nodig vacuum aansluiting op carb afdoppen.

Onder aan de vork horen standaard ring, borgring en 8 mm moer. Zelfborgend zoals je nu blijkbaar hebt kan je ook gewoon in de betere ijzerwinkel kopen, maar die moet je dan eigenlijk elke keer dat je ze los hebt weer vervangen. Zie de onderdelen lijst hier bij CMSNL (klik)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#100 | Geplaatst: 7 juni 2023 20:23 | Aangepast door: GL5 
Ha, die kuipjes stonden er al heel lang.
Maar daarvoor was Assen mij iets te ver.
Heeft ie ze mooi een lang end bewaard voor jou

Staan die kraantjes niet meer op Ali?

Membraampjes blijkbaar nog wel:

nl.aliexpress.com/item/4000753947335.

Kraantjes ook:

Benzine Kraan CX500

Maar even goed kijken naar maten en beste prijs etc.

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#101 | Geplaatst: 8 juni 2023 14:55 
hoelang hij ze bewaard heeft, weet ik niet, en ook voor mij was het een takke-eind, vanuit Soest, maar beter van ver halen dan niet te vinden. voor de benzinetank moest ik onlangs naar Gilze-Rijen, en voor 2 jaar terug voor wat onderdeeltjes naar Den Helder... de motor is nu op het voorspatbord na in metallic bruin (om te bouwen. achterspatbordje is even wat meer sleutelwerk, ivm koffertje, mechaniek, en Krauser kofferbeugels). maar dat voorspatbordje zit me niet op mijn rug.

membraantje heb ik nog in Hilversum vervangen (dat is dus zeker 7 jaar geleden). intern filtertje is bij de lokale motormeneer wel te bestellen, maar €38 vind ik wat te gortig. al is €58 voor een vacuumrevisiesetje ook niet mals. maar 'beter duur dan niet te krijgen'.

onderaan de vork zit een gewone ring (van 1mm dik) en een borgmoer (wit) voor dopje 12mm. vanochtend even bij de lokale motormeneer geweest om te informeren naar een nieuwe voorband (want lek/leeg), maar hij adviseerde me eerst het motorische gedeelte (dus tank/carb/vonk/*boem*/vroem) in orde te krijgen en me pas daarna om bandjes te gaan bekommeren. de opvolger van de Battlax 45, die er nu onder zit (sinds 2014, NLA), is voor de voorkant al rond de €200. dat wordt 'm dus niet.

blijft (nog steeds) over: de voorremschijven (maar dat zal wel tussen mijn oortjes zitten). nieuw zijn ze niet te meer te krijgen. weet iemand een alternatief? een motoronderdelenwebsite in Australië heeft remschijven voor een CX500 in de verkoop. maar mijn kennis van beide motoren is te beperkt (lees: 0) om te weten of die ook op een GL500 passen (qua 'steek' en off-set). bovendien is het de vraag of ze nog wel leverbaar zijn, want 'op de website' wil nog niet zeggen 'leverbaar'.

straks maar eens kijken hoe het kraantje en vacuumgedeelte eruit zien en aan de hand daarvan maar eens rondkijken naar de te vervangen delen. naar mening van de motormeneer is een vaccuum-aansturing wel zo prettig, voor het geval je je kraantje vergeet dicht te zetten.

(beide linkjes naar Ali komen op hetzelfde (vacuumpiefje) uit )
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver MAST

Moderator 
#102 | Geplaatst: 8 juni 2023 16:25 | Aangepast door: MAST 
Remschijven van de CX500 passen vlgs mij niet op een GL500. Bij CMSnl hebben ze in elk geval een ander onderdeelnr. Zover ik weet heeft de schijf van een GL een andere dikte en diameter als die van de CX500.
GL500 remschijven zijn ook toegepast op vele andere types Honda motorfietsen maar niet leverbaar. (partnr; 45251-MA1-770, pas o.a. op een CB125TD Superdream 1982)
Op ebay staan wel gebruikte schijven, KLIK HIER
Edit: pas op met schijven uit de VS. Daar rijden ook GL's rond met 1 schijf. Die heeft weer andere afmetingen als de 2 schijfs uitvoering.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#103 | Geplaatst: 8 juni 2023 23:00 
Moet 't nameten, maar : m'n CX500 rijdt met een GL500 voorvork/wiel, omdat ik dat had en de CX500 vork echt versleten was. Maar de bijbehorende remschijven had ik niet, en er zitten nu schijven op van een standaard CX, dus zonder gaatjes, en met dubbele zuigers in de remklauwen. De schijf slijt dus niet over de volle breedte (!) maar ik heb nog steeds de goede niet. De buitenmaten van standaard CX schijven (zonder gaatjes, enkele remzuiger) zijn gelijk aan die van de latere met gaatjes.

Kortom, ik weet niet beter of CX schijven zouden ook op een GL500 moeten passen. In Vechta te bezichtigen, en desgewenst kan ik het daarna nog eens nameten..

en inderdaad : Rem met enkele schijf voor heeft ander formaat, past niet, geldt voor zowel CX als GL.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#104 | Geplaatst: 9 juni 2023 15:48 | Aangepast door: PHGL500 
vanmiddag de bedrading in de kuip getest, en ik merk het volgende:

- switchback in de richtingaanwijzers werkt niet. dat was vroegâh wel zo.
- geen dimlicht in de koplamp, wel groot licht.
- geen achterverlichting. wel als ik de contactsleutel doordraai naar 'ACC'.

- in de kabelboom die ik nu gebruik, zit wel bedrading voor een stadslicht, maar in de koplampbehuizing zit geen gaatje om het stadslichtje doorheen te prikken (dus een koplamp zonder stadslicht. op zich niet erg, want de verlichting staat altijd aan (geen lichtschakelaar). stadslichtje zelf is kaduuk.

- remlicht werkt alleen als ik de voetrem gebruik. de handremschakelaar hoor ik wel klikken, maar ik zie geen remlicht aangaan.

zo nog even de zekeringen nakijken...

edit:
de rechter zekering vliegt er uit zodra ik het kontakt aanzet. de vorige zekering was 10A, de nieuwe was 5. maar ondanks dat er geen verbruikers aan zouden moeten gaan (op de achterverlichting 2x5w en switchbacks (2x5W) na), vliegt die er ook uit. dus dan toch maar de 'oude' kabelboom weer terugbouwen, glaszekeringen bij de hand hebben, en kijken wat er dan gebeurt.
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#105 | Geplaatst: 11 juni 2023 23:57 
PHGL500:
switchback in de richtingaanwijzers werkt niet

eh.... ik weet niets eens wat dat is dus zal op mijn CX ook wel niet werken

Leg 'ns uit alsjeblief ?

Dank, Frans

(terzijde : als je een stadslicht hebt moet het verplicht ook werken. En vind 't zelf ook altijd wel aardig idee dat wanneer dat H4 bolletje sterft -dat doen ze soms - er toch nog wat licht blijft)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 7 van 8:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7  8  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 mijn GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven