Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

TRANSISTORBLOK omvormen naar CDI BLOK

 
Schrijver Alain Meert
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 mei 2022 10:25 
hallo,

is het mogelijk om een TRANSISTOR achterdeksel te vervangen door een CDI achterdeksel?

ik heb namelijk nog enkele cx500 blokken staan maar met Transistorontsteking
mijn CX500custom motor met CDI heeft wat weinig kompresssie en de versnellingsbak is niet meer ok waardoor ik die wou vervangen, maar ik wou weten of ik het achterdeksel zomaar kan vervangen of zijn er nog onderdelen die ik moet overbouwen

groeten

Lainke CX

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 mei 2022 11:55 | Aangepast door: brinkcx 
Ja, achterdeksel met alle interne spoelen en kabels overnemen, vooraf nameten. Ook de rotor (dat vliegwiel ding met die magneten) van een CDI blok er op zetten, daar zit een nokje op voor de timing, met de rotor van de TI ontsteking werkt het niet. Vervroeger van de TI vervalt, wordt vervangen door ronde magneet rotortje van de CDI voorontsteking.

Als je toch bezig bent... ik zelf zou een Ignitech kopen en de TI stator overnemen naar het CDI achterdeksel, pickup spoelen intern laten zitten, vervroeging spoelen achterop onder dekseltje kunnen dan ook weg. Kost meer natuurlijk maar dan is 't ook in één keer goed, geen gezeur met defecte spoelen op de stator of defecte CDI boxjes. Andere CDI vervanger kan ook, check dan even welke spoelen je nodig hebt. Bij sommige types (Rae San?) kan je mogelijk hele TI deksel laten zitten omdat ze eigen opnemer hebben, maar vraag dat na bij de leveranciers, weet ik niet zeker want nooit zo gedaan.

Succes, Frans

EDIT : zie ook bericht van Marco hieronder, die spanner en de mechanische toestanden was ik vergeten - nog niet genoeg koffie gehad, sorry
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2022 11:55 
ja, dat kan, echter 1 voorwaarde.

Het is uitwissel baar zolang je maar het type gebruikt met hand gestelde distributie spanner. ( automaat spanner, niet aan beginnen!!)

Let op, vliegwiel wel over zetten.

Ook subframe en radiateur met thermostaat huis overzetten.

1 klein probleempje blijft er over!!!!, ontluchting blok. Let daar op. Je kan de kelk oude blok over zetten, maar als je een model hebt met cilinderkop ontluchting, dan loop je tegen problemen aan.

Dan zal je ontluchting moeten bij maken, en of op zoek moeten gaan naar kelk.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Alain Meert
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 mei 2022 08:37 
is het dan niet gemakkelijker dat ik de kabelboom aanpas naar transistorontsteking?

grtz

alain

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 13 mei 2022 09:47 
Volgens mij is er hier wat verwarring. Je hebt een CX custom met CDI ontsteking, die wil je vervangen voor een blok met transistor ontsteking. Althans, zo lees ik het uit je beschrijving.
De reacties gaan over het omwisselen van een transistor- naar een CDI versie.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Alain Meert
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 mei 2022 14:06 
het zit hem zo,

ik heb een CX500 custom met CDI ontsteking waarvan de motor aan vervanging toe is
ik heb nog 2 blokken liggen maar met TI ontsteking maar ik vrees met automatiche kettingspanner
nu dacht ik dat ik destijds bij spannerbreuk het heb vervangen door automatische spanners

bljkt het niet mogelijk met automatische kettingspanner, dus mijn vraag of het dan niet gemakkelijker is om de huidige bedrading aan te passen naar TI ontsteking

heb nog een kabelboom van GL650 dat als donor kan dienen

daardoor die vraag

grtz

alain

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 mei 2022 19:35 
alles kan, maar ik kan dat hier niet uit leggen. En voor een leek is het niet te doen. En bedenk, je probeert 1 probleem op de lossen, maar maakt er nog veel meer.

Als je tijd genoeg hebt, kennis genoeg, en geld genoeg, en natuurlijk genoeg onderdelen, dan kan je best een hoop ombouwen. Maar geloof me, ik kan het, maar doe het niet!!
ik vind het makkelijker om het bestaande origineel te houden, en gewoon te zoeken naar passende onderdelen.

Dus, je loopt tegen alleen maar meer problemen aan.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 TRANSISTORBLOK omvormen naar CDI BLOK

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven