Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 juli 2022 17:39 
Hai guys,

Onlangs goed geholpen hier, maar helaas loopt de gl500 WEER niet meer.
Laatst was de oorzaak een ongelijk brandstofniveau. Dat is opgelost met andere carbs. Maar de pret was van korte duur helaas. 1 ritje...

Op de terugweg van de geslaagde proefrit, gelukkig vlak bij huis, begon mijn display uit te vallen, en na een seconde weer aan. En uit. En aan... Tot ik moest stoppen voor een kruising. Motor ook uit. Dus aan de kant. Stroom kwam weer terug, weer starten. Scherm viel weer uit, motor ook uit. Zucht..

Omdat de motor ooit is omgebouwd (gekocht als caferacer), en er aan de kabelboom was geprutst heb ik maar een andere kabelboom gekocht. Dan maar alles eruit, en een andere erin waar niet aan geklooid is. En dan weet ik meteen wat wat is, en wat ik er dan zelf mee heb gedaan.

Was een hoop werk, maar hij zit erin! Meteen alle contacten schoongemaakt, alle zekeringen vervangen.
Alles doet het, lampen, knippers, neutraal lampje, display enz enz.
Startmotor draait prima. Splinternieuwe bougies erin, vonken als een malle. Benzine zat, bougies worden ook nat, maar starten lukt niet?!?!

Ook niet met een 2e accu, en ook aanduwen lukt niet.
Alsof je probeert te starten terwijl je zijstandaard nog uit staat, dat idee.

Dus wel vonk, wel benzine, startmotor draait prima, filters schoon, maar toch niet lopen.
Bougies, kabels, doppen, alles is nieuw.

Ik weet het echt niet meer.

Wel heb ik de bedrading van het contactslot naar de draadboom aangepast. In zoverre, contactslot is 5 pins, boom was 6 pins. Die zaten op een andere plek, maar ik heb alle kleurtjes in de juiste gaten geprikt zodat alles netjes op kleur aansluit.
De 6e pin was voor accessoires/radio? Die kon vervallen. Maar misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien??

Iemand die een idee heeft wat er fout kan gaan?
CX500C Deluxe

Schrijver Andre Post
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 juli 2022 19:39 
Ontsteking links/rechts verwisseld?
CX500C, 20 jaar uitgesteld project rijd weer.

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2022 09:53 
Andre Post
Ook al omgewisseld, zelfde resultaat
CX500C Deluxe

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juli 2022 10:56 | Aangepast door: Hansv 
Hoi,

Wat mij even dwars zit is dat je een kabelboom voor een GL500 hebt gekocht (nieuw/tweedehands?) en dat die niet op de aansluiting van het contactslot past. GL500 heeft, volgens schema, een 6-polige aansluiting. Beetje verknoopt hier en daar, maar wel 6 polen. 5 is , voor zover ik het kan zien, niet GL500. Ik kan het fout hebben.....

Stroom aan/uit etc. Wat al eerder gezegt is : glaszekeringen vervangen. Die kren... dingen kunnen er goed uit zien, bij doormeten ook prima, maar dan toch een slecht inwendig contact hebben.

Hoor graag hoe het allemaal afloopt...

<edit> je zegt: net of de zijstandaard uit staat... Maar!
Dezelfde verschijnselen kunnen , denk ik, ook optreden als de 'kill switch' ingeschakeld is. En als je de kabelboom verwisseld hebt, zou ik daar eerst naar gaan kijken. Waarschijnlijk heb je dat al gedaan.....
</edit>

Harmony,
Hans.
( ooit zekering problemen gehad..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juli 2022 11:37 
Bij de GL500 ( TI ontsteking) is de kill switch (zwart witte draad) naar de + gezet bij draaiende motor, los voor stop, het is de voeding voor de ontsteking. Bij de CDI ontsteking wordt zwart/wit aan massa (-) gelegd voor stop, los om te rijden. Da's dus anders in de kabelboom, contactslot en killswitch zelf. Die heb je niet toevallig door elkaar gehaald?

Test voor dit (en andere rare dingen zoals slechte contacten) door voeding voor ontsteking direct aan te sluiten op accu die ook geladen moet zijn natuurlijk (wel met zekering graag, blijf veilig)

plezier....

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juli 2022 20:59 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Leo schrijft dat hij volop vonk heeft. Dan kan het toch niet aan de kill switch liggen? Want als die is ingeschakeld, heb je geen vonk.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juli 2022 23:21 
Marcel Gosselink:
Dan kan het toch niet aan de kill switch liggen? Want als die is ingeschakeld, heb je geen vonk.

Ach ja, natuurlijk, dom van me.
Teveel zoeken naar simpele antwoorden, voor moeilijke problemen.

Goed gezien

Harmony,
Hans.
( zal drie keer denken voordat ik iets stoms zeg )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 juli 2022 10:26 
Hansv
Toch voor de zekerheid alle draadjes gecheckt van de rode stekker (start / killswitch), of alle kleurtjes netjes op elkaar zitten. Dat zit allemaal goed. Ook geprobeerd te starten met killswitch juist op uit. Geen succes.

Dat van die vonk was ook mijn redenatie, maar ja, ik probeer nu echt alles. Het moet uiteindelijk toch iets heel simpels zijn lijkt me. Vonk, benzine, lucht, alles aanwezig.
Zou haast denken dat de vonk op een heel verkeerd moment komt, maar dat zou niet moeten kunnen lijkt me. Toch??
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 juli 2022 12:58 
Even tijd gehad om terug te lezen, maar heeft gedraaid en timing probleem is onwaarschijnlijk. Elektrisch probleem blijkbaar, altijd lastig,zeker op afstand in non-standaard bekabeling.

Maar om eens ergens te beginnen :

- massa aansluitingen goed ?
- voltage gemeten ?
- zoveel mogelijk afkoppelen, ook stator (3x geel) en spannings regelaar (even op alleen accu dus)

puzzeltje ...

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 juli 2022 14:03 
Verse benzine? (Dus carbs eerst helemaal leeg maken en dan nieuwe er in)

Doe ook maar een gok/duit in het mogelijkheden potje.

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 juli 2022 15:34 
brinkcx
Hai Frans,

Ja, massa is zeker goed.
Accu ook. Is nog geen jaar oud, en geeft voldoende stroom. Ik laad hem ook steeds weer bij na een aantal pogingen zodat ik zeker weet dat het daar niet aan ligt.

Zojuist ook geprobeerd met alles afgekoppeld zoals jij voorstelde.
Nog steeds hetzelfde resultaat. Na een aantal pogingen een grote "blob" of een echte flinke knal uit de uitlaat. Maar nog steeds niet lopen helaas.
CX500C Deluxe

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 juli 2022 15:50 
Hansv
Hai Hans,

Bedankt voor je reactie ook.

Zekeringen heb ik sowieso allemaal al vervangen door nieuwe, zodat ik dat kan uitsluiten. Alle contacten ook meteen goed schoon gemaakt.

Ja, over dat contactslot. Is de simpelste versie, aan, uit, en op slot. Verder geen standen. Dus zit een grote stekker aan, met plek voor 6 draden, maar maar 5 worden er gebruikt. De stekker aan de "nieuwe" boom had alle 6 de aansluitingen gebruikt, waarvan 1 niet bestond op de oude, maar dat was 1 draadje, voor accessoires volgens mij (mintgroen). Liep maar naar 1 plek op de motorfiets waar ik ook niets had om er op aan te sluiten. Dus verder heb ik de stekkertjes omgewisseld zodat ze qua kleur allemaal pasten. Rood, zwart, bruin (2x), bruin/wit.

Naar mijn idee is dat ook oke, want alles werkt verder. Cockpit reageert op contact aan, alle lampen doen wat ze moeten doen. Niks gaat er verkeerd.
Alleen wat ik zo raar vind is dat de bougies supergoed vonken (splinternieuw), carbs zijn ook goed, geen te grote sproeiers, benzineniveau ook gecheckt nog vandaag voor de zekerheid. Is ook gelijk aan 2 kanten vd carbs, startmotor draait gewoon vlot rond, maar alsnog slaat hij niet aan. Op een enkele losse klap na (na een aantal malen ronddraaien van de startmotor).
CX500C Deluxe

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 juli 2022 19:13 
Als het een blok was dat je net weer start na de ontsteking los gehad te hebben zou ik iets zeggen als "typisch geval van nokje verkeerd gemonteerd" maar dat zou hier niet moeten kunnen dus.

Heeft gelopen, maar bij eerste optreden probleem knipperde display, dan moet het haast wel een elektrieke oorzaak hebben lijkt me. Met "alles" verder los werkt het nog steeds niet, wel vonk.....

- check : weerstand opnemers gemeten? Let ook op connectortjes er van, geven ook wel eens last
- massa naar NEC ontsteking blokjes OK?
- voltage tijdens starten gemeten?
- klepspeling?
- spuitbusje starthulp voorzichtig geprobeerd? Ja, bougies werden nat, maar dan nog.
- en controleer ook luchtfilter, kan ook rare fouten geven (maar niet een knipper display, inderdaad)

Maar gewoon terug naar de basis, geduld en ALLES controleren en nameten

blijft lastig zoiets,,,,

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 juli 2022 22:50 | Aangepast door: Hansv 
Het is weer tijd voor wat opmerkingen. Of het helpt? geen idee, of het verstandige opmerkingen zijn? Vast niet

En toch heeft 'ie het gedaan, een testritje lang......

<wat knipjes uit voorgaande post>
-- was ooit omgebouwd naar cafe racer
-- simpelste versie (slot) met drie standen
-- het display
</einde knipjes>

Het moet eigenlijk, zoals Frans zei, iets elektrisch zijn. Maar je schreef : display. Niet het standaard blokje met wat lampjes?

Het standaard slot van een GL heeft, als ik het schema goed interpreteer, vier standen. : Uit, parkeren, aan, accessoires

Display aan, dan uit, dan weer aan ; los contact. Of niet echt los, maar in elk geval niet 'vast'

En toch heeft 'ie het gedaan, een testritje lang......

Ergerlijk, zo'n uitdaging....

Nog even wat anders. In een vorige post had je het over een CX500c, en je ondertekening is dat ook. Hebben we het hier over een GL500 of een CX500c , al dan niet de luxe?
Niet nieuwsgierig hoor, wil gewoon alles weten. Waarom? Om het weer te vergeten natuurlijk

Harmony,
Hans
( die best benieuwd is wat het is/was/gaat zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Leo Schaap
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 juli 2022 10:55 
brinkcx
Hai Frans,

Misschien is wat extra historie handig voor het verhaal.

Gekocht als café racer. Van begin af aan viel hij ineens uit, soms na 50 km, soms na 100. Altijd rechter bougie zwart. Nieuwe erin, starten, lopen. Maar soms het gevoel dat 1 cilinder niet lekker meedeed, alleen op hoge toeren was dat weg.
Dus bougies, kabels, doppen, bobines en zelfs spanningsregelaar vervangen. Probleem bleef. Dus, blok eruit gehad, 2 maanden terug, om toen alles mbt ontsteking vanuit het blok te checken. Was allemaal goed en netjes. Dus weer in elkaar. Starten, lopen. Maar, probleem bleef.

Bleek uiteindelijk in de carbs te zitten. Ondanks gelijke sproeiers enz enz toch een ongelijk brandstofniveau. Dus, carbs vervangen. Starten, lopen, en 40 of 50 kilometer prima gereden. Totdat vlak bij huis dus de stroom volledig begon uit te vallen.

Daarna dus als laatste optie die kabelboom vervangen. Want, ooit door iemand aan gesleuteld om er een caferacer van te maken, en ook door iemand die voor ons een Daytona snelheidsmeter/ toeren / enz heeft geïnstalleerd. Dan maar alles zelf doen vanuit onverprutste basis.

Ik ga maar alles nameten weer. Voor zover ik daar goeie instructies voor kan vinden ergens op internet. Tenzij iemand daar tips voor heeft?
Kleppen (speling) en massa zijn top.
Bedankt wederom!
CX500C Deluxe

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Gl500 start niet, wel vonk, wel benzine.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven