Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

voorvering/balhoofd, koplampring en middenbok

 
Schrijver prosper

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 juli 2022 11:48 
Hallo iedereen. Door een contact met asfalt is mijn voorvork poten krom gegaan en stuuruitslag begrens stukje afgebroken, dus best stevig gegaan weer. Afdruk van de voorvering staat geheel in de tank.
Voorpoten buizen vervangen maar er komt soms een kloink zo hard, dat het me zorgen maakt. Andere ring van de koplamp unit is nog niet gevonden, deze is deels plat. Ik had gelukkig nog reserve knipperlichten.
Voet van de middenbok ook afgebroken en wie weet een filmpje hoe dit te vervangen, zonder al te veel kracht.
Ik ben niet al te vaak hier online ingelogd, maar kijk regelmatig, dus suggesties en tips zijn welkom.
Groetjes

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 6 juli 2022 13:44 
Hallo Prosper, vervelend voor je dat je (weer?) contact hebt gehad met het asfalt. Als je een kloink hoort, is dat als je rijdt, of als je stuurt of bv over een verkeersdrempel gaat?
Je hebt de vorkpoot buizen vervangen, maar niet de onderkant? En het T-stuk?
Als de begrenzing van de stuuruitslag is afgebroken, heeft het T-stuk ook een klap gehad.
De middenbok, wil je die in zijn geheel vervangen? Is de "voet" er nog aan te lassen?
Een filmpje over hoe je de middenbok vervangt heb ik nog niet gevonden.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 juli 2022 15:34 
De middenbok vervangen is nou niet helemaal een 1,2,3 verhaal. En helemaal al niet subtiel.

Rob Davis heeft, op zijn ( weer verplaatste ) CX500 site een verhaaltje erover geschreven, en dat is, als het goed is HIER te lezen.

Ik ben ooit ook eens daar mee bezig geweest. met meer geweld danf finess, maar het is gelukt de middenbok te vervangen. Daar is natuurlijk ook een verhaaltje over, en in dien gewenst ook wat meer fotoos. Het verhaaltje is HIER te vinden

Succes....

Harmony
Hans.
( slijptol, brug, tijd, brute kracht , en dan komt het wel los )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver prosper

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2022 22:00 
MAST

Schrijver prosper

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juli 2022 22:16 
Hallo, Mast en Hans.
De verchroomde delen van de voorpoten vervangen inderdaad, de onderpoot had nieuwe keringen en zag er goed uit. Kloink is wanneer het wiel kortstondig de grond niet raakt en erna weer veert. Zoals over een verkeersdrempel rijden. De boel maar weer uit elkaar halen en beter controleren op schade.
De voet van de middenbok is eraf gescheurd en zo te horen, is lassen de beste oplossing op dit moment. De linkjes met het verhaal erbij, baart me wat zorgen, Hans.
De ring voor de koplamp is wat lastig nog, maar woon vlakbij Woesthof motor sloop die erop let.
Mijn dank voor de reacties, heren.

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2022 22:34 
prosper:
Kloink is wanneer het wiel kortstondig de grond niet raakt en erna weer veert.

Zover ik weet hoort het niet dat een wiel, als je over een drempel rijdt, even los komt van de grond. Als dat wel gebeurd, is er naar mijn idee wat mis met de schokbreker/voorvering. Dan is goed nakijken zeker een goed idee.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 juli 2022 23:16 
Hoi Prosper,
Die kloink is niet goed , Heb je het balhoofd goed na gezien op scheur, ook eventueel ruimte (zijdelingse speling in het balhoofd)als de stuurblokering afgebroken is heeft daar veel kracht op gestaan . zijn de balhoofdlagers vervangen door conische lagers of zitten de originele lagers er in . kijk ook goed naar de ingeperst ring of die niet gescheurd is ,
zolang het voorwiel onder druk staat zit hij goed in de onderste lagerschaal , maar als de druk wegvalt gaat hij zoeken , als ik het verhaal goed begrijp.
zit de bovenplaat en de onderplaat zuiver in lijn , en zonder spanning .

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juli 2022 10:10 
Klonk bij helemaal uitveren lijkt meer op verkeerde montage, balhoofd lagers die zo los zitten zou je hopelijk eerder merken.

Normaal stuit de uitgaande poot op de veertjes die juist daarvoor op het demperpijpje zitten (dat onderdeel waar in inbus bout onderaan in schroeft). Ze worden nog wel eens onder de binnenpoot gezet en dan vind je ze later plat gestampt onderin op de conische demper bus. Wel vaker verkeerde onderdelen of volgorde van monteren gezien daar, geeft heel rare effecten soms. Verschillende vorkpoten is ook interessant . En die inbus bouten moeten wel vast zitten, altijd een goed idee met boutjes.

Vorkpoten zonder olie zie je ze ook wel, want dan lekt er niks bij de verkoop...... (zal hier niet zo zijn neem ik aan )

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver prosper

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 juli 2022 11:02 
Voorpoten met complete frontje eraf. Vering voelt goed en was ook in elkaar gezet, zoals die ervoor was, met nieuwe glijpoten.
De lagers van het balhoofd onderin doen wel moeilijker. Die eruit en de conische erin zetten, maar hoe zit dat ook al weer. Hopelijk vind ik de beschrijving of het filmpje spoedig.
Door het afscheuren van de stuuruitslagbegrenzer is de buitenkant van het balhoofd wat "minder rond", echter het lager heeft daar geen last van, lijkt me, aangezien de lagerschaal nog rond is. Toch zit er wat fout en mogelijk is de stang in het balhoofd, stuurstang?, niet meer recht zoals die hoort.
Alles elkaar halen, ook de vering en controleren om weer goed in elkaar te zetten, is een redelijk plan.
Iemand een koplampring voor de unit?
.
Mijn dank voor reacties

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 voorvering/balhoofd, koplampring en middenbok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven