Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500C ontsteking perikelen

 
Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 17 aug. 2022 23:33 
Hallo, een tijdje geleden heb ik een CX500c gekocht die helemaal in onderdelen uit elkaar lag. Ik heb de motor langzaamaan weer in elkaar gezet en vele zaken vervangen of gerepareerd.
Na een tijdje zat het blok er weer onder en kon ik het blok voor het eerst starten. Dat ging redelijk snel voor een blok dat minimaal een jaar niet gelopen had. Maar het liep niet mooi.
Ik ben gaan meten en kwam tot de conclusie dat de motor een ignitech nodig had.
Toen ik die op de kop getikt had en gemonteerd, wilde de motor wel lopen, maar niet goed. ik dacht, de carburateurs zullen niet in orde zijn. (ignitech zou immers de ontsteking goed moeten regelen). Ander setje (perfect schoongemaakt en afgestelde) carburateurs geprobeerd, maar helaas, geen verbetering.
Bij deze motor zaten "aftermarket" bobines. De bougies (iridium) vonkten daarop als een gek, dus die bobines werkten. Zou ik die ene zeldzame ignitech hebben die af fabriek verkeerd afgesteld stond? Ik monteerde op goed geluk de oude CDI weer en liet de ignitech even losgekoppeld. Tot mijn verbazing sloeg de motor gelijk aan en liep veel beter dan met de ignitech.
Proefrit gemaakt en inderdaad, goed oppakken, goed doortrekken, loopt prima.
Frans Brinkman bood aan om de ignitech aan een laptop te hangen en te kijken of daar iets fout zat. Hij had ook nog 2 originele bobines die ik kon lenen om te testen.
De ignitech hebben we op de laptop aangesloten en zagen een klein verschil met de originele instelling (dank aan HansV voor het originele ignitech file). Na het downloaden van die instelling was er qua lopen van de motor geen verbetering (ignitech en aftermarket bobines). Toen de originele Honda bobines erop, in combinatie met de ignitech. En ja hoor! Daar liep het blok prima op!
Conclusie: de ignitech ontsteking is prima, maar wel in combinatie met de juiste bobines.
Met veel dank aan Frans (Brinkcx) voor het lenen van een carburateur en bobines, het helpen met compressie meten, en het helpen met de ignitech meting.
Marcel.
(ps, de motor komt te koop)
CX500C opbouwfase
Een foto van de motor tijdens de opbouwfase.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 18 aug. 2022 09:39 
In de eerste plaats natuurlijk gefelicxiteerd met een goed lopend CX blok.
En tweedens: die Ignitech heeft dus toch een aantal voorwaarden met betrekking tot de overige spullen die er aan hangen
Weer wat geleerd.

Harmony,
Hans
( ben benieuwd hoe die CX is geworden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 3 okt. 2022 23:14 
Nog even een update over deze cx500c. Met ignitech en 'originele' honda bobines liep de motor prima stationair. En rijden ging ook goed tot je wat meer gas gaf. Boven de 6500rpm was het sputteren en ploffen en niet echt lekker 'lopen'. Vandaag een setje carburateurs geleend (komen van een cx die er heel goed mee loopt). En tijdens de testrit bleek dat deze cx-c er ook prima mee liep! Moeiteloos trok hij door tot ikzelf niet verder durfde. Probleem opgelost maar waarom werkten de andere carbs niet? Vanavond die carbs toch maar weer opengeschroefd. En bij nadere bestudering zag ik dat 1 sproeier op de verkeerde plek zat. De 112 zat op de plek van de 78. Ik weet het, hier wordt regelmatig gewaarschuwd om die dingen niet te verwisselen. Beetje dom van mij om het toch verkeerd erin te zetten.(na een eerdere schoonmaak) Slecht excuus maar de cijfertjes op de sproeier zijn erg moeilijk te lezen..
De les die ik geleerd heb: de juiste sproeier op de juiste plek is erg belangrijk voor het goed lopen van de motor.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 okt. 2022 19:55 
Mooi dat je de boosdoener gevonden hebt!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 okt. 2022 21:23 
Fijn hoor, MAST zal blij zijn. Schroef je keer een sproeiertje verkeerd om, word je gelijk voor boosdoener uitgemaakt
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 4 okt. 2022 21:41 
Frans, ik denk (en schrijf) dat ik het zelf was.(voordat jij ze meehad, had ik ze ook open gehad/schoongemaakt). Excuses mocht ik de indruk gewekt hebben dat het jij was. Ik ben juist heel blij met de hulp die jij gegeven hebt. (en blij dat de oorzaak van het probleem gevonden is)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 okt. 2022 23:46 
Hoi MAST, dacht eigenlijk dat jij door JiMi voor booswicht werd uitgemaakt Voelde me niet persoonlijk aangesproken hoor, en bovendien heeft 'ie net nog op gebak getrakteerd voor de stamtafel Veluwe wegens verjaardag in Maart of zo - dat zijn pas belangrijke dingen

En de C rijdt, da's 't mooiste, was weer een leuk puzzeltje en je hebt de oplossing gevonden. Hulde !

Plezier er mee, Frans

(die je soms echt niet serieus moet nemen!)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 5 okt. 2022 00:12 
JiMi:
de boosdoener

Het is maar net wat of wie je daar onder verstaat
Marcel.(te serieus soms)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 okt. 2022 09:31 
Ik bedoelde inderdaad dat het sproeiertje de boosdoener is
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 okt. 2022 19:43 
Fijn dat het mysterie is opgelost, het moest haast wel een benzine probleempje zijn na alles wat er met de electronica gedaan was. Meestal één van de drie basis regels van een motor: ontsteking, brandstof en zuurstof‼️

Helemaal fijn omdat de nieuwe eigenaresse Anouk is‼️
Ze zal zich nog wel even voorstellen op het forum.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500C ontsteking perikelen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven