Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Toerental te hoog?

 
Schrijver Skelter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 sept. 2022 06:57 
Ik heb op mijn cx500 begin dit jaar een nieuwe toerenteller gemonteerd.
Nu valt mij op dat op amper 100 km/u de toerenteller 8000 aangeeft.
Af en toe voelt het ook alsof ik een versnelling mis, maar ik rijd ook nog niet lang op een 2 cilinder, dat is qua toeren ook net even anders dacht ik.
Klopt dit toerental wel en zo niet, is het schadelijk voor het blok?

Schrijver chantal

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 13 sept. 2022 07:41 
denk dat het iets aan hoge kant is maar niet veel... ik rijd meestal ergens tussen de 6000 en 7000 toeren met mn custom. toen ik mn stationair iets hoger had afgesteld dan normaal omdat ze steeds stil viel als ze koud was bij verkeerslicht zat ik ook aan de 8000.....

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 13 sept. 2022 07:42 
Hallo. Normaal draait een cx blok ongeveer 5000rpm bij een snelheid van 100km/u. Afhankelijk van het type kan dat iets verschillen. Een cx-c heeft een kleiner achterwiel dan een cx500(z.a.b) en maakt bij die snelheid meer toeren. Maar geen 8000.
Dan denk ik dat je toerenteller niet klopt.
Het blok kan wel 10.000 rpm hebben, dus als je wel met 8000 rpm zou rijden, kan dat geen kwaad voor het blok.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Skelter

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 sept. 2022 10:17 
Stationair heb ik kort geleden naar beneden afgesteld, die is nu goed.
De nieuwe toerenteller is net als de oude ook mechanisch, dus had ik 1 op 1 overgezet. Maar kan ik daar toch iets verkeerd mee hebben gedaan misschien?
5000 tov 8000 op een gewone cx is een groot verschil.

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 13 sept. 2022 11:48 
Waar komt die teller vandaan? Als hij van een ander type motor is, kan hij een andere overbrenging hebben die niet past bij de cx. Het kan ook nog dat je koppeling slipt, maar dat zou je wel merken. Bv als je 80 in zijn 5 rijdt, en dan flink gas geeft, moet je snelheid en toerental toenemen. Als eerst alleen het toerental toeneemt, slipt de koppeling.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Skelter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 sept. 2022 14:01 
Het is een nieuwe aftermarket teller. Ik heb het nog even gecheckt en ik lees dat hij een k-waarde 1:7 heeft. Weet niet eens of dat wel de goede is voor de cx500 want er is ook een 1:4 versie kom ik nu achter

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 sept. 2022 15:50 
Zie motofaction hier (klik)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Skelter

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 sept. 2022 16:55 
brinkcx
Dank! Ik had dus precies de verkeerde. Weer een klusje voor in het winterseizoen.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 14 sept. 2022 12:14 | Aangepast door: Hansv 
Mocht je behoefte hebben aan een lijstje met wat/wanneer/hoeveel dan is er een bestandje te downloaden via mijn Motorlogboek, in de technische (ahum) afdeling.
De link is : Toeren en snelheid

Harmony,
Hans.
( doet wel eens iets wat amper nut heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Skelter

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 sept. 2022 19:52 
Hansv
Dank je wel Hans, daar ga ik zeker naar kijken.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Toerental te hoog?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven