Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Amerikaanse schakeling

 
Schrijver Arnold

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 sept. 2022 14:56 
Is het heel ingewikkeld om de knipperlichten continue te laten branden, desnoods alleen de voorste van mijn Silverwing.
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 sept. 2022 17:45 | Aangepast door: Hansv 
Arnold:
Is het heel ingewikkeld om de knipperlichten continue te laten branden, desnoods alleen de voorste van mijn Silverwing

Nee, dat is het niet. Maar het wordt wat lastiger als je de knipperlichten wilt laten branden, en dan ook nog eens bij links-rechtaf slaan de knipperlichten wilt gebruiken.
De amerikaanse versie heeft (IIRC) twee gloeidraden in elk knipperlicht. 1x met een lage waarde wattage, 1x met een hoger wattage. Zitten dan ook andere fittingen in, geschikt voor twee gloeidraden, in elk geval in de voorste knippers. (schema van CX site, GL500)

Maar, met wat eletronisch gedoe zou het mogelijk moeten zijn.

Knipperlichten op lagere spanning continue laten branden ( lagere spanning resulteerd in minder licht opbrengst ) en bij gebruik wel de volle spanning.

Zoiets.... Maar wel er voor zorgen dat links en rechtsaf gewoon blijven werken, diode of zo tussen plaatsen.

Harmony,
Hans.
( ooit zelf aan zoiets gedacht, maar nooit uitgevoerd )
<EDIT>
zo ongeveer bedacht, jaren geleden.... knipper_run schakeling
</EDIT>

of het werkt?
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 sept. 2022 11:21 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Even los van de technische oplossing, waarom zou je willen dat je voor-knipperlichten continu branden? Als het je om de veiligheid/zichtbaarheid gaat, kun je beter je dimlicht automatisch continu voeren. En dat is volgens mij technisch gezien ook nog eens een stuk gemakkelijker te realiseren.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 sept. 2022 17:00 
ik rij altijd met licht aan

ik heb twee led verstralers gemonteerd op mijn motor die kunnen ook kniperen.
op de gl 500d had ik ook dat de knipperlichten bleven branden usa , dat heb ik toen verwijderd en in de plaats daar van had ik er alarm lichten van gemaakt.
makelijk in de fille.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2022 19:19 
Ik heb een CX Custom van 1980 die uit de USA is gekomen, dus met een mijlenteller en luchtdruk in de voorvork. Bij het sleutelen aan de clignoteurs vóór gemerkt dat er draden lagen die niet waren aangesloten. Ik heb die toen op goed geluk verbonden en rijd sindsdien met clignoteurs die op 5W aanblijven en verder uitstekend functioneren. Niks ingewikkelds. Het dimlicht kan niet uit; gaat aan zodra ik het contactslot activeer. Het schakelt bij het starten even uit. Ik vind het een veilig idee dat er voortdurend een driehoekje aan lampen brandt aan de voorzijde.

Omdat ik valbeugels heb met voorbereiding voor extra lampen, zou ik best twee ledjes willen zoals je die tegenwoordig vaak ziet bij BMW's. Wie heeft daar ervaring mee? Op mijn gevorderde leeftijd (72) rijd ik geen nachtelijke ritten meer. Overdag wil ik veilig rijden en dan kan een extra setje lampen geen kwaad. Ledverlichting vraagt weinig van de dynamo maar ik heb sowieso nooit problemen met de laadstroom. Zoals vrijwel iedereen na bijna 40 jaar de stator moeten vervangen met een door Marco geleverd "erzatz" exemplaar en dat loopt al jaren prima.

Groet uit Tilburg,

Peter van der Schee

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 sept. 2022 22:44 
Vraagje aan HansV, waarom zit die diode na de 7805 of 7807 er tussen?? Dat kost volgens mij alleen maar 0,7 volt die dus minder op de knipperlichten komt te staan. Functie heeft hij volgens mij niet?

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 sept. 2022 22:53 
Erik1
Dan branden ze minder vel en zie je de knipperlichten nog. Zonder die diode is er geen verschil tussen knipper aan en knipper uit.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 sept. 2022 23:07 
Erikcx,

Die spanning verlagen gebeurd door de 7805 (5 volt regelaar) of de 7807 (7 volt regelaar). Daar heb je dus geen extra diode voor nodig!!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 sept. 2022 14:51 | Aangepast door: Hansv 
Erik1:
Vraagje aan HansV, waarom zit die diode na de 7805 of 7807 er tussen?? Dat kost volgens mij alleen maar 0,7 volt die dus minder op de knipperlichten komt te staan. Functie heeft hij volgens mij niet?

De enige functie die de betreffende diode heeft is het voorkomen van de hogere spanning bij het activeren van het knipperlicht op de uitgang van de 7805/07. Het is (naar mijn onbescheiden mening) niet netjes om een hogere spanning aan te bieden als dat de betreffende uitgang zelf kan leveren.

Harmony,
Hans.
( euh... het kan anders, maar kan het dan ook ? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 sept. 2022 15:26 
Even wat uit de losse pols uitgeprobeerd . getekend...

Inderdaad, een diode zorgt voor een spanningsval van 0.7 volt
Met dat gegeven en het gegeven dat een gloeilamp significant (erg veel betekend dat) licht opbrengst verliest als de voedingspanning een volt of zo verliest is het misschien ook wel mogelijk om gewoon die hele 7805/07 of 7809 achterwege te laten.

Ongeveer zo dus: met diode

Nogmaals, even losjes uitgedacht, theorie zo moeten werken, praktijk is meestal weerbarstiger.
En : O ja, de normale licht opbrengst van het knipperlicht is natuurlijk ook lager dan zonder al die diodes.....

Harmony,
Hans.
( perfectie : als theorie en praktijk allebei hetzelfde doen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Amerikaanse schakeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven