Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Werkwijze motor importeren

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 dec. 2022 23:21 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb een tijdje terug bij mij in de buurt een Honda VF750 uit 1983 gekocht met Belgische papieren en moest hem dus administratief importeren. Daarvoor moest ik naar de RDW. Had ik nog nooit eerder gedaan, daarom hieronder hoe ik dat gedaan heb, misschien heeft iemand er iets aan.

Zorg dat je het complete (Belgische) kentekenbewijs hebt.

Maak online een keuringsafspraak met de RDW.

Maak een keuze of je met de motor op een aanhanger achter de auto naar de RDW gaat, óf rijdend op de motor zelf. Het eerste is het makkelijkst als je tenminste een aanhanger ter beschikking hebt, maar in het tweede geval moet je een (gratis) 1-dagskentekenbewijs aanvragen bij de RDW en uitprinten, tevens het kenteken op een stuk karton (echt waar!) schrijven en op de motor plakken en een 1-dagsverzekering afsluiten. De 1-dagsverzekering heb ik telefonisch met KNMV-verzekeringen geregeld, dat was gratis op voorwaarde dat ik de motor daar ook in de verzekering gooi als hij geïmporteerd is.

De RDW voert een niet-technische keuring uit. Er wordt vooral naar het chassisnummer en in de computer gekeken. De zijkapjes met de typeaanduiding ontbraken, er brandde een waarschuwingslampje, allemaal geen probleem. Als het type motor al bekend is in Nederland dan bedragen de kosten € 102,55. Je ontvangt na afloop een samenvatting van de vastgestelde gegevens en een brochure hoe het werkt met de BPM-aangifte.

De RDW geeft een seintje aan de Belastingdienst.

Je moet nu BPM-aangifte doen via de website van de Belastingdienst. Dat kon bij mij al op dezelfde dag als dat ik bij de RDW was geweest, maar ze hebben er 5 dagen de tijd voor. De BPM-aangifte is bedoeld om de rest-BPM te betalen, maar in geval van een motor uit 1983 hoefde er niets betaald te worden. Ik moest evengoed nog wel de nettocataloguswaarde invullen, dat is de waarde van toen de motor voor het eerst op kenteken gezet werd (bij mij in 1983) exclusief BPM en BTW. Ik heb die waarde opgevraagd bij Honda Nederland.

De Belastingdienst geeft een seintje terug aan de RDW.

Je ontvangt na een paar dagen twee enveloppen van de RDW: eentje met de nieuwe kentekencard en eentje met de tenaamstellingscode die je thuis moet bewaren.

Je kunt nu een gele plaat gaan kopen en je motor in de verzekering gooien.

Klaar en rijden maar!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 24 dec. 2022 23:54 
Dank voor het delen van deze ervaring!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 dec. 2022 12:46 
Alles eventjes netjes op een rijtje. Dat kan reuze handig zijn voor navolgers.

Ben trouwens heel benieuwd naar je VF750 Magna!
Er is ook een VF750 Magna club zag ik....

Groeten,
Jaap

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 jan. 2023 17:15 | Aangepast door: sieds 
Gaat best gemakkelijk bij de RDW, als er maar een aankoopnota is en het framenummer maar klopt, mag niet mee geknoeid zijn want dan lukt een goedkeuring niet!
Zijn hele drama's van bekent tot aan de rechter.

Maar ook als je geen (buitenlands of Nederlands) kenteken hebt maar alleen een aankoopnota is een keuring bij de RDW geen probleem.
Dan kun je aantonen dat de motor niet gestolen is.
Jimi, jij zegt verder niets over over een aankoopnota, maar volgens mij moet je altijd een aankoopnota kunnen overleggen.

Ik heb alle drie situaties meegemaakt, import met kenteken, keuring zonder kenteken en aankoopnota's.
Maar ook een Engelse auto uit 1938 die ik in 1971 gekocht had, 30 jaar geleden verkocht heb en nu 50 jaar later voor de keuring is geweest.
Ik heb vorig jaar alsnog een verkoopnota gemaakt voor de eigenaar en de Morris 12 rijdt nu met Nederlands kenteken rond.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 jan. 2023 17:23 
Jaime Pescador:
Ben trouwens heel benieuwd naar je VF750 Magna!
Er is ook een VF750 Magna club zag ik....

Mooie 4 cilinder en lijkt erg op de CX 650C en de VT 750C
Al deze Honda's uit '82, '83 lijken op elkaar, waren allemaal customs vaak gemaakt in Amerika waar ze met Harley Davidson moesten concurreren.
Deze Magna zou mooi bij m'n verzameling passen, CX650C - VT750C

Succes met je Magna
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 jan. 2023 20:28 
Jaime Pescador:
Alles eventjes netjes op een rijtje. Dat kan reuze handig zijn voor navolgers.

Ben trouwens heel benieuwd naar je VF750 Magna!
Er is ook een VF750 Magna club zag ik....

Groeten,
Jaap

Het is een Sabre, maar dat maakt weinig verschil geloof ik. Ik heb nu de carburateurs op de werkbank staan. Er moet het eea aan gebeuren.

sieds:
Gaat best gemakkelijk bij de RDW, als er maar een aankoopnota is en het framenummer maar klopt, mag niet mee geknoeid zijn want dan lukt een goedkeuring niet!
Zijn hele drama's van bekent tot aan de rechter.

Maar ook als je geen (buitenlands of Nederlands) kenteken hebt maar alleen een aankoopnota is een keuring bij de RDW geen probleem.
Dan kun je aantonen dat de motor niet gestolen is.
Jimi, jij zegt verder niets over over een aankoopnota, maar volgens mij moet je altijd een aankoopnota kunnen overleggen.

Ik heb alle drie situaties meegemaakt, import met kenteken, keuring zonder kenteken en aankoopnota's.
Maar ook een Engelse auto uit 1938 die ik in 1971 gekocht had, 30 jaar geleden verkocht heb en nu 50 jaar later voor de keuring is geweest.
Ik heb vorig jaar alsnog een verkoopnota gemaakt voor de eigenaar en de Morris 12 rijdt nu met Nederlands kenteken rond.

Ik hoefde geen aankoopnota te overhandigen. Ik had 'm wel bij me maar gaf hem expres niet, ik wachtte totdat ze het zouden vragen maar dat gebeurde niet. Ik kon wel de volledige kentekenpapieren overhandigen, wellicht is dat dan voldoende en is de aankoopnota alleen nodig als je geen volledige papieren kunt overhandigen, maar dat gok ik maar.

sieds:
Mooie 4 cilinder en lijkt erg op de CX 650C en de VT 750C
Al deze Honda's uit '82, '83 lijken op elkaar, waren allemaal customs vaak gemaakt in Amerika waar ze met Harley Davidson moesten concurreren.
Deze Magna zou mooi bij m'n verzameling passen, CX650C - VT750C

Succes met je Magna

Sabre dus Maar bedankt.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 jan. 2023 20:48 | Aangepast door: erikcx 
JiMi
Die Sabre vind ik veel mooier dan de Magna. Ziet er veel meer uit als de CX A/B!
Ik heb er zelf ook een tijdje op gereden. Leuke motorfiets.

Ik heb nog documentatie liggen, werkplaatshandboek op cd en zo, PB me als je interesse hebt.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 jan. 2023 21:46 | Aangepast door: sieds 
JiMi:
Het is een Sabre, maar dat maakt weinig verschil geloof ik.

Haha, ja smaken verschillen, is niet een custom Magna met dikker achterwiel en lijkt dus helemaal niet op de CX 650C en VT 750C.
Maakt ook niets uit, wel een mooie klassieker en jij moet er blij mee zijn
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 jan. 2023 21:49 | Aangepast door: sieds 
JiMi:
Ik hoefde geen aankoopnota te overhandigen. Ik had 'm wel bij me

Zo zie je maar, is toch niet in elk geval een pijl op te trekken maar zorg wel dat je er eentje hebt als je naar de keuring gaat.
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 jan. 2023 22:13 
sieds:
Zo zie je maar, is toch niet in elk geval een pijl op te trekken

Inderdaad. Wat me ook opviel, als ik de voertuiggegevens van vergelijkbare exemplaren op de RDW-site bekijk (via het kenteken) dan blijken er totaal verschillende handelsbenamingen te worden gebruikt. Zo staat er bij mij Honda VF 750 S maar bij een andere motor Honda V45 Sabre. Terwijl het exact dezelfde motoren zijn.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 2 jan. 2023 23:40 
JiMi:
Zo staat er bij mij Honda VF 750 S maar bij een andere motor Honda V45 Sabre.

Dat viel mij ook op laatst toen ik info zocht over de Sabre bij cmsnl. Geen idee waarom ze dat zo gedaan hebben. Een VF750 is een hele andere motor dan een v45sabre.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 jan. 2023 23:44 | Aangepast door: JiMi 
MAST:
Dat viel mij ook op laatst toen ik info zocht over de Sabre bij cmsnl. Geen idee waarom ze dat zo gedaan hebben. Een VF750 is een hele andere motor dan een v45sabre.

Het zijn juist precies dezelfde motoren. Daarom viel het me juist zo op toen ik de kentekens nakeek bij de RDW site.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 3 jan. 2023 00:14 | Aangepast door: MAST 
ligt aan mij, ik dacht dat het een hele andere motor was. Ligt ook aan de kleurstelling. En google geeft ook plaatjes van de VF750c als je op VF750 zoekt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 3 jan. 2023 00:22 
Ik zie wat je bedoelt. Er staat bij mij een S achter, daar was ik in mijn openingspost niet volledig in. Op de zijkapjes staat V45 Sabre. Ik heb dus een VF750S V45 Sabre. Als er een F achter staat dan heb je een Interceptor en C een Magna, ik denk dat het zo werkt. Er moet volgens mij altijd een letter achter staan anders weet je niets.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 3 jan. 2023 11:05 | Aangepast door: sieds 
de S is dus de gewone uitvoering net zoals de CX en de C is Custom met dik achterwiel en en hogere voorkant net zoals de CX
Toch mooi dat je een klassieker weer rijdende maakt
.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Werkwijze motor importeren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven