Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

monteur gezocht CX500 81 loopt niet lekker en slaat regelmatig af

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver richard van wissen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 jan. 2023 20:30 | Aangepast door: richard van wissen 
Ik ben in bezit van een CX500 uit 81.

Pracht van een motor, is altijd van me vader geweest. Die wilde hem 5 jaar geleden weg doen maar ik wilde hem graag houden.

Deze motor heeft best lang gestald gestaan, ik heb hem 2 jaar geleden uit de stalling gehaald en door een monteur laten opknappen.

Daarna meerdere keren mee gereden.Hij rijd heerlijk, echter na circa 1 uur rijden slaat hij bij stilstand af en wil dan ook niet starten, als ik 5 minuten wacht dan doet hij het vaak weer maar het kan zijn dat hij daarna ook tijdens het rijden weer snel er mee stopt.

Ik zoek iemand die mij kan helpen om hem weer goed rijdend te maken zodat hij niet de hele tijd uitvalt.

Technisch ben ik redelijk maar ik ben geen ervaren motor monteur

Iemand passie om mij te helpen?

(PS, accu, olie, bougies etc is als nieuw)

Omgeving Oss bij voorkeur..

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 feb. 2023 12:06 | Aangepast door: Hans 
Vapourlock ? Verschijnselen rieken naar gebrek aan benzine. Zou de vlotterkamers en sproeier eens goed schoon maken. Ook het ontluchtingsgaatje in de tankdop doorprikken.
Dit alles kun je zelf gemakkelijk controleren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 feb. 2023 20:26 
Hoi Richard, Kijk Je luchtfilter eens na , ook het luchtfilterhuis daar zit een stalen filter in die de olie en water uit de lucht filtert het slangetje wat uit het filterhuis naar onder de motor loopt daar zit een dopje in wat met enige regelmaat even moet draineren bakje of potje er onder want er komt wel een nare substantie uit ,
de juiste interval staat in de gebruiksaanwijzing van de motor

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 feb. 2023 14:39 
En wat ook misschien wat verhelderende inzichten kan geven is het door meten van de stator, volgens de waarden uit o.a. DEZE LINK.
Het klinkt mij ( maar dat gebeurt al heel snel) een beetje in de oren als een te hoge weerstand van de ontstekingsspoelen.

Lang lang geleden had ik een CX, die nar een uurtje of zo niet meer wilde starten. Maar !! als ik de bougies er uit haalde, en er weer inschreoefde, startte het apparaat direct. Ik kon (en kan) het niet verklaren, maar de stator had veel te hogen waarden op die spoelen.

Harmony,
Hans
( nu CX loos , maar met mooie herinneringen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver richard van wissen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 feb. 2023 14:10 
richard van wissen
Bedankt allemaal voor jullie reactie en tips.

Iemand ook interesse om (tegen evt. vergoeding) mij hiermee te helpen? Ben bang dat ik niet genoeg ervaring heb om dit zelf te doen, zou me misschien wel lukken maar zou er dan veel tijd mee bezig zijn wat tegenwoordig iedereen niet veel van heeft (tijd).

Groet,

Richard
Mobiel 0612284830

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 feb. 2023 19:01 | Aangepast door: Hans 
Als je wilt leren moet je ook bereid zijn tijd te investeren.
De CX is echt geen moeilijke motor en met gewoon huis tuin en keukengereedschap te onderhouden en repareren.
En daarna is het voor altijd genieten met de CX.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 feb. 2023 10:14 
beste Richard,

Kijk eens op mijn you tube kanaal.

Marcobecker cx500
en kijk eens bij mij op de site.
marcobecker.nl

Ik denk dat de dynamo is overleden, en dan wel het spanningsedeelte voor de cdi unit. ( Hans verwijs daar ook al naar.)
Het enige wat ik in je verhaal mis is, of er vonken zijn op de bougies als je stil komt te staan.

Wat kan ik aan bieden, ik kan de storing opzoeken en oplossen. Kosten € 65 euro per uur.
Als het hele blok er onder weg moet, dan ben ik daar 10 uur mee bezig.

Echter heb ik waarschijnlijk een veel goedkopere oplossing om te testen. Daar ligt op dit moment ook mijn voorkeur. Plaats een marcobecker cdi unit, en kijk of je probleem is verholpen. Of plaats een ignitech cdi unit.

Ook op internet kan je hier veel op terug vinden.

Dan een tip voor de cx500 club.
Ik wil best samen met Hans eens sparren over de cdi unit, en dynamo. Dit wil ik graag op een bijeenkomst doen zodat de leden er van kunnen leren. Ook ik kan van Hans nog wat leren. Echter heb ik ook veel ervaring in dit verhaal, en hoop ook uit te kunnen leggen waarom meten zo lastig is. Voor normale man is dat niet te doen. Hans en ik wijken iets af van het normale, wel zo fijn, maar misschien is het leuk om samen aan de leden uit te leggen hoe of wat.

Groetjes Marco.
marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver sieds

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 feb. 2023 21:36 
Je bent een beetje duur geworden Marco voor de CX rijders.
Tien uur is dus 650,- en dat is serieus geld voor een hobby motor.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 feb. 2023 12:43 | Aangepast door: Hans 
10 uur is klaarblijkelijk alleen voor het er onder uit halen van het blok??
Dat en het weer monteren kun je zelf heel makkelijk doen in de helft van die tijd.
Inderdaad Marco, je begint qua arbeidsloon een beetje duur te worden.
Want bij een dergelijke ingreep komen ook nog de kosten van pakkingen, 0 ringen, olie en oliefilter en mogelijk ook nog de waterpompseal en stator
Tel er dan nog maar eens 600 - 750 euro bij op.
Ik blijf er bij dat elke CX rijder zijn motor met een beetje inlezen uit het werkplaatshandboek en redelijk tot goed gereedschap voor 95 % zelf kan onderhouden.
Enne ............ het is nog leuk ook.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 feb. 2023 13:37 | Aangepast door: erikcx 
Hans,

Ik denk dat Marco bedoeld dat hij 10 uur bezig is met het blok er onderuit halen, de reparatie en het blok er weer onder bouwen. Dat lijkt mij een redelijk tot ruime inschatting.
Maar als je de tekst letterlijk neemt lijkt het idd alsof Marco er 10 uur over doet om een blok onder een CX uit te halen
Spelling en zinsbouw is minder sterk bij Marco dan sleutelen. En eerlijk is eerlijk, hij kan sleutelen!

Groet Erik

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 feb. 2023 14:33 
Klaarblijkelijk dus verkeerd gelezen. Sorry Marco.
Maar ik blijf er bij dat iedere motorrijder toch ìets van zijn eigen motor moet weten.
Een complete revisie is dan misschien een brug te ver, maar (kleine) reparaties moet je toch ècht in eigen beheer kunnen uitvoeren.
Toen ik met motorrijden begon (begin jaren '70 vorige eeuw) was dat heel gewoon. Zeker ook die jaren dat ik met mijn Kreidler Super 4 en later de Suzuki T20 geraced heb,
En in mijn tijd daarvoor met brommers kon je gewoon niet anders; het geld ontbrak!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 feb. 2023 11:12 
Nog niet zo lang geleden eens bij de (voortzetting van) de motorzaak geweest die ooit mijn CX verkocht heeft, en dat was alleen voor een origineel stickertje. Mooi bedrijf was dat, en daar kom ik dan met een 40+ jaar oude motor. Reparatie gaan ze echt niet aan beginnen, werkplaats heeft geen idee. Wel wordt Opa gebeld, "moet je nou eens kijken wat er voor de deur staat ".

Maar een dorp verderop hier zit nog een andere knar die de motorzaak nog open heeft op dagen dat hij er zijn in heeft, daar kan je alles binnenrijden - hij zal wel eens kijken. Ben ik ook wel eens voor dingen die ik niet behoorlijk zelf kan, laswerk en zo. Zo'n winkeltje in de buurt moet je zoeken. Wel opschieten, ze zijn bijna uitgestorven

Plezier, Frans

(en ik heb in de 70-er jaren de T20 net gemist, wel GT250's gereden)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver richard van wissen
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 16 feb. 2023 19:44 
Dag Allen,

Bedankt voor al deze informatie en interessante onderwerpen. Aangezien ik niet van de jaren 70 ben zoals meerdere hier (33 jaar), en dus ook niet de broodnodige ervaring heb dacht ik wie weet zit er een CX fanaat bij mij in de buurt die samen wilde kijken ;)

Echter deel ik jullie mening en is het eigenlijk ook leuk om er zelf is mee te beginnen!

Ik ga jullie tips/websites/links gebruiken en een keer een start mee maken zodat ik van de zomer weer lekker kan rijden.

Als ik verder ben kom ik wel weer in de lucht en wie weet dat ik dan weer met jullie kan sparren.

Thanks en groet, Richard

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 16 feb. 2023 20:59 
Richard, bekijk je de persoonlijke berichten op deze site?

Schrijver richard van wissen
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 maart 2023 13:19 
Beste Allen, vandaag bezig geweest met wat testjes die jullie gegeven hebben als tips,

@Hans, ik kan geen ontluchtingsgaatje vinden in de tankdop?

@A Koopmans, substantie kwam eruit, zijn 2 slangetjes met dopje, 1 kwam weinig uit, andere iets meer,, zie foto's
https://rrcwisse.stackstorage.com/s/LWvOffxYvRkiysho
https://rrcwisse.stackstorage.com/s/uFvxoNDfdCGUcYUC

@Hansv , heb de weerstand gemeten en er zijn inderdaad 2 afwijkende waardes, source coil low speed heeft te weinig weerstand, source coil high te hoge weerstand (3 dubbel na gemeten en draden gecontroleerd), zie foto's
https://rrcwisse.stackstorage.com/s/Bn9mSMnCusqO5Mm1

--> kan dit de oorzaak dan zijn, is hiermee iets verklaarbaar dat deze weerstand waardes niet goed zijn?

Verder constateerde ik dat luchtslang richting de luchtfilter niet helemaal lekker aansluit maar verwacht niet dat dit probleem is? zie filmpje
https://rrcwisse.stackstorage.com/s/AMdddyi4xuaxYqkN

Wat zijn evt vervolgstappen?

Dank!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 monteur gezocht CX500 81 loopt niet lekker en slaat regelmatig af

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ kizmiaz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven