Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

1 cilinder wil stationair niet meedraaien

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2023 15:04 
Dag lui,

Al enige jaren ben ik fan van de CX500. Afgelopen zomer eindelijk de kans gekregen een mooi project aan te schaffen.
Nu ben ik al een heel eind maar loop nu tegen een probleem aan die ik vooralsnog niet verholpen krijg; bij stationair wil de rechter cilinder niet meelopen. Pas als ik de choke volledig uit trek gaat hij na wat ploffen meedraaien. Wat kan hier aan de hand zijn? De carbs zijn schoongemaakt van binnen, systeem gecontroleerd op vacuüm lek, vonken doet hij prima en kleppen zijn in orde.

Ik gok nu op dat de carbs opnieuw gesynchroniseerd dienen te worden. Dit omdat hij dus bij choke of gasgeven wel mee gaat draaien. Kan dit kloppen? Ben even benieuwd wat men hier op het forum er van denkt alvorens ik een synchro set ga kopen en mijzelf aan dergelijke fine-tuning ga wagen...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Sebas

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 maart 2023 10:47 
Eerst eens de compressie van beide cilinders meten. Mogelijk dat de rechter beduidend minder heeft.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2023 11:14 
Ha Sebas, welkom hier.

Als antwoord, ja dat is mogelijk dat synchroniseren van de carbs de oplossing is, maar dat hoeft niet.

Als eerste kan je op het oog de carbs afstellen, als ze dicht zijn die je een paar minigaatjes waar de gasklep sluit. Eventueel je gasklep 2mm open doen dan zie je ze. Zet beide gaskleppen zo dat de afstand tot de gaatjes het zelfde lijkt. Hiermee kom je meestal aardig in de buurt en je kan het zeker zien als het helemaal fout staat.

Maar het kan aan veel meer liggen. De ontsteking is na 40 jaar geregeld het probleem, ka je veel over vinden op deze site door even te zoeken. Ignitech, marcoB unit, zelfmaken (wat ik doe) kan dit oplossen.

Het kan ook zijn dat een bobine niet meer helemaal fris is, heb je ze al eens omgedraaid, als het probleem zich dan verplaatst naar de andere cilinder heb je de oorzaak.

Maar Hans zijn opmerking over de compressie kan ook een oorzaak zijn.....

Succes!
Erik

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2023 13:27 
Hans

Oww, dan moet ik dat gaan testen inderdaad. Als de rechter cilinder veel minder compressie heeft, hoe kan het dan dat hij met choke wel wilt meedraaien? In mijn optiek zou de cilinder dan all-round het slecht moeten doen omdat het gebrek aan compressie niet opgelost is door meer brandstof(?) Maar dat kan ik fout hebben.

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2023 13:32 
erikcx

Erik! Dank voor het welkom

Als ik naar de carbs kijk, dan zitten deze die gasklep al zodanig gelijk aan elkaar dat ik eigenlijk geen verschil kan zien.

Vwb de CDI, had al een artikeltje gelezen inderdaad waarin wordt uitgelegd hoe deze door te meten. Maar ben er nog niet helemaal aan uit hoe ik mijn multimeter dan moet instellen hehe. Ben niet zo'n held met elektra wat dat betreft.

De bobines omdraaien had ik eigenlijk niet bij stilgestaan. Kunnen deze probleemloos uitgewisseld worden of moet ik dan nog op de aansluiting met de kabelboom letten? Neem aan dat ik dan ook de kleuren op de kabels andersom dien aan te sluiten zodat de juiste bobines alsnog wel op het juiste moment worden aangesproken(?).

Ongeacht, super bedankt voor de waardevolle reacties!

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 maart 2023 19:04 | Aangepast door: erikcx 
Bobines kan je probleemloos wisselen en idd wel de draden (geel en roze) ook omwisselen voor de test.

Als je vraagt is er vast wel iemand in de buurt van Breda die een Ignitech oid aan je uit kan lenen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 maart 2023 19:13 | Aangepast door: Hans 
Met de choke op krijgt een motor minder lucht. Als jij ergens in de rechter cilinder een luchtlek hebt dan wordt het mengsel te arm en ontbrandt het moeilijker. Zet je de choke er op dan wordt het mengsel rijker en ontbrandt beter.
Het kan zijn dat de zuigerveren niet meer goed hun werk doen / afdichten, een van de kleppen slecht afsluit, de koppakking is doorgeslagen of het inlaatrubber van die cilinder is gescheurd. Dat laatste kun je heel makkelijk controleren door de motor te starten en op het inlaatrubber remreiniger te spuiten. Als de toeren dan abrupt omhoog gaan dan zit er ergen een lekkage.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 maart 2023 13:09 
Alright, heb het een en ander kunnen testen.

Compressie is op beide cilinder +/- 125psi. Dit is dan met WOT, choke in (choke kleppen volledig open dus) en bougies eruit. Blok is dan wel koud want krijg hem dus niet fatsoenlijk stationair m.a.w. warm.

Heb de bobines omgedraaid maar hiermee verplaatst het probleem niet. Rechter cilinder blijft dan nogsteeds niet lekker meedraaien. Hij gaat nogsteeds pas meedraaien wanneer ik de choke helemaal open trek (choke kleppen dicht dus).

Daarnaast nog het vacuüm op de inlaten gemeten. Dit is dan ook met choke open omdat hij anders niet op beide cilinders loopt en met een vrij koud blok.
Linker inlaat ~0.12 bar.
Rechter inlaat ~0.15 bar.

Weet niet of het een groot verschil is, op de meters valt het in ieder geval wel mee. Heb ook nog geprobeerd om te meten wanneer hij maar op 1 cilinder loopt maar daar loopt hij dan te slecht/kort voor om iets fatsoenlijks te kunnen meten.

inlaat

Heb nu twee vragen:

Is mijn compressie in orde?

Wat moet ik nu verder met het bagger lopen van mijn blok?

Schrijver Ron
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 maart 2023 13:46 
125 psi is 8.6 bar, dat is flink laag. Nieuw zou het 11.7 bar (170 psi) moeten zijn, minimaal is 10.1 bar (146,5psi)
Per aspera ad astra

Schrijver Ron
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 maart 2023 13:52 
Carterdruk kun je makkelijk controleren door de oliepeilstok eruit te halen. Heeft ie veel carterdruk, dan moet je denken aan zuigerveren.
Als de carbs en uitlaatbochten eraf zijn, en je kunt wat druk op de cylinders zetten bij gesloten kleppen, kan je wat vloeistof (benzine?) Op de in en uilaatkleppen spuiten en zien of hij daar lekt.
Per aspera ad astra

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 maart 2023 15:17 
Ron
Ron denk er aan dat de compressie met koude motor gemeten is, dat verschilt wel een paar bar.....

Ik zou hier niet de conclusie door trekken dat het een probleem is, al lijkt het wel laag. Sebas, kan je de motor niet warm rijden (al is het maar op de parkeerplaats, of de straat op en neer)?

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 maart 2023 15:22 | Aangepast door: erikcx 
Ik zou naar het "standaard" probleem bij deze motor kijken, de ontstekingspoelen. Als deze niet zijn vervangen is het goed mogelijk dat ze het na meer dan 35 jaar opgegeven hebben.
De 12V is (meestal) nog wel goed waardoor je een Ignitech of MarcoB ontsteking kan gebruiken. Ik zou op dit forum vragen of er iemand in de buurt van Breda een ignitech oid te leen heeft voor je om te testen of dat het probleem is (meten kan ook, maar dat is toch wel een trucje, als er iemand in de buurt uit wil lenen ben je er snel achter).

Verschil in vacuüm is de moeite van het afstellen waard maar lijkt mij niet het probleem.

Succes!
Erik

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 maart 2023 15:33 | Aangepast door: Hans 
Als het inderdaad naar ontstekingsproblemen riekt dan zou je nog de "white wire fix" kunnen toepassen, waarbij er een by-pass wordt gecreeerd voor de onstekingsspoelen. Maar wel voor alleen de hoge toeren. Misschien werkt die ook wel op de lage toeren spoelen.
Hiervoor even de zoekfunctie op dit forum benutten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 maart 2023 15:52 
erikcx:
Ron
Ron denk er aan dat de compressie met koude motor gemeten is, dat verschilt wel een paar bar.....

Ik kan ook natuurlijk alleen maar naar m'n eigen ervaring kijken, ik zat (koud) op ruim 9 bar, en na een geruime tijd met wd40 op de zuigers kwam de compressiedruk omhoog. Dus bij mij waren het de zuigerveren die vast zaten.

Ook nu de cx alweer een tijdje stil staat, spuit ik een beetje wd40 op de zuigers.

Maar idd, ook mijn ontsekingsspoelen waren naar de eeuwige jachtvelden verhuisd, met de ignitech is dat vlot opgelost
Per aspera ad astra

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 maart 2023 16:17 | Aangepast door: Hans 
Sebas:
Daarnaast nog het vacuüm op de inlaten gemeten. Dit is dan ook met choke open omdat hij anders niet op beide cilinders loopt en met een vrij koud blok.
Linker inlaat ~0.12 bar.
Rechter inlaat ~0.15 bar.

Hiermee stel je de synchronisatie van beide carburateurs af. Kunnen iets beter onderling worden afgesteld, met de stelschroef tussen de beide carbs. Maar ja, het mooiste is om dat te doen bij warme motor en met die ene slechte cilinder gaat dat niet lukken.
Blijf er gezien de symptomen bij dat je ergens een mechanisch probleem hebt en niet primair een elektronisch-/ontstekingsprobleem.
Want de compressie waarden zijn best heel laag. Zou in ieder geval de tip volgen te controleren of er bij uitgeschroefde oliepeilstok niet veel ontstekings-/carterdamp naar buiten komt.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 1 cilinder wil stationair niet meedraaien

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ Oldwood ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven