Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX650E perikelen.

 
Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 20 maart 2023 23:33 | Aangepast door: MAST 
Hallo. Mijn CX had vorig jaar steeds meer last met starten. Hij sloeg slecht aan als hij een tijd niet gelopen had. Maar ook als hij warm was werd het starten een steeds groter probleem. En dan ook nog de herrie en het terugslaan van de startkoppeling die steeds erger werden. Tijdens een rit hoorde ik opeens een vreemd geluid. De motor liep maar er klopte iets niet.
Ik verdacht de startkoppeling en vermoedde een lekke koppakking. Ik durfde er niet meer mee te rijden, daarom was ik op mijn Transalp naar SJK.
Tijd voor nader onderzoek en reparatie. Ik vond Jaap bereid om naar mijn motor te kijken en te repareren.
De motor werd door Jaap en Willem op een dag in het najaar van 22 opgehaald en op de aanhanger naar Rotterdam vervoerd om aldaar in het CXhok van Jaap onderhanden te worden genomen.
In de afgelopen maanden zijn ze bezig geweest om het e.e.a te repareren.
Zoals verwacht bleek de startkoppeling niet oké te zijn, met name de bouten waren los getrild en hadden het schroefdraad van de rotor beschadigd.
verrot schroefdraad Rotor ook verrot schroefdraad
Gelukkig had ik nog een goede andere rotor. Die heb ik opgestuurd zodat Jaap ermee aan de slag kon. Intussen hadden ze ook ontdekt dat de kleppen lekten. Compressie te laag. Niet zo gek dat hij dan niet wil aanslaan.
Bloemkolen ivm lekke koppakking Pakking
Er waren nog wat "dingetjes" die aangepakt werden en gefixed.
Een paar weken terug kreeg ik bericht dat de motor weer liep en ik hem kon ophalen. Joepie!
Opbouw
Maar ja, voor 1 maart mocht het nog niet.
Het ophalen werd vandaag. Niet echt de mooiste dag om motor te rijden, maar tegen een klein beetje water kan ik wel.
Vanaf Rotterdam reed ik eerst nog even naar Zoetermeer. Het kleine beetje water was best veel geworden. Het ritje zelf ging verder prima. De motor liep perfect!
Toen ik weer iets opgedroogd was begon ik de terugreis naar Amersfoort. De regen was in miezer veranderd maar ja, ik moest toch naar huis.
Bij Woerden zag ik wel heel veel "spray" in de spiegel. Spray? Nee, dit was niet goed...
De snelweg af en gestopt. Bij het waterpompdeksel liep flink wat koelvloeistof weg. Op de uitlaat, dat gaf de stoomwolk.
De motor liep wel en de temp meter gaf geen vreemde waarde. Klein stukje verder gereden, niet over de snelweg.
Intussen belde Jaap: niet verder rijden! Dan maak je meer schade.
Even buiten Woerden stond ik stil op een redelijk veilig plekje. De ANWB bellen, kijken of zij hulp kunnen bieden. Ik ben tenslotte niet voor niks platinum lid.
Bellen lukte niet om iemand aan de tel te krijgen. ' wegens drukte hebben we een wachttijd'.
Dan maar via de app. Ik meld daar dat ik met pech sta. Maar ik krijg geen bevestiging dat mijn melding is ontvangen.
Lang verhaal kort, na nog 3 bel pogingen en 3x pechmelding in de app was mijn accu van de tel leeg en de ANWB niet op de hoogte van mijn probleem en ik een uur verder en natter.
Iets verderop waar ik stond was een woning. Daar heb ik aangebeld en hulp gevraagd. Die kreeg ik gelukkig!
Via de tel van de bewoners kon ik nu wel de ANWB bellen. Bij de ANWB hadden ze wel iets gezien van mijn melding maar er was toch iets fout gegaan. De monteur was onderweg maar het kon wel even duren. Na nog ruim een uur wachten was daar eindelijk de monteur. We probeerden om de radiator bij te vullen. Dat lukte maar het liep er bijna net zo hard weer uit bij het waterpomp deksel.
Niet ter plekke te repareren. De motor mocht naar huis of naar Rotterdam. In overleg met Jaap besloten de motor naar Rotterdam te laten brengen.
Ik mocht weer bij de mensen binnen wachten op de berger. Na een half uur belde hij, ik ben er over 5 min.
Samen hebben we de motor op de vrachtwagen gezet. Motor op de vrachtwagen
Ik had blijkbaar geen recht op vervangend vervoer maar mocht wel met de berger mee tot station Woerden.
De motor ging naar Bodegraven en gaat morgen door naar Rotterdam.
Ik met de trein naar huis. Daar was ik om 21.35, ruim 5,5 uur na mijn vertrek uit Zoetermeer.
Ik ben nu wel heel benieuwd wat er nou aan de hand is met mijn CX.. Jaap gaat er snel mee aan de slag. Horen we vast wel van wat ze tegenkomen.
Wordt vervolgd.
Marcel. (weer wat geleerd )
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 21 maart 2023 10:11 | Aangepast door: coenox 
Hoi Marcel,

Dit is balen. Achteraf kijk je een koe in de kont, maar je had ook mij of Stephanie mogen bellen. Wij wonen daar dan wel niet meer in de buurt, maar Stephanie nog wel. Had misschien iets kunnen regelen met de terugreis naar Amersfoort. Maar uiteindelijk ben je thuis gekomen.

Ben benieuwd wat dit nu is geweest, maar komt ongetwijfeld goed.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Ron
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 maart 2023 10:35 
Wat een "avontuur" balen zeg, ik kan wel wat leukers bedenken. Ik hoop dat het allemaal weer goed komt voor je 🤞
Per aspera ad astra

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 maart 2023 13:28 
En er was van tevoren wel een proefrit geweest??
Dan was het probleem misschien ook al aan het licht gekomen.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver jakob

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 maart 2023 16:05 
Dat is geen lekkere eerste rit van het motorseizoen.
Gelukkig wordt het gefikst en kan je alsnog het hele motorseizoen 2023 intens beleven.
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 maart 2023 20:09 | Aangepast door: JiMi 
Wat een belevenis En 3x bellen, 3x appen, uren wachten, geen vervangend vervoer. En daar ben je platinum-lid voor. Ik weet het niet hoor, maar ik begrijp het niet
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 21 maart 2023 22:36 
JiMi:
geen vervangend vervoer.

Dat is mijn eigen schuld want dat heb ik niet afgesloten. De andere zaken zijn een fout in/bij de app en de drukte op dat moment.
Het wordt nog gekker: De motor zou vandaag bij Jaap worden afgeleverd. "wegens drukte lukt het helaas niet vandaag". (Vanmiddag zelf maar weer de ANWB gebeld waar de motor bleef). Hopelijk lukt het morgen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 30 maart 2023 12:18 
Wat was nou de oorzaak van alle ellende tijdens de rit naar huis van Marcel.
We hadden al wat nagedacht voordat de motor hier terug was. Het meest opvallende voor ons was dat het water er uit gutste. Merkwaardig?
Met mijn CX500 ervaring had ik dat nog nooit mee gemaakt. Wel een losse pompwaaier ( bleek toen thuis) maar met bijvullen gewoon thuis gekomen.

Hier de 650 bijgevuld en idd het water kwam eruit onder het pomphuis als een bergbeek. Slangen kapot, of de pomphuisafdichting? Geen idee?
Besloten het pomphuis eraf te halen. En daar kwam de verklaring: pompwaaier losgelopen!! Mechanical seal uit elkaar gegaan en dan loopt het water er door het grote afvoergat heel hard uit. Het afvoergat is bij een 500 véél kleiner.
Kortom: waarschijnlijk het dopmoertje niet goed vastgezet....
Met de seal was natuurlijk niets gebeurd want die was alleen uit elkaar gevallen.
Alles weer gemonteerd en voila alles weer dicht...
maar bij het warmdraaien kwam er toch water aan de buitenkant van het pomphuis!! Na nogal even zoeken bleek de verbinding in de overloopslang van de radiateur richtong expansievat lek. Zo kom je van pissebed in kakkebed terecht.
Ok gemaakt. Weer proefdraaien. .. en nog een beetje waterlekkage. Nu bleek het slangenklemmetje op de slangpilaar van het slangetje naar de thermostaat te slap....
Dat ook verholpen en eindelijk alles ok!!!
Was toch weer wat aardig zoek werk maar interessant.
Marcel komt hem hopelijk weer binnenkort ophalen.....
Goede reis gewenst alvast!!
Gr. Jaap en Willem

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 maart 2023 21:35 
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 31 maart 2023 08:41 
Jaap/Willem, ik ben blij dat jullie de oorzaak van de lekkage snel hadden gevonden en het geen al te ernstige problemen waren. Wel balen dat er daarnaast nog wat kleine dingen waren waardoor het "lek nog niet boven" was. Maar gelukkig is dat ook weer opgelost.
Aanstaande zondag ga ik de motor weer ophalen.
Dank!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 2 april 2023 19:21 
Mijn motor staat weer thuis! Vanmiddag bij Jaap opgehaald en zonder problemen van Rotterdam naar huis in Amersfoort gereden.
Ik hoop er dit jaar meer km's mee te maken dan vorig jaar.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#12 | Geplaatst: 3 april 2023 21:10 
Top 👍
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 3 april 2023 23:53 
Lek boven, mooi !

Plezier er mee, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 april 2023 19:43 
Dat is goed nieuws! En nu genieten
Per aspera ad astra

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX650E perikelen.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven