Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Draaibank-kenners hier?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 mei 2023 23:39 
Hallo,

Vraagje. Mijn andere motor (een Honda Sabre uit 1983) heeft versleten bushings waardoor er speling op het achterwiel ontstaat. Bushings zijn een soort bussen die zitten ingeperst in een zogenaamde tension rod. Die bussen zijn niet los verkrijgbaar, je moet de complete tension rods aanschaffen maar die zijn onbetaalbaar.
Nu vroeg ik me af of ik die bussen ergens op bestelling zou kunnen laten draaien. Het zijn wel iets van gehard stalen bussen denk ik. Hebben we hier clubleden die zoiets kunnen? Ik heb ook geen idee van de kosten die dat met zich meebrengt.

Plaatje van de tension rod met 2 ingeperste bushings:
tension rod
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 mei 2023 10:31 
gehard staal?
Ik denk eerder dat het kunststof is.
Soort teflon.

En is zou gewoon voor brons gaan.
In de gl500 gl650 cx500e cx650 maak ik soms bussen en of pennen.
Soms kan ik naald lagers monteren.

Kijk eens op aliexpres, daar kan je soms glij bussen vinden, bronze bussen met teflon binnen laag, en of naald lagers, die passen in jouw onderdeel.
Kost tijd om het te vinden, maar het kan wel.

Ga eens de zaken na meten, weet wat binnen maat, buiten maat en breedte maar moet zijn, en ga zoeken.
Wie weet vind je wat, kost je wel een avond, maar dan weet je wel of het kan.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 21 mei 2023 18:11 
Hele simpele dingen kan ik wel draaien op de draaibank. Maar niet als het gehard staal betreft. Mocht je ze van brons willen hebben, kan ik dat wel draaien. Heb ik wel de exacte maten nodig. (En als ik staf-materiaal van brons kan vinden)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 mei 2023 19:46 | Aangepast door: GL5 
Ja dat kan, harden kunnen ze misschien ook wel.

Maar waar zijn de pennen van gemaakt? Evt. die stuk afdraaien, daar een bus over?
Als de speling klein is misschien de 'rod' laten verchromen/verzinken.

Materiaal kan anders (RVS), je moet ze misschien dan wat vaker vervangen.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 mei 2023 10:45 | Aangepast door: JiMi 
Dank voor alle tips. De bestaande bushings waren ijzer/staal. Ik heb uiteindelijk gekozen voor CuSn10 gedraaid brons. Die zullen sneller slijten dan ijzer, dat is een nadeel. Daarentegen zullen de ijzeren bussen die erin gaan lopen juist minder snel slijten. Het inpersen van de bushings ging heel goed. De speling op de achterpartij is nagenoeg verdwenen.
alles los
resultaat
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 mei 2023 09:07 | Aangepast door: GL5 
Nu nog juist blijven smeren.
Misschien heb je hier wat aan voor de volgende keer?
https://www.igus.nl/info/plain-bearings-plain-bearings-iglidur

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 juni 2023 22:34 
meeste lageringen zijn ook van witmetaal vanwege lage wrijving dienen nog wel gesmeerd te worden natruurlijk ook bekent onder de naam babbitmetaal

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Draaibank-kenners hier?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven