Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Smoelenboek www.hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /   

Even voorstellen

Schrijver Sjef Gielen
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 april 2025 14:50 | Aangepast door: Sjef Gielen 
Hallo allemaal,

Nieuw hier op het forum, en ook nieuw als CX eigenaar, dus ik zal eens beginnen met me voor te stellen.

Mijn naam is Sjef, ik ben 53 jaren jong en rijdt sinds mijn 18e motor. Woon samen met mijn twee zoons (20 en 18) in het schone Beek en Donk.

Ooit begonnen met een CB650 Custom (US import) van 1980, na de studie door andere 'prioriteiten' (wie kent het niet) een jaartje of twintig geen motoren in bezit gehad. Anderhalf jaar geleden stuitte ik echter op de jongere variant van de fiets waar ik in de jaren 90 echt verliefd op ben geworden en besloot dat het tijd was om te zorgen dat er niet meer gehuurd/geleend hoefde te worden en schafte mijn nu dagelijkse rijder aan, een Honda VFR800f uit 2014.
Na ruim 15 maanden en 17.000 km begonnen te klassiekers toch te veel aan te spreken en ik ben op zoek gegaan naar een (niet al te groot) project.
Je raad het al, dat is dus een CX500 geworden, eentje uit 1978 dus niet zo heel veel jonger dan ik zelf ben.

Gisterenavond opgehaald en dat terwijl mijn andere project eigenlijk eerst af had gemoeten voordat ik hiermee zou starten. Ik was nl inmiddels gestart met het bouwen van een blokhut die als motorstalling cq werkplaats moet gaan fungeren, en daar is de ombouw van klaar maar het dak nog niet dicht.
Gelukkig zitten we in een extreem droge periode en heb ik tot zondag, dus nog 5 dagen, voordat de eerste regen komt om dat lek te dichten.
Inmiddels de eerste noodzakelijke onderdelen en verbruiksmaterialen besteld zodat ik zodra de hut af is ook echt meteen kan gaan beginnen aan het weer laten lopen van de motor.
Doel is in ieder geval ergens komende zomer woon-werk te kunnen doen met de CX, de km stand van de VFR loopt nl wel heel hard op...
Project bike: Honda CX500 - 1978
Daily rider: Honda VFR800f - 2014
Ooit gehad: Honda CB650 Custom (US import) -1981

Schrijver Ron
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 april 2025 15:55 
Welkom op dit informative forum Sjef.
Je hebt het over een cx500 van 1948, dat is wel een héél speciale het zal 1984 zijn ga ik vanuit.
Leuk om een project te starten mét een doel
Wat voor cx is het?
1983 CX650C
2015 NC750X
"Per aspera ad astra"

Schrijver Sjef Gielen
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 april 2025 16:26 | Aangepast door: Sjef Gielen 
Ron
hahaha, ik zie de typo nu ook, nee hij is van 78 dus de 4 geraakt op het numerieke bordje ipv de 7 en niet 4 en 8 omgedraaid

En speciaal is hij zeker, ik vond gisteren een klepje rechts op de dash wat leek op een aansteker aansluiting zoals auto's deze ook hebben, maar tot mijn grote verbazing zaten daar twee USB-A poorten achter, het ziet eruit alsof het er origineel inzat.
Tja Honda was zijn tijd altijd al wel vooruit, maar zo ver ?!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 april 2025 16:30 
Welkom aan boord!
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver Sjef Gielen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 april 2025 11:15 | Aangepast door: Sjef Gielen 
En nog een paar fototjes, altijd leuker natuurlijk:

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 9 april 2025 13:00 
Hallo Sjef, welkom hier!
Leuke project motor heb je!. Ik zie wel wat meer "vreemde" dingen, anders dan USB-A aansluitingen.
Jouw CX uit 78 heeft wielen van een later type, heeft een rechthoekig rempotje ook van een later dan 78 model (of een aftermarket exemplaar?). Een ander stuur, en je hebt "special paint".
De omkleding van de radiateur is van een later model, en het blok is zwart gespoten.
de vorige eigenaar heeft blijkbaar wel tijd en aandacht en geld gehad om de CX op de weg te houden.
Succes met sleutelen!
(ik dacht dat ik nog een werkplaatsboek heb liggen, mocht je daar belangstelling voor hebben, laat het hier weten dan ga ik daarnaar op zoek)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 april 2025 14:54 
En hele speciale hitte schildjes op de uitlaatcollector!
1983 CX650C
2015 NC750X
"Per aspera ad astra"

Schrijver Sjef Gielen
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 april 2025 20:46 
MAST
Ja inderdaad, er zijn best veel aanpassingen gedaan, die special paint is echt verschrikkelijk, scheurt helemaal, dus hij gaat een nog specialere paint krijgen, maar dat is het laatste deel van het project, als laatste het blok, daar ben ik ook geen fan van dus die ga ik sodablasten, ik weet alleen nog niet wat er daana mee moet, ik wil dat eigenlijk weer origineel hebben maar ik weet nog niet wat er dan na het verwijderen van de verf nog moet, ik neem aan dat het geen kaal metaal was af-fabriek maar dat er wel iets van bescherming op zat.

Ik heb inmiddels een garagehandboek van Haynes gevonden, mocht je het nederlandstalige boek hebben ben ik zeker geinteresseerd.

Het is een beetje een fiets met twee gezichten, de vorige twee eigenaren waren inderdaad echte liefhebbers en je kunt zien dat hij vertroeteld is, maar tegelijkertijd ziet de lak er echt niet uit en er zat een windscherm op met een complete steiger om hem te bevestigen, en dat deed wel afbreuk aan de looks, net zoals het zwart gespoten blok, maar goed, ik snap dat er ook mensen zijn die dat juist mooi vinden ik zit zelf te denken om het lakwerk mooi diep donkerblauw of rood te doen en dan is een aluminiumkleurig blok wel vele malen mooier vind ik.

De hitteschildjes twijfelde ik ook over, in eerste instantie dacht ik eigenlijk: te veel 'Mad Max' als je begrijpt wat ik bedoel, maar eigenlijk vind ik het nu ook wel wat hebben. Maar goed, het is nog een lang project dus ik heb nog tijd zat om na te denken over hoe het moet gaan worden.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#9 | Geplaatst: 10 april 2025 10:30 
Welkom, Sjef!

Veel plezier met je project. En hou ons op de hoogte.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 15 april 2025 20:04 
Sjef, je hebt een pb van mij gehad.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Smoelenboek www.hondacx500.nl Forum / Smoelenboek /
 Even voorstellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 7
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven