Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

650C lijkt dood....

Schrijver chantal

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 21 april 2025 14:34 
nu mijn 500 weer aan de praat is gelijk met mn 650 aan de gang gegaan.... die deed het tot vorig jaar eigenlijk best goed op het slecht starten na wat bekent is van de 650.....

toen ik vorig jaar wilde gaan rijden viel hij steeds uit.... na 5x op 100 meter deed hij niets meer (zelfs neutraal lampje brandt niet meer).... zekeringen gecheckt en die waren ok maar toch nieuwe in gezet voor zekerheid... maar geen verschil.... accu nagemeten... ook geen probleem... nu ging ik kijken of er iets los was ofzo.... kom ik een blokje tegen waarop staat stop tail (of was het nou start tail) wat nergens op aangesloten is. ook komt er uit de kabelboom een aantal draaden en die zijn met een blokstekker onderling aangesloten lijkt het wel... zitten paar draadjes in die terug naar het blokstekkerding gaan...

ik zal even wat foto's zetten als het lukt van hoe het eruit ziet
1
2
3

ik heb nooit wat aan deze motor aan de bekabeling ook maar iets gedaan... dus ik vind hoe het eruit ziet erg gek... maar er lijkt wel door vorige eigenaar aan gesleuteld te zijn, helaas kan ik het hem niet meer vragen....

is er iemand die me kan helpen dit op te lossen?

Schrijver Hansv

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 21 april 2025 15:23 
Chantal,

Ik weet niet heel erg veel van bedrading van 650C, maar Stop/Tail is volgens mij de aansluiting naar het achterlicht en het remlicht (schema Peters CX650C 1983 VS modellen )
En op het eerste gezicht zou aan het blokje wat terug aangesloten is op zichzelf origineel een 'open circuit warning unit' horen te zitten. Maar wat die doet, en waarom die er nu niet zit ???
Geen idee.

Hoop dat het toch een beetje helpt.

Harmony,
Hans
( heeft nog steeds een CX boek ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 21 april 2025 20:33 
Hoi. Ik zie op de foto dat de accu uit 2019 komt. Die kan best nog 12 V aangeven als je gaat meten, maar onder belasting toch "op/leeg" blijkt te zijn.
Wat betreft de doorgeluste stekker: geen idee waarom. Ik zou eerst uitzoeken welke kleuren er in het stekkerblok zitten, en dan aan de hand van een schema bekijken waar ze voor dienen. Ik zie 2 groene draden, dat is aarde vlgs mij.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 april 2025 20:58 
Heey Chantal,

Ik zou zeggen dat die twee stekkers aan elkaar horen te zitten?? Is het niet toevallig zo dat de bovenste stekker die van de spanningregelaar is?? Waar gaat dat kabeltje van de bovenste stekker (op de foto) naar toe????

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 april 2025 21:19 
Hallo Chantal,

ik blijk een 650C boek te hebben, daar staat op het schema zo'n kastje dat de achterlichten bewaakt, achterlampje dat niet werkt geeft dan rood waarschuwings lichtje op dashbord. Als dat kastje goed werkt hoor je bij inschakelen van het contact slot even dat rode lampje te zien aangaan als controle werking. Het kastje zit normaal ergens bij het achterspatbord en er zit dan één connector aan met minstens 5 contacten en 3 aansluitingen met losse draden,

Als dat kastje niet in orde is kan je de connector los maken, de verbindingen naar het achterlicht moet je dan overbruggen en dat is zo te zien hier gedaan. Als dat altijd gewerkt heeft zal het waarschijnlijk niet de oorzaak van het niet starten zijn en er geen zekeringen uit gaan.

Voor starten : kijk eens of je op de "blokjes" van de ontsteking 12 Volt hebt? (Zwarte/Wit op de connectors) Dat is de voeding van de ontsteking, gammel contactslot of killswitch zou daar probleem kunnen geven.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 april 2025 09:23 
brinkcx:
daar staat op het schema zo'n kastje dat de achterlichten bewaakt, achterlampje dat niet werkt geeft dan rood waarschuwings lichtje op dashbord. Als dat kastje goed werkt hoor je bij inschakelen van het contact slot even dat rode lampje te zien aangaan als controle werking. Het kastje zit normaal ergens bij het achterspatbord en er zit dan één connector aan met minstens 5 contacten en 3 aansluitingen met losse draden,

Frans heeft het idd bij het juiste eind, en dit zal niet het uitvallen veroorzaken.
Meet ook eens de weerstand tussen de gele draadjes.
Weerstand tussen 3 gele draden 1.3-1.7 ohm, tussen blok en gele draad O
1983 CX650C
2015 NC750X
"Per aspera ad astra"

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 april 2025 15:36 
Erik1:
Ik zou zeggen dat die twee stekkers aan elkaar horen te zitten??

dat vonden wij ook vreemd, maar zoals chantal al zegt; we kunnen t niet ff vragen aan dre.
en wij hebben altijd al zo rond gereden, nooit iets aan de bekabeling gedaan....
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 650C lijkt dood....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 9
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven