Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

CX500 motorblok

Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 7 juni 2025 22:56 | Aangepast door: MAST 
Hallo. Een tijdje geleden heb ik een CX500 motorblok overgenomen. Het blok zou nog lopen maar een vreemd geluid hebben dat uit de bak zou komen. Omdat ik nog een onderdelen blok had staan met een goede bak dacht ik van 2 blokken 1 goede te maken. Bij het demonteren van de radiator kwam ik erachter dat de ventilator los op de nokkenas zat. Geen bout meer te bekennen. Toen kreeg ik het vermoeden dat die losse ventilator wel eens de boosdoener van dat vreemde geluid uit de bak zou zijn. Ik heb de ventilator vast gezet. De kleppen gesteld, olie en filter ververst en de radiator weer gevuld.
Ik wilde weten of het blok zou lopen en het " vreemde geluid" weg zou zijn. Ik wist dat Teto ooit een testopstelling had gemaakt en dat die naar een clublid was gegaan. Uiteindelijk bleek die testopstelling bij Jaap de Visser terecht te zijn gekomen. Ik heb toen met Jaap afgesproken om het blok samen te testen in zijn " CX hok" in Rotterdam. Vandaag was het zover en om een uur of 11 arriveerde ik bij het "CX hok" van Jaap. Ik had een setje carburateurs mee want een blok testen zonder, dat gaat niet. Mijn carburateurs bleken alleen niet van een CX te zijn maar van een CB400 ofzo. Gelukkig had Jaap nog wat carburateurs liggen. Alleen moesten we die eerst lekvrij zien te krijgen. Het duurde even en het bleek dat 2 vlotterbakjes last hadden van gescheurde overlooppijpjes. Uiteindelijk hadden we 1 lekvrij setje. Dat gemonteerd op mijn blok en daar ook uitlaatbochten op gezet. Het blok daarna aangesloten op de testopstelling en een klein tankje benzine aangesloten. Na wat gehannes met de aardekabel de 1e startpagina gedaan. De startmotor ging rond, het blok gaf nog geen sjoege. Even doorstarten, nu zonder choke en met een beetje gas erbij: yes! Hij sloeg aan! Het blok liep eigenlijk gelijk heel mooi. Nog even warm laten draaien en gecontroleerd of de versnellingen het deden. Feen gekke geluiden! Alles werkte, de accu werd bijgeladen en het blok bleef droog. Oh nee, toch een beetje olie uit de rechter cilinder. Vermoedelijk uit de middelste ring rond het bougiegat.
Ik ben blij dat het blok "werkt" en dank Jaap voor zijn tijd en beschikbaar stellen van de werkplaats en spullen. Hierna een kort filmpje van het lopende blok aan de testopstelling.
Marcel.
testopstelling
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 8 juni 2025 10:48 | Aangepast door: coenox 
Ik zie op Marktplaats nog wel eens motoren met een vreemd geluid in het blok. Stelt niet erg gerust, maar het kan dus ook relatief eenvoudig zijn. Mooi die testopstelling.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juni 2025 16:18 | Aangepast door: Hans 
Inderdaad een mooi systeem om een los blok te kunnen testen.
Dezelfde motorblokstandaard heb ik, dus nu nog even doorknutselen met de elektriek.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 juni 2025 08:59 
Wat een mooie opstelling!
Zo kun je ook heel mooi bij de carbs om synchroon te stellen
Voor het mooie zou er nog wel even een luchtfilter(kast) achter moeten?
2015 NC750X
"Per aspera ad astra"

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 juni 2025 17:01 
zo'n ''blokkentester'' had dre destijds ook 1tje gemaakt,
op t onderstel van een winkelwagentje volgens mij?
die heeft bas nu

groetjes werner
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 motorblok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven