Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500C hoog stationair

 
Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 okt. 2025 10:36 
Hallo,

Na het repareren van een vaste vlotter op mijn 1981 CX500C dient zich nu een nieuw probleem aan (wellicht icm half jaar stil staan).

Met choke en gesloten gas start hij direct, en loopt ook stationair maar heeft een klein beetje gas erbij nodig. Maar binnen een paar minuten loopt het toerental plots op, ruim voorbij de 5000, vooral als je een paar keer met de gashendel speelt (deze schiet wel gewoon netjes terug zowel aan het stuur als op de carb).

Is iemand hier bekend mee?

Groeten Koen.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 okt. 2025 11:27 | Aangepast door: Erik1 
Wat bedoel je precies met een "vaste vlotter"? Als je bedoeld dat hij niet afstelbaar is dan klopt dat inderdaad. Zijn de twee carburateurs los van elkaar geweest? zo ja, zitten ze wel weer juist aan elkaar? Vooral de choke "koppeling" is wel eens lastig weer goed aan elkaar te krijgen. Ook wel slim is om te kijken of ze nog wel synchroon zijn afgesteld.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 okt. 2025 14:43 
Bedankt voor je reactie Erik,

De vlotter van de linker carb bewoog niet vrij, met overstroming tot gevolg. Dit is nu opgelost na schoonmaken, dus dat probleem is verholpen.

Hierbij heb ik ze niet van elkaar los gehaald, maar wellicht is de boel door het bewegen wel licht verplaatst, ik ga eens kijken naar de choke koppeling. Als ik het goed begrijp loopt daar nu wellicht wat lucht langs, wat het hogere toerental kan veroorzaken?

Groeten Koen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 okt. 2025 19:31 
Check het geheel aan carburateurs/inlaatrubers eens op het aanzuigen van valse lucht. Met een reiniger spuiten kom je al een boel te weten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 okt. 2025 10:01 
Bedankt Hans, goed punt.

Ik kijk morgen eens naar een lek, wellicht door het bewegen toch wat gescheurd of los gekomen.

Groeten Koen.

Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2025 09:20 | Aangepast door: KoenCX 
Heb de boel gecontroleerd op lekkage maar dit lijkt niet het geval.

Na wat afstellen heb ik stationair met choke nu netjes 2.000 toeren, en opgewarmd zonder choke ~1.100. Na een kleine proefrit de straat op en neer heb ik het probleem nu wat duidelijker: Rijden bij lage toeren gaat prima maar als je wat hoger komt bijvoorbeeld bij 5.000 toeren dan blijft het toerental daar hangen ook al draai je het gas dicht.

De gaskabels voelen goed afgesteld, en de boel "schiet" ook netjes terug aan de carburateur kant. Ik denk wellicht aan een lek in een of beide diafragma's die de boel hoog houdt? Komend weekend maar eens kijken, mochten er nog andere suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

De slide in de carburateur voelt in ieder geval goed en lijkt makkelijk te bewegen.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 okt. 2025 09:47 
Toch maar eens de stator waarden meten.
Waarschijnlijk zijn de problemen weg na het monteren van een Ignitech.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 okt. 2025 11:06 
KoenCX:
Ik denk wellicht aan een lek in een of beide diafragma's

Deze optie kun je afvinken want de CX-carbs hebben geen diafragma.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 okt. 2025 14:27 
AAn weerszijden van de CX carbs zit een zgn afslagrubber, een menbraan dat de benzinetoevoer regelt bij het afsluiten van het gas.
Als daar in (een van) beiden een (droogte)scheurtje zit, kan dat een verhoogd stationair toerental tot gevolg hebben.
Het membraan van de linker carb is makkelijk te controleren; de 2 kleine schoefjes die het ronde dekseltje vasthouden losdraaien, dekseltje er af en je ziet het membraan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 okt. 2025 10:12 
Bedankt voor de reacties beiden. Na het openen van de carbs ben ik er inderdaad achter gekomen dat de slides geen diafragma's hebben maar enkel een veer, weer wat geleerd! Daarnaast naar de acceleratie pomp diafragma's / afslagrubbers gekeken en je hebt gelijk Hans, die zijn lek. Nieuw setje besteld en hoop die komend weekend er op te zetten, daarmee denk ik dat het verholpen gaat zijn.

Ik laat het nog wel weten, voor nu bedankt!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 21 okt. 2025 09:38 
Is het euvel inmiddels verholpen?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 31 okt. 2025 11:13 
Graag even een terugmelding of en zo ja hoe het euvel is opgelost.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver KoenCX
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 2 nov. 2025 13:48 
Hi Hans, bij deze terugkoppeling. Dit weekend weer eens tijd gehad om hier naar te kijken, een nieuw setje acceleratie pomp diafragma's / afslagrubbers er in gezet en het probleem is verholpen! Bedankt voor het meedenken, groeten Koen.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500C hoog stationair

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 9
Members - 2 [ Erik1, Jottum ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven