Wat Brinkcx zei, geen ABS, maar wel CBS, Combined Brake Systrem. En ook zit alle 'extra' electriek achter een relais, wat pas aantrekt als het contact wordt ingeschakeld.
Nadat de accu ruim 24 uur aan de Optimate4 had gehangen liet de Optimate, behalve LED 1 (staat aangesloten) nog steeds LED 5 knipperen. Als ik de handleiding goed heb begrepen moet dat LED 5 , spanningsbehoud test op constant 'groen' gaan als de accu in orde is. Maar na 24 uur stond de LED 5 nog steeds vrolijk te knipperen.....
Optimate losgekoppeld, voltmeter op de aansluitklemmen van de accu gezet. Resultaat 12,7 Volt. Niet echt veel, maar hee, het is een 12 volts accu, toch?
Dan maar eens inbouwen. Contact aan, en het ingebouwde voltmetertje zakt : 12 - 11,8 - 11,7.. tot 11,3 en dan zie ik dat de schakelaar van de handvatverwarming aan staat. Snel uitzetten, en nog eens kijken. Ja, 11,3, meer niet. De multimeter op de accu polen geeft aan 11,8 Volt. Hmmm. Een halve volt verlies tussen de accu en de accessoires-draad. Moet kunnen.
Starten, en dat gaat goed. En nou ik toch het Deau-tje open heb liggen, en aan het draaien, eens kijken wat de laadspanning op de accu doet. Bij 3000 toeren moet de afgegeven spanning volgens Haynes 13,5 - 14,5 Volt bedragen, en dat haalt Ãe maar net.... met 13,5 Als ik het toerental verminder is het al snel 13,3 wat de multimeter aangeeft.
De spanningsregelaar van deze Deauville is al eens vervangen, denk ik, want er staat een merkje 'Ducati' op. Zou het dan de spanningsregelaar zijn? Of, nog erger, de alternator ?
Harmony,
Hans
( testen, proberen, uitzoeken...een mens blijft bezig... )
Een Honda motor, met een Ducati gelijkrichter en eeen BMW accu... geen wonder dat het problematisch wordt

Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken