Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Accu of iets anders

Schrijver Hansv

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 25 okt. 2025 21:32 
Even iets anders , geen CX, meer algemeen.
Vier maanden geleden is er tijdens Vechta weekend een nieuwe accu in de Deauville geplaatst. Een week geleden, nadat ik noodgedwongen vier weken de motor heb moeten laten staan, was de accu vrijwel leeg. Dan maar uitbouwen en aan de Optimate. 4.. maar daar begon na een eerste cyclus een groen lampje rechts boven te knipperen, wat volgens de handleiding wijst op een niet te laden defecte accu.
De plaatselijke motorman, Jan Dokter, heeft de accu opgeladen, en woensdag kon ik even een uurtje of wat , eindelijk, weer rijden. Maar voorzichtigheids halve toch maar niet af laten slaan.... je weet maar nooit of 'ie weer start.
Omdat ik tegenwoordig de motor niet achter, voor, of naast het huis kan zetten is het best lastig om de Optimate constant aangesloten te houden, iets wat ik na twee dagen stilstand in het vorige huis wel kon.
Het ziet er niet naar uit dat ik binnenkort, een dag of twee , weer een rondje ga doen. Dus, vanmiddag accu uitgebouwd, en aan de Optimate gehangen. Maar nu, een uur of vijf later, knippert dat groene lampje rechtsboven weer....
Accu defect? of iets anders?
Er zit een klein voltmetertje op de Deauville, en die geeft tijdens het rijden zo rond de 13.2 tot max. 13.5 volt aan. Via relais rechtstreeks op de accu. Zegt dat wat ?

Ik denk dat ik wat hulp nodig heb...of een neiuwe accu..

Harmony,
Hans
( rijdt veel en veel te weinig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 okt. 2025 00:24 
Dat lijkt op twee accu's achter elkaar defect... spanningsregelaar ziek? Wat voor accu was er eigenlijk in Duitsland in gegaan?

Pas zelf ook de eigen CX accu vv, die was wel goed 7 jaar oud maar waarschijnlijk heeft een gammele regelaar 'm de das omgedaan die ook vv, voltage op meter was niet stabiel of lager dan de normale 14,1-14,3 V die ik nu weer heb, 13,2-5 lijkt me wat laag?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben - en die nokkenas moet niet zo'n herrie maken :-(
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver Hansv

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 26 okt. 2025 09:36 
De accu is een AGM LTX9 afkomstig van een BMW dealer. Ik vraag me af of de gelijkrichter van de Deauville daar mee over weg kan. Die lage spanning zit me een beetje dwars. 14,5 klinkt veel beter.
Net even gekeken, en de Optimate 4 geeft keurig aan dat de accu goed is, constant groen rechts boven ...
Ik vraag me eventjes af of een 'gewone' accu, geen AGM, toch een hogere spanning laat zien op mijn voltmeter...

Misschien binnenkort ergens eens testen..

Harmony,
Hans.
( altijd spannend, een accu, behalve als íe leeg is ....

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 26 okt. 2025 12:34 
Een nieuwe accu die na 4 maanden leeg is, lijkt mij niet normaal. Zoals Frans al zegt, de spanningsregelaar kapot of de accu zelf was een "maandagochtend" exemplaar. Heb je nog garantie op die accu?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 okt. 2025 13:09 
De Motobatt accu's die ik gebruik zijn ook AGM, Lithium en ander fraais gaat niet goed met de standaard regelaards. Voor AGM wordt meestal max 14.1 opgegeven, dat (of dicht daarbij) kan dus net met de standaard regelaars mits bekabeling/connectors goed in orde. Gaat bij mij iig altijd goed met AGM en gel accu's. Behalve die laatste dus, maar daar zaten dan ook scheuren in de regelaar, die was kennelijk van plan te barsten

Succes, Frans

(ik heb een echte (chinese) accu tester die ook CCA en zo meet, lenen?)
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben - en die nokkenas moet niet zo'n herrie maken :-(

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 okt. 2025 09:14 
Hoi Allemaal,

Ja, accu's.... daar ligt het in dit geval niet aan denk ik, want het probleem ligt in dit geval in de Deauville. Omdat die ABS heeft blijft er altijd spanning op het ABS circuit staan en dan loopt er altijd een klein stroompje waardoor op langere termijn de accu leeg raakt. In de gebruiksaanwijzing van MotoBat wordt daar ook voor gewaarschuwd. Daarom heb ik mijn Deau eigenlijk altijd aan de Optimate hangen. De CX daarentegen hang ik maar 1 a 2 keer per winter aan de Optimate want contact uit is bij een CX ook echt uit!!

Accu Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 okt. 2025 10:33 | Aangepast door: brinkcx 
Hans heeft een 650, die hebben geen ABS ...

(en ik heb nu een 125, die heeft nog wel remmen)

Schrijver Hansv

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 28 okt. 2025 12:27 | Aangepast door: Hansv 
Wat Brinkcx zei, geen ABS, maar wel CBS, Combined Brake Systrem. En ook zit alle 'extra' electriek achter een relais, wat pas aantrekt als het contact wordt ingeschakeld.

Nadat de accu ruim 24 uur aan de Optimate4 had gehangen liet de Optimate, behalve LED 1 (staat aangesloten) nog steeds LED 5 knipperen. Als ik de handleiding goed heb begrepen moet dat LED 5 , spanningsbehoud test op constant 'groen' gaan als de accu in orde is. Maar na 24 uur stond de LED 5 nog steeds vrolijk te knipperen.....

Optimate losgekoppeld, voltmeter op de aansluitklemmen van de accu gezet. Resultaat 12,7 Volt. Niet echt veel, maar hee, het is een 12 volts accu, toch?

Dan maar eens inbouwen. Contact aan, en het ingebouwde voltmetertje zakt : 12 - 11,8 - 11,7.. tot 11,3 en dan zie ik dat de schakelaar van de handvatverwarming aan staat. Snel uitzetten, en nog eens kijken. Ja, 11,3, meer niet. De multimeter op de accu polen geeft aan 11,8 Volt. Hmmm. Een halve volt verlies tussen de accu en de accessoires-draad. Moet kunnen.

Starten, en dat gaat goed. En nou ik toch het Deau-tje open heb liggen, en aan het draaien, eens kijken wat de laadspanning op de accu doet. Bij 3000 toeren moet de afgegeven spanning volgens Haynes 13,5 - 14,5 Volt bedragen, en dat haalt íe maar net.... met 13,5 Als ik het toerental verminder is het al snel 13,3 wat de multimeter aangeeft.

De spanningsregelaar van deze Deauville is al eens vervangen, denk ik, want er staat een merkje 'Ducati' op. Zou het dan de spanningsregelaar zijn? Of, nog erger, de alternator ?

Harmony,
Hans
( testen, proberen, uitzoeken...een mens blijft bezig... )

Een Honda motor, met een Ducati gelijkrichter en eeen BMW accu... geen wonder dat het problematisch wordt

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 okt. 2025 15:39 
Als t goed is heb je drie gele draden vanaf de stator, net als bij de CX. Al eens gemeten en de connector bekeken?

Schrijver Hansv

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 29 okt. 2025 09:16 
brinkcx:
ls t goed is heb je drie gele draden vanaf de stator, net als bij de CX. Al eens gemeten en de connector bekeken?

Ja, dat is wel goed, die drie gele draden. Maar het is geen CX weet je, Nee, veel moderner en verbeterd en zo, waardoor het best wel lastig is om bij die connector te komen. Rechter zijkap verwijderen is geen probleem, maar ook de hele aangebouwde koffer moet eraf gehaald worden.
Wel weet ik dat de gelijkrichter in de paar minuten dat ik de motor heb laten draaien, best wel snel warm werd.... Of dat iets zegt ?

Harmony,
Hamns.
( vroeger, ja vroeger .... <zucht.... )

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 29 okt. 2025 10:28 
ja,dat zegt wat ...

Vroeger -- ja daar gaan de kerstbomen weer -- zelf eens een Deau (of was t de PC800?) gehad waar de regelaar ook ergens achterin onder veel plastic begraven was. Gevolg volgens de verhalen vaak defect door warmte. Bij vervanging moest je dan warmtegeleidende pasta (die witte troep) er onder doen geloof ik.

De remedie was de regelaar met lekker dikke draden naar voren verhuizen, dan lekker gekoeld in de wind. Zelf nooit kapot gehad overigens, wel nagezien en zo goed mogelijk gemonteerd.

(Ook eens wat verder gezocht want het regent toch buiten, dit mooie verhaal gevonden VFR regelaar warm (klik) en daar wordt ook de Deauville vermeld als kandidaat voor zelfde behandeling. (voor meer Google "moving honda deauville regulator cooling " of iets dergelijks)

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Accu of iets anders

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 6
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven