Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   

Project Eurosport 2026

Pagina  Pagina 3 van 6:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 22 jan. 2026 22:46 
Zelf heb ik daarvoor een simpel tubetje siliconen kranenvet, wordt verkocht voor sanitair, werkt prima en nooit ruzie met materiaal van o-ringen en temperatuur bestendig. Ook handig voor andere toepassingen.

Voor het waterpijpje in pompdeksel maak ik de opening aan deksel kant zorgvuldig schoon en eventueel voorzichtig beetje glad (fijn nat) schuren. Controleer uiteinde pijp op beschadiging en rond zijn, schoon en glad ook natuurlijk. Eerst even droog passen zonder O-ring ! Wanneer OK beetje van genoemd vet er op en gewoon 1 ronde o-ring tussen de ringen die in de pijp geperst zijn. Dan netjes recht ervoor, hop, gedaan. Als het niet goed gaat voel je het wel, maar toch wel even controleren zonodig tandartsen spiegeltje gebruiken om te zien dat o-ring goed ligt. Klinkt moeilijker dan het is.

Ja, dat ging me de eerst keer ook niet zo makkelijk af Tweede ook niet trouwens
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
CMX450 C 1986, motor loopt inmiddels weer, komt goed
o ja, donateur ca.2006-2026 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver Hans

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 22 jan. 2026 22:53 | Aangepast door: Hans 
Volgens mij hoort de O ring niet tussen die in de pijp gestanste ringen maar voor de 1e ring (ook volgens Marco Becker).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 23 jan. 2026 01:06 
Binnenkort 50 jaar CX en dan nog steeds vermaak ! Voor 1e ring lijkt me ook logischer maar ik weet/wist niet beter dan tussen de twee ringen ! Waar ik die "wijsheid" vandaan heb, geen idee eigenlijk - het werkt wel.. Eens nakijken !

Het FSM zegt alleen "schuif de o-ring op de waterpijp " dan kom je tegen de 1e ring aan - inderdaad.

Er zijn ook lieden die 2 o-ringen gebruiken, schijnt ook te werken.

Ik puzzel nog even verder, kan best zijn dat ik het dan altijd verkeerd deed maar waarom dan 2 ringen op die pijp? Ik kan aardig lezen en onthouden maar snap het even niet. Je hoort me nog
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
CMX450 C 1986, motor loopt inmiddels weer, komt goed
o ja, donateur ca.2006-2026 ๐Ÿ’ฐ

Schrijver Ron
Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 23 jan. 2026 08:44 
Wat ik tot dusver heb gezien, origineel zit de afgeschuinde ring er origineel in. Deze zit tussen de verdikkingen, zo monteer ik hem ook.
De aftermarket geheel ronde ringen worden voor de eerste verdikking gemonteerd.
CX500 Eurosport project
2017 Moto Guzzi V9 bobber
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 23 jan. 2026 13:34 
Vanochtend weer verry busy geweest met de cx.
De elektronica onder het dash is aangesloten, het stuur, de koppeling hendel en kabel, chocke en kabel, gas handvat en kabels, stuurschakelaars en carburateurs gemonteerd.
Verder is het binnen spatbord en het achterwiel geplaatst.

https://photos.app.goo.gl/JsL7RhD1biWmomfr5
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 23 jan. 2026 13:54 | Aangepast door: Hans 
Ron:
Wat ik tot dusver heb gezien, origineel zit de afgeschuinde ring er origineel in. Deze zit tussen de verdikkingen, zo monteer ik hem ook.
De aftermarket geheel ronde ringen worden voor de eerste verdikking gemonteerd.

Net het koelsysteem afgetapt en de buis verwijderd. Inderdaad had de O-ring een (montage)kwetsuur. Dichtte daardoor niet goed af.
Nieuwe ring gemonteerd vรณรณr de 1e stans in de buis; eerst de onderkant van de buis in de waterpomp gestoken en daarna de bovenkant - de O-ring een beetje geholpen met een kleine schroevendraaier.
Alles is nu dicht en de motor loopt mooi rustig stationair, zonder enig bijgeluid of rammeltje.

Enige wat nu nog rest is de carbs synchroon stellen. Het oppakken van het gas kan beter.
Daarna gaat deze CX in de verkoop.

En dan is het tijd voor een nieuw project.
Dat wordt een Honda 125 K3 (tweecilinder) uit 1969.
Gelukkig helemaal compleet maar een totale renovatie moet wel plaatsvinden.
Verheug mij daar nu al op !

Schrijver Ron
Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 23 jan. 2026 18:02 
Hans:
Net het koelsysteem afgetapt en de buis verwijderd. Inderdaad had de O-ring een (montage)kwetsuur. Dichtte daardoor niet goed af.

Dat zijn van die klusjes waar je even doorheen moet bijten
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 26 jan. 2026 16:31 
Gisteren een bankdag gehad, en niets gedaan.
Vandaag daarintegen weer lekker op geschoten!

- Het uitlaatsysteem gepoetst en gemonteerd.
- Remklauw achter gereviseerd
- Remklauwen voor gereviseerd
- Hoofdremcylimder voorzien van een nieuwe o-ring onder het reservoir.
- Antidive rubbers voorvork vervangen.
- Remmen ontlucht.
- Olie en filter gemonteerd, nu met veer

De voorremmen willen niet lekker hard worden, dus ik denk dat de hoofremcylinder ook gereviseerd moet worden.
De motor heb ik even zonder bougies laten draaien op de startmotor, en het olielampje gaat keurig uit.
Alle verlichting werkt, de knippers knipperen niet, het relais is aan vervanging toe denk ik. Dus nu een 'moderne' van Hella besteld.
Een paar foto's:
https://photos.app.goo.gl/zNPNgrct1ugXZbcR8
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver MAST

Moderator 
#39 | Geplaatst: 26 jan. 2026 18:35 
Zo. Dat ziet er strak uit! Goed bezig Ron.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ron
Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 27 jan. 2026 18:54 
Inmiddels zijn de laatste missende onderdeeltjes van Marco Becker binnen gekomen ๐Ÿ‘
Dus alles zit erop en eraan.
De knippers knipperen ook weer met het nieuwe relais.
De hoofdremcilinder van de voorrem heb ik compleet vervangen, ik had er nog 1 liggen zag ik.
Het plaatwerk wat in kleur staat is gepolijst en gepoetst, beter word het niet, maar ik ben tevreden.
De tank mistte een lipje daar waar de buddy vast hoort te zitten, dus hier een nieuwe voor gemaakt en deze nu met J-B weld vast gezet. Of het werkt? Dat zien we morgen ๐Ÿ˜‚
De tank en benzinekraan/filter zijn schoon gemaakt en de weerstanden uit de bougie doppen. Dus vandaag de week even verse benzine halen, en een poging doen om te starten ๐Ÿคž
Oh ja, de spiegels komen van m'n Moto Guzzi ๐Ÿ˜‚
https://photos.app.goo.gl/8C1DiWEfAhfFP6LR9
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 28 jan. 2026 14:51 
De J-B weld houd zich voortreffelijk!
Nog even benzine halen en wachten op beter weer om te testen.
https://photos.app.goo.gl/WutmnnWHXgtraRGMA
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 28 jan. 2026 16:42 
Ziet er erg goed uit, chapeau ๐Ÿ‘

Schrijver Ron
Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 28 jan. 2026 17:46 
Ik hoop dat nr2 niet binnen 3,5 week klaar is
Maar het blok staat al op tafel.
https://photos.app.goo.gl/1m2SCxWXHiqoNNSA7
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 30 jan. 2026 08:53 
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de motor gestart.
Alle deuren open en de ventilator aan, hij had ook even wat tijd nodig om aan te slaan, maar hij doet het!
Na een minuut of 2 ging het brandalarm af het blok dampt alle vet en olie eraf, dus snel maar weer uit gezet
Voordat ik nu verder ga met finetunen moet het eerst wat beter weer worden (er ligt hier nog ยฑ 4cm sneeuw)
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 30 jan. 2026 15:40 
Het blok liep niet heel lekker gisteren, dus voor de zekerheid vandaag eerst de set "Duitse" Carburateurs uitelkaar gehaald, schoongemaakt in de ultrasoon met ticopur r33 en de set voorzien van de nodige nieuwe parts.
De set ook direct maar synchroon afgesteld met behulp van voelermaatjes tussen de gasklep.
Mengschroefjes op de standaard 2 slagen uit gezet.
Van de lastig te vinden inlaatmanifolds heb ik er nog 2 liggen die als nieuw zijn, lekker soepel en zonder scheuren, dus dit sluit valse lucht ook uit.
Het spul is alweer gemonteerd, maar nog niet weer getest, maar dit zou 1 en ander uit kunnen sluiten.
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Pagina  Pagina 3 van 6:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project Eurosport 2026

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven