Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Waar zitten de vervroegings-stop-spoelen?

Schrijver Frans71
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: < 1 dag 
Hoi, ik heb de laatste tijd veel schema's bekeken van de cdi ontsteking en het algemene elektrische schema van de cx. Puur uit interesse overigens en om een beetje voorbereid te zijn als er wel wat mis gaat.

Nou kwam ik hier op de site een verhaal tegen over de werking van de cdi ontsteking waar vervroegings-stop-spoelen genoemd worden. ik kan ze alleen in geen enkel schema terug vinden. Ook niet in hel schema van de cdi waarnaar gelinkt wordt.

Heeft de cx deze wel? Of is het wellicht afhankelijk van het bouwjaar?

Groeten, Frans
Honda CX500C 1981 85000km

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: < 1 dag 
De pickup spoelen staan niet apart op de schema's, of iig niet op alle. Er zijn de twee grote binnen in het achterdeksel die de normale aansturing voor de CDI leveren. Dan zitten er achter het kleine deksel aan de buiten/achter kant van de deksel nog wat vieze kleine spoeltjes die een apart signaal voor de vervroeging leveren.

Als je die spoeltjes losmaakt markeer dan originele positie en hou ze samen met het magnetische rotortje dat helemaal achterop de krukas zit. Honda levert dat ook zo, alleen als set, er staan ook met de hand gegraveerde nummertjes op van het inregelen in de fabriek. Het lijkt er op dat de hele CDI boel inclusief spoelen en CDI boxje in de fabriek ingeregeld wordt als geheel, in de CDI unit zelf zitten ook weerstanden die ingeregeld kunnen worden. Of het nou echt belangrijk is om ze bij elkaar te houden ? Anno 2026 al blij als een CDI ontsteking werkt .... daarom ook mijn CDI al lang geleden preventief vervangen door een Ignitech

Plezier, (andere) Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
o ja, donateur ca.2006-2026 💰

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Waar zitten de vervroegings-stop-spoelen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven