Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Wat is dit geluid direct na het starten?

Schrijver Frans71
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 juli 2026 21:09 
Mijn cx maakt een apart geluid na het starten. Weet iemand wat dit is? En of er iets aan gedaan moet worden?

Het klinkt als pjiewwww maar ik heb er ook een filmpje van geüpload.

https://youtu.be/uEoy3NYmK9M?is=YehGWZnyEUwcHPXS
Honda CX500C 1981 85000km

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 juli 2026 23:43 
Blijft altijd moeilijk om van zo'n opname wat te maken, maar lijkt er op dat de startkoppeling even blijft hangen, komt vaker voor. Niet direct levensbedreigend, maar moet wel wat aan gedaan worden. Voor herstel moet blok achterkant open. Wat voor olie zit er in ? Vers ?

Kan ook zijn dat de startmotor wat langer doorloopt door (zeer) gammel startrelais maar dat is echt ongewoon, kun je testen met ander relais of door zelf even te overbruggen.

Controleer in ieder geval eerst accu, probeer evt. met andere, bekabeling naar startmotor, startrelais en startmotor zelf om te voorkomen dat je voor nop blok open gaat maken.

Succes, (een andere) Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
Verse PC800 voor verbouwing, ex 500 Euro challenger
o ja, donateur ca.2006-2026 💰

Schrijver Frans71
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 juli 2026 18:20 
Wat voor olie? Ik heb geen idee. Het enige dat ik weet is dat hij 2 jaar geleden ververst is en er sinds dien 800 km mee gereden is waarvan zo'n 500 door mij. Hij ziet er vrij helder uit maar ruikt naar verbrandingsresten zoals vaak bij oude motoren.
Opvallend is dat het geluid vaker voor komt als ik hem warm start al heb ik het ook met een koude start meegemaakt. Toen kwam het geluid ook een seconde later.
Als ik iets had geef bij het starten zodat hij gelijk naar zijn 2000 toeren gaat dan komt het geluid niet.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 juli 2026 10:20 | Aangepast door: Hans 
Zou de startmotor eens open schroeven en de zaak eens grondig intern reinigen en smeren. Lijkt alsof de startmotor enigszins aan het droog lopen is.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 juli 2026 18:11 | Aangepast door: brinkcx 
De vraag over de olie omdat je bij aankoop lang niet altijd zeker weet wat er in de motor zit. Geen idee over de olie die in belangrijkste stukje motorfiets zit ? Bij mij gaat er dan voor de eerste test start/rit verse huis-tuin-en-keuken 10w40 in en een nieuw filter, daarna elk jaar ongeacht kms. . De moderne super-duper olie is heel knap gemaakt maar kan met oudjes als de CX wel eens onverwachte effecten hebben (niet alleen in de geldbuidel), vandaar.

En yep, zeker ook de startmotor controleren.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
Verse PC800 voor verbouwing, ex 500 Euro challenger
o ja, donateur ca.2006-2026 💰

Schrijver Frans71
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 juli 2026 22:14 
Dan ga ik binnenkort maar even de startmotor uitelkaar halen. Smeren met molykote?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 juli 2026 17:11 
Dat kan, maar met mate. Het schoonmaken is het belangrijkste, zeker die prut rondom de koolborstels/collector

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 juli 2026 11:13 
Opgelost ?

Schrijver Frans71
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 31 juli 2026 20:40 
Ik heb het schoongemaakt en gesmeerd. Er zat wat stof van de koolborstels in maar ik zie niet in hoe dat het geluid veroorzaakt zou kunnen hebben. Ik heb daarna een keer gereden en toen ik hem warm startte was er geen geluid, maar het gebeurde sowieso niet altijd. Ik hou jullie op de hoogte maar ga eerst op vakantie (met de auto )

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat is dit geluid direct na het starten?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven