Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie in koelvloeistof

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 april 2005 09:17 | Aangepast door: Hans 
Kom ik er gisteravond achter dat het koelwater van mijn trouwe woon-werk CX donker gekleurd is. Een korte check (schroevendraaier in het expansievaatje gedoopt) leerde dat er olie in zit.
Zelf denk ik aan een doorgeblazen koppakking (alhoewel ik heb absoluut geen vermogenverlies, hij loopt mooi stationair en start als vanouds) en wel ter hoogte van de oliesproeier (het O-ringetje ?) in de cylinderkop.

Voordat ik die (dure) onderdelen ga bestellen en de schedel lichten (beiden, tenzij ik het geluk heb als eerste de defecte onder handen te nemen) hebben jullie nog aanvullende ideën over mogelijke oorzaken.

Ter info;
Het borrelt wel een (klein) beetje in het expansievaatje als ik gas geef; ik zie geen bubbels als ie stationair draait. Er bevindt zich geen koelvloeistof in de olie. Derhalve twijfel ik toch een beetje (ook vanwege het normale rijden) aan de koppakking.

Wie heeft een idee?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Pluis
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 april 2005 09:54 | Aangepast door: Pluis 
Je zegt het zelf al, Hans. Borrels in de koelvloeistof... Geheid de koppakking.

Koppakking betekent compressieverlies in één cylinder, dus kan hij best nog mooi stationair lopen.

Hoe ziet je olie eruit, mooi schoon, tandpasta of iets ertussenin?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 april 2005 10:09 | Aangepast door: Hans 
Door de vermenging met water een smurrie-achtig goedje (drap), zwart van kleur dat op het koelwater drijft.
Heb zo'n 2 jaar geleden de koppakking van de linkercylinder vervangen; vermoed dat nu de rechter (na 27 jaar) de geest heeft gegeven.
Het is gelukkig een vrij simpele reparatie (vervang dan ook maar gelijk de klepsealrubbers); het schoonspoelen van het koelsysteem zal wel meer werk zijn.

De olie in het motorblok heeft geen spoor van koelvloeistof; da's meestal wel het geval bij een doorgeslagen koppakking omdat in het koelsysteem overdruk wordt opgebouwd en de koelvloeistof daardoor in het motorblok wordt geperst.
Vandaar mijn vraag ook; is het wel een koppakking?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 27 april 2005 10:26 
Pakking kost 29,90 Euro Ebay.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2005 10:33 | Aangepast door: Floris 
Hans, ik had precies dezelfde verschijnselen: olie in het expansievaatje, bubbels bij draaiende motor en geen enkel spoor van koelvloeistof in de olie. Eveneens geen last van vermogensverlies en prima starten. Ik heb toen beide koppakkingen vervangen.

Veel succes met het vinden van het beruchte O-ringetje. Zelfs CMS had enige moeite om de juiste op te snorren. De enige echte goede maat is 6.9 x 1.5

Ik ontdekte in de catalogus van groothandel Eriks dat deze O-ring gewoon verkrijgbaar is tegen een zeer schappelijke prijs. Maar dan moet je er wel meteen 50 kopen. Iets om in clubverband aan te schaffen wellicht?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 april 2005 10:57 
Het is inderdaad lastig te vinden dat O-ringetje. Mijn Honda dealer kan het niet leveren. Dus ben ik genoodzaakt de aanwezige opnieuw te gebruiken.
Ik vind overigens in het leveringsprogramma van Eriks (Floris, bedankt door de link) niet de maat 6,9 x 1,5, maar wel steeds 7,0x1,5.
Er is voldoende ruimte in de uitsparing van de koppakking voor de oliesproeier om die maat te kunnen gebruiken.
Ik zal eens naar de Maastrichtse vestiging gaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 april 2005 13:33 
Heb net de O-ringetjes besteld bij Eriks. Het is de maat 7,0 x 1,5 benzine- en oliebestendig en hittebestendig (tot 200 graden C).
Ik heb er alleen wel 35 stuks moeten afnemen.
Dus als er CX bezitters zijn die die O-ringen nodig hebben, ik kan ze leveren voor € 1,95 per stuk exclusief verzendkosten.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 april 2005 14:12 
Ik ben je eerste klant: doe mij er maar twee (2 stuks). Stuur mij svp een mail met je bankgegevens dan maak ik het geld over. € 4,27 klopt dat? floris@hondacx500.com
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 april 2005 21:15 | Aangepast door: ouwe_jan 
Er kan ook olie via je waterpomp in je koelwater komen als de motor teveel onderdruk heeft en de afdichting van je nokken as naar waterpomp stuk of versleten is dus geen lekke koppaking maar de simmyring van waterpomp is dan aan de olie zijde niet goed meer.controlleer eerst met een compressie meter of de koppaking wel stuk is zo niet dan waterpomp,lekkage gaatje onder de waterpomp is alleen voor koelwater en niet voor de olie lekkage en controlleer of je geen overmatige onderdruk hebt,
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 april 2005 21:45 | Aangepast door: Hans 
Jan,

daar heb ik ook aan zitten denken, maar jouw suggestie gaat alleen op indien het afvoergaatje onder de waterpomp dicht zou zitten. Pas dan immers kan in die tussenruimte overdruk ontstaan. Maar het gaatje is open dus als er olie via de nokkenaskeerring zou lekken zou die gewoon naar buiten druppelen.

Ik heb inmiddels 2 koppakkingen (a E 30,-- en 8 klepseals a E 4,-- besteld. Was daarvoor dus bijna E 100,-- kwijt. Da's wel even schrikken voor zo'n oude motor. Maar goed in al die jaren heeft ie mij nog nooit laten staan en doe ik nu iets voor hem terug.

De compressie is in beide cylinders redelijk goed (rond de 10 bar). Ik vermoed dan ook dat ergens bij de oliesproeier in de cylinderkop de koppakking is doorgeblazen. En wel alleen tussen de oliesproeier en het koelwater, dus niet daar waar de cylinderkop op de cylinder afdicht. Dat verklaart ook dat er olie in de koelvloeistof zit (en niet andersom koelvloeistof in de carterolie) omdat de oliedruk vanuit de oliepomp hoger is dan de druk in het koelsysteem bij warme motor.
Met de Hemelvaartweek en goed weer voor de boeg een leuke klus.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 april 2005 09:29 
Hans ik wacht met spanning op het volgende bericht van jou en werkse met die warmte die er zondag zal zijn
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie in koelvloeistof

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven