Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Klepspeling hoeveel precies??

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Roadkill
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 juni 2003 14:36 | Aangepast door: Roadkill 
HOi, ik heb hier al naar gezocht op dit forum en gevondan dat de inlaat klepspeling 0,08 mm moet zijn en de uitlaatklepspeling 0,1mm moet zijn. Op andere sites kom ik weer andere waarden tegen, naamelijk 0,1 mm in en 0,12 uit? Kan iemand mij vertellen wat er in de boeken staat, en waar ik in godsnaam voelermaatjes kan kopen die ook tussenmaten als 0,08 en bijvoorbeeld 0,12 kunnen maken, die van mij loopt vanaf 0,05 met stappen van 0,05 op, dus ik kan er geen 0,08 mee maken.

Heb zojuist bij motozoom een boek besteld van Peters, en voelermaatjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juni 2003 15:22 | Aangepast door: Floris 
Kijk maar op de welbekende website www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk daar staan de afstelgegevens keurig voor je opgesomd.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 juni 2003 16:59 
Ja maar daar staat dat de speling voor CX500a,b, c-b en de 650's (volgens mij zo een beetje alle cx modellen dus) een speling hebben van 0,1mm in en 0,12mm uit, terwijl ik hier op het forum verschillende berichten tegen ben gekomen waarbij 0,08 in en 0,1 uit gebruikt word, deze afstelling staat ook op de die site, maar dan voor 'other 500cc variants'. dus dat is voor mij een beetje onduidelijk, daarom vraag ik me af wat er in de boeken staat..

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juni 2003 21:04 
Voor een CX 500 CDI is de klepspeling
Inlaat: 0,08 / Uitlaat: 0,10 te stellen op de manier zoals door mij reeds eerder is beschreven (om het tikken van de kleppen echt op te heffen).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2003 22:30 | Aangepast door: Roadkill 
ok,dat is duidelijk, dat artikel had ik gevonden. Hoe bepaal je of de klep echt dicht is om de andere te kunnen stellen?? CDI is toch wat voor ontsteking?? Hoe kan ik dat zien?

Schrijver EHO
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 juni 2003 21:32 
Voor de oudere t.o.v. nieuwere typen heb je het over 0,02 verschil. Ik heb mijn GL500C Wïng Custom" uit 1986 net op 0,1 en 0,12 afgesteld. Je bent hiermee sowiso aan de veilige kant.
Ik houd bovendien vast aan het oude gezegde "Je kunt ze beter horen dan ruiken".

Wat betreft de kleppositie: Floris verwijst in een reaktie hierboven, naar www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk
Daar staat zeer duidelijk beschreven hoe je dat allemaal kan bepalen.
Printje maken en aan het werk.
Succes,

Erik

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 juni 2003 21:59 
Waar het om gaat is bij warme motor de klepspeling 0,000000 mm te hebben. Te strak (zodat ze niet meer sluiten en dus hun warmte niet meer kwijt kunnen) is niet goed want dan 'verbranden' de kleppen. Dit betekent dat klepzetel en de klep zelf niet meer goed tov elkaar afdichten.
Het horen 'tikken' van kleppen is ook niet optimaal (maar inderdaad beter dan te strak stellen) omdat dan toch de klepstelen en ook de nokkenas via de klepstoters iedere keer weer een 'opdonder' krijgen.
Ik rijd bij de CDI onsteking CX altijd (dus al jaren en ca 20.000 km per jaar) met 0,08 voor de inlaat en 0,10 voor de uitlaat. Stil krijg ik de kleppen pas bij het afstellen zoals door mij beschreven. Tot op heden perfect en de compressie blijft hetzelfde. En trouwens het vervangen van kleppen en klepzetels is bij een CX een piece of cake! Bij hoge kilometestanden moet dat toch wel een keer gebeuren. Maar echt kritisch is de CX daarin niet; dan is allang eerst iets anders versleten.

De transistor CX moet een speling hebben van 0,10 inlaat en 0,12 uitlaat. Warom dat is weet ik niet.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 juni 2003 17:08 
ik ook niet, rest mijn vraag hoe ik kan zien of er een transistor of een cdi ontsteking op mijn motor zit

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 juni 2003 20:02 
Voor CX'en vanaf 1982 is het gebruikelijk dat die zijn voorzien van een transistorontsteking. De vroege CX'en hebben CDI wat te zien is aan een (meestal) zwart kastje/box onder de buddyseat waar 3 draadbomen/stekkers uitkomen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#10 | Geplaatst: 13 juni 2003 23:31 
Hm, ik d8 de cdi juist nieuwer was...maakt niet uit, volgens mij zit er inderdaad een zwart kastje onder mijn zadel, als dat niet zo is dan stel ik voor de zekerheid maar 0,10 en 0,12

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 juni 2003 23:39 
Kan ook een zilverkleurig kastje zijn.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 juni 2003 12:51 
en zelf heb ik er ook een die goudkleurig is. Maar de code op alle kastjes is wel hetzelfde.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#13 | Geplaatst: 15 juni 2003 14:40 | Aangepast door: Roadkill 
maareh, wat is die code dan???
Waarom staat op dat soort onderdelen niet gewoon CDI Ontsteking of zo, van een voorwiel is het vrij duidelijk waar het voor dient, maar van een plastic kastje of zo onder je zadel is dat niet meteen duidelijk....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 15 juni 2003 16:18 
Nogmaals, het kastje is van metaal en zit onder het buddyseat op het frame geschroefd en er zitten 3 blokstekkers aan.
Met de inhoud van dat kastje wordt de ontsteking geregeld. De dynamo is met de grote blokstekker met dat kastje verbonden. Dat moet ook omdat op de dynamostator bij een CDI ontsteking tevens 2 ontstekingspoelen zitten. Dit zitten niet op de dynamostator van de transistorontsteking, die dan ook het kastje niet nodig heeft.

Ik heb geprobeerd het zeer simpel te houden. Als je het nog niet begrijpt brengt misschien een goed werkplaatshandboek uitkomst. Om een CX zelf te kunnen onderhouden is toch wel enige elementaire kennis van de motorfiets als zodanig nodig.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Roadkill
Gast 
#15 | Geplaatst: 15 juni 2003 18:23 
Werkplaatshandboek heb ik besteld, zit ik nog op te wachten......

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Klepspeling hoeveel precies??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven