Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Doormeten gelijkrichter/spanningsregelaar

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 mei 2003 20:33 | Aangepast door: Moderator 
De accu van mijn CX500 (1978) wordt niet bijgeladen. Ik heb de stator doorgemeten en die is niet goed meer. Alvorens het blok open te maken heb ik vandaag de gelijkrichter/spanningsregelaar (G/S) gedemonteerd. Die wil ik namelijk ook doormeten om zeker te weten dat er niets mee aan de hand is. Ik heb twee testen gevonden:
1. Een diode test zoals beschreven door Electrex.
2. Een weerstands test zoals beschreven door Haynes/Peters.

Beide testen lijken aan te geven dat ook de G/S defect (de meetwaardes zal ik jullie besparen). Het probleem is dat ik soms niet begrijp wat de multimeter aangeeft. Een paar vragen:
- Heeft iemand ervaring met het doormeten van een G/S?
- Kan het zijn dat een kapotte G/S de stator vernielt (of andersom)?
- Is er iemand in de omgeving Amsterdam wiens G/S ik mag doormeten om de meetwaardes te vergelijken?

Voor alle duidelijkheid: alleen de stroomvoorziening richting accu is defect. Ik heb geen problemen met de ontsteking, het blok draait prima.

Alle reacties zijn welkom.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 mei 2003 20:59 
Ik heb vandaag bij een vriendelijke motorsloper twee andere gelijkrichters doorgemeten en die gaven dezelfde onverklaarbare meetwaardes.

Aangezien de kans klein is dat ik met drie kapotte geijkrichters te maken heb, ga ik er maar van uit dat de mijne in orde is.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2003 21:05 
Ben je zeker dat je stator naar de knoppen is? Die van mij had er ook de brui aan gegeven dacht ik want hij laade ook niet meer bij. Heb de motor laten draaien zonder de gele draden aan de regelaar te hangen. Uit deze draden kwam bij mij tussen de 15 en de 48 volt naargelang het toerental en welgeteld 5 amp. zoals het hoord.
Kijk goed je stekkertjes na want dat was bij mij het euvel. Wel uitkijken voor kortsluiting tussen de draden hé. Nu laad hij wel bij, mirakel o mirakel. ALs je vragen hebt laat het me dan weten dan beschrijf ik precies wat ik gedaan heb om de stroom te meten.
Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 juni 2003 22:06 | Aangepast door: Floris 
Ik heb veel metingen gedaan en alle stekkerverbindingen schoongemaakt maar ben zeer benieuwd naar je aanbod. Zou je me jouw metingen willen mailen naar floris@hondacx500.com ?

Bij voorbaat dank!

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2003 22:57 
De mijne heeft het weer opgegeven. Met geen stokken aan het laden te krijgen. Zal nu eens een andere spanningsregelaag zoeken op het motorkerkhof en die eens uitproberen. Die spanningsregelaar zit ook in een cb250 rsa 80-81; cb250 t dream; cb400 78-85; cb400 dream 89-92; cb500 r/s 94-00; ft500 c 82-85; gl silverwing; nsr250 r 93-96; xl600lm 85-87.
Ik zal al mijn waarden opschtijven en op het forum zetten samen met wat formules om elektriciteit te interpreteren en hoe je moet meten en met welk materiaal.
Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 juni 2003 23:49 | Aangepast door: Floris 
Ik heb inmiddels het blok al op de werkbank staan. En omdat ik ook de kettingspanner ga vervangen ben ik nu aan het worstelen met de rotormoer. Wat zit dat ding loei- en loeivast :-(

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juni 2003 23:55 
Floris,
heb me onlangs een slagmoersleutel aangeschaft op luchtdruk.
Compleet met een set doppen (behalve die van 14 naturlijk)
Blijkt prima te lukken om het één en 't ander te demonteren.
Misschien ook een tip voor U ?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 juni 2003 00:10 
Terry, ik heb een slagmoersleutel plus hamer gebruikt. Het blok heb ik met een dubbele strop om de rotor vastgezet op de werkbank. Resultaat: alleen zweetdruppels.

Ik doe morgen nog een poging en als het dan weer niet lukt zet ik het blok op een aanhanger en rij ik naar een garage waar ze me hopelijk verder kunnen helpen.

Dank voor je reactie.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 juni 2003 11:01 
Floris,

voor het losmaken van de bout van de dynamorotor gebruik ik een verlengstuk op de steel van de dopsleutel.
Door de hefboomkracht die daardoor ontstaat kun je die moer (als de rotor tenminste voldoende is geblokkeerd) heel simpel losdraaien.
Als hefboom gebruik ik een stuk steigerpijp van zo'n 2 meter.
Piece of cake ! En het voordeel is dat je nergens op hoeft te slaan.

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 juni 2003 15:05 
Beste,

ter verduidlijking, indien je probeert een regelaar uit te meten, speelt het type meter (analoog/digitaal) een belangrijke rol. Indien niet hetzelfde type wordt gebruikt als beschreven in de test kunnen de meetwaarden inderdaad compleet verschillend zijn.

Succes,
Jörgen

Schrijver fomoco38
Gast 
#11 | Geplaatst: 7 juni 2003 23:11 
Heb vandaag zaterdag naar motorsloop geweest voor gelijkrichter/spanningregelaar. Heb er drie getest en geen van de drie gaf stroom door naar de batterij. Dus moet er iets anders fout zijn maar wat? De stator geeft spanning en 5 amps maar toch werkt het boeltje niet. Als ik de motor start en ik ontkoppel de negatieve kabel van de batterij blijft de motor lopen. Kan dat? Als ik dan de spanning meet die uit de regelaar komt meet ik 10 a 11 volt. Niet goed dus, damn.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat oftewel de stator defect is of ergens een slechte massa heb. Zal alle elektriek er eens afslopen en helemaal nazien op weerstand en massa.
Voor die spanningregelaar heb ik 65 eurookes betaald. Weet niet of dat dat veel is, nieuw komen die op 130 euro ongeveer. Ik hou jullie op de hoogte. Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 juni 2003 10:23 | Aangepast door: Floris 
Mijn stator is nu gedemonteerd en ligt klaar voor revisie.

De rotormoer zat erg vast. Met behulp van een geleende steigerpijp (dankjewel voor de tip, Hans) konden we een grote hefboom maken. Zo groot zelfs, dat het T-stuk van de dopsleutel kromboog. Toen hebben we een zware kruissleutel (voor de wielmoeren v/e auto) in de strijd geworpen, aangezien die ook een 17mm dop heeft. En daarmee is het gelukt.

Met dank aan Emile Verstege voor het gebruik van het Honda speciaalgereedschap voor het afpersen van de rotor.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver fomoco38
Gast 
#13 | Geplaatst: 11 juni 2003 20:17 
Mijn motorblok staat eveneens op de bank gedemonteerd. Stator heeft het dus blijkbaar opgegeven, er zitten bartjes in de epoxy laag. Zaterdag kan ik een gereviseerde stator ophalen. Ben nu op zoek naar mechanische dichting van de waterpomp en een keramische ring. De ketting ziet er nog heel goed uit samen met de spanner dus die ga ik niet vervangen. Groetjes

Schrijver Floris
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juni 2003 23:15 
Vraagje: wat betaal je in Belgie voor een gereviseerde stator? Met of zonder inruil? Krijg je ook garantie?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver attema
Gast 
#15 | Geplaatst: 13 juni 2003 13:51 
Hoi Floris, ben net lid van het clubje. Als het dynamo niet meer bij laad of maar heel weinig is mijn ervaring dat een vban de spoelen in het dynamo aan massa ligt. Dit mag absoluut niet. Is heel eenvoudig te meten met een ohm meter. Maak de verbinding los tussen dynamo en regelaar en meet de weerstand tussen 1 van de 3 draadjes van het dynamo en massa. Er mag geen verbinding zijn.
Er zijn wel truckjes om er dan als nog wel pep uit tehalen.
Ik heb in 200.000km nog nooit een spannings regelaar/gelijkrichter stuk gehad.
Dynamo van het eerste type is een beetje zwak. Problemen met latere modellen is dat de bedrading wel eens uitfikt.
deze dynamos zijn eigenlijk heel simpel, staat altijd plakgas te werken en alles wat er teveel uitkomt wordt kortgesloten met een triac in de regelaar.
Sterkte met de draadjes en de stroom, Idsart

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Doormeten gelijkrichter/spanningsregelaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven