Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olie op lucht-filter

 
Schrijver Vzes
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 aug. 2002 17:38 | Aangepast door: Moderator 
Ik zie wat olie in het luchtfilterhuis en er hangen wat druppels aan het lucht-filter.
Is er nu iemand bij wie alarmbellen rinkelen?

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 aug. 2002 17:44 
Mmmh, ik heb al wat gevonden op internet.
Waar een eendeei al niet goed voor is :-))
Ik moet het ventiel nakijken voor de carterontluchting.
http://www.eendeei.nl/26003.htm

Schrijver niekvdh
Gast 
#3 | Geplaatst: 25 aug. 2002 20:22 
Beste VZes, leuke club, dat Eendeei, ik ben er jaren lid van geweest. Maar een eend is toch iets anders als een CX... Olie in het luchtfilterhuis hoeft niet vervelend zijn als je een oer-CX hebt. Daar zat de slang van de carterontluchting op zo'n plaats, dat er altijd wel olie in terecht kwam. Bij latere CX-en is dat verbeterd, en dan betekent olie in de inlaat eigenlijk altijd dat je een overmaat aan blow-by hebt, waardaar er zoveel compressie naar het carter lekt, dat de olie daardoor geforceerd in het luchtfilter komt. Compressie meten, en zonodig zuigerveren losmaken of vervangen is hier de remedie, mits je cilinders niet te ver heen zijn.

Niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 aug. 2002 20:58 
Aha, is het die Eend. :-)
Ik dacht dat het gewoon een maf webpage adres was.
Het gaat om een 1982'er blok. Zal dan ook wel geen oer-CX zijn.
Lukt het om de zuigerveren te vervangen en het blok onder de motor te houden?

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 aug. 2002 23:43 
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Het lijkt me lastig, maar ik denk wel dat het kan. Maar probeer eerst eens een tijdje Pura te tanken. Hij loopt er niet mooi op, maar die benzine (van Shell) schijnt een reinigende werking te hebben. En er zijn ook additieven op de markt die zuigerveren los moeten kunnen krijgen, ik weet alleen geen naam voor je. Maar er zijn vast wel andere forumbezoekers die daar ervaring mee hebben.

Niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2002 20:07 | Aangepast door: Vzes 
Tja, soms denk ik te moeilijk.
Het is een CX, uh GL, dus_is_het niet ingewikkeld.
Het was gewoon een kwestie van onderhoud. Het slangetje van de carterontluchting zat (te)vol met olie.
Dus olie eruit en rijden maar weer....
Voor een tekening:
http://home.wanadoo.nl/motors/cx/technical/drawing/breather.htm en met dank aan de makers van de nederlands/engelse website

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 1 sept. 2002 11:40 
Hoe kwam die olie in het slangetje?

Niek

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 sept. 2002 14:26 | Aangepast door: Vzes 
Het is olie condens die zich verzameld heeft in het slangetje. Vanwege de poging om schonere uitlaatgassen te krijgen, wordt het carter ontlucht in de luchtinlaat (op en neer gaande cilinderkoppen veroorzaken drukverschillen in het carter die weg moeten...). Oliecondens zit natuurlijk ook in deze lucht.
Dit slaat eerst tegen de wand van het carterontluchtingshuis, waarna het langzaam naar beneden loopt, het slangetje in.
Bij mij zat het slangetje te vol, waardoor er een laagje olie in het huis stond. Gevolg: Olie werd in de buurt van het filter in de luchtinlaat geblazen en veroorzaakte olie op mijn luchtfilter.

Peters ondehouds boek zegt(blz13):
"Onderhoud elke 4 maanden of 6000 km.
1. Ontluchtingsslangen Carter:
Twee van de verschillende ontluchtingsslangen, die onder en achter de dwarsbuis van de achtervork uitkomen, zijn uitgerust met plastic doppen. Dit zijn de ontluchtingsleidingen van het carter. Haal de dop van elke slang los en laat de erin verzamelde troep in een bak lopen. Monteer de doppen, nadat de slangen afgetapt zijn en zorg ervoor, dat ze stevig op hun plaats gedrukt zitten."

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olie op lucht-filter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven