Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

nokkenas problemen CX500E

 
Schrijver Luc
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 juni 2003 00:16 
Op het uiteinde van de nokkenas (waar de waaier zit) is er corosie. Het begint net achter de vertanding, dit is dus juist waar de speciale dichtingen zitten. Kan hier iets aan gedaan worden of moet er een nieuwe nokkenas geplaatst worden. Indien ik de dichtingen nu verander riskeer ik immers dat deze weer stuk gaan.
Kan iemand mij vertellen waar die "keramische seal" nu juist zit?

Schrijver mrk
Gast 
#2 | Geplaatst: 28 juni 2003 01:09 
die seal zit precies aan de andere kant bij de water pomp aan de kant van de waaier zit alleen maar een olie kering dus als je geluk hebt en het goed schoon en vooral glad kan krijgen lekt hij niet en kan je hem gewoon gebruiken.
marc

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 juni 2003 01:13 | Aangepast door: Floris 
Een nieuwe nokkenas is een kostbaar grapje (€ 240).

Het gedeelte van de nokkenas wat je beschrijft steekt door de oliekeerring die voor de seal zit. Zolang er sprake is van geringe corrosie op de as, is er denk ik geen groot probleem. Je hebt wel een probleem als de vertanding en het schroefdraad van de waaier zwaar gecorrodeerd zijn.

Tijdens montage van het carterdeksel wordt de binnenzijde van de oliekeerring iets opgerekt om goed aan te sluiten op de nokkenas. Als je vindt dat er teveel putcorrosie op de nokkenas zit kun je deze een beetje opschonen met fijn schuurpapier. Ga daarbij vooral niet te ver, want anders maak je de as te dun en sluit deze niet meer goed op de oliekeerring.

De keramische ring maakt deel uit van de mechanische seal en zit in een rubber vatting aan de vlakke kant van de waaier. Hij is wit/cremekleurig.

Kijk maar op http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/mechseal.html

Heb je wel een werkplaatshandboek?

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Luc
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 juni 2003 22:18 
Een werkplaatshandboek heb ik niet nee, demonteren gaat wel zonder handboek, voor de montage zal ik wel een boek nodig hebben. 't is mijn eerste V twin blok dat ik openmaak en ik moet zeggen dat het wat tegenvalt. (ben gewoon om aan mijn boldor blok te werken). Ik heb de indruk dat er heel wat gevoelige onderdelen in zitten. Zoals de nokkenas die niet meer zo best is, de stator die er ook al niet te goed meer uitziet, kleppen die moeten vervangen worden, de distributieketting geleider en spanner die het begeven hebben (!), de oliepomp ketting die moet vervangen worden. langs de andere kant verbaast de staat van de clinders en zuigers me dan weer, die zien er vrij goed uit voor een blok met meer dan 80.000 km op de teller. Weet er soms iemand of de nokkenas van een 650 blok dezelfde is als die van het 500 blok?

Schrijver Luc
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 juni 2003 22:20 
Ben echt benieuwd wat me nog allemaal te wachten staat, het blok is namelijk nog niet helemaal gedemonteerd........

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 juni 2003 00:51 
Hoi Luc,

als ik dat zo lees dan is dat eigenlijk best wel veel voor een CX motor met nog maar 80.000 km.
Volgens mij past de 650 nokkenas niet in een 500 (ik geloof andere maatvoering maar vooral vanwege andere kleptiming).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 juni 2003 10:26 
een roestig ingeput sealvlak van een oliekeerring kan je opfrissen door een zgn 'speedy sleeve' te monteren.

Dit is een heel dun rvs bandje dat je over het sealvlak plaatst. Kost niet veel. Zo heb je weer een perfecte seal van de oliekeerring.

Verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaak of moterrevisebedrijven

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 30 juni 2003 19:17 
Hans,
Het is inderdaad veel ja, ben het nog niet veel tegengekomen zo een gehavend motorblok. Het zou spijtig zijn moest de 650 nokkenas niet passen want ze is nog in heel goede staat.

Anoniem,
Bedankt voor de info, ik wist niet dat zoiets bestond!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 nokkenas problemen CX500E

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans Brune ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven