Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling komt niet goed vrij

 
Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 sept. 2007 19:12 
Sinds pakweg anderhalf jaar merk ik vooral bij koude motor dat de koppeling niet goed vrijkomt. Het is dan lastig om de vrij te vinden - en het schakelen gaat met een iets te ferme klak. Bij warme motor gaat het beter, maar nog niet 100 procent. Vrije slag is voldoende. Monteur motorzaak wijt het aan slijtage? En jullie?
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 sept. 2007 19:27 
Het kan ook zijn dat je olie "kleeft".
ik heb hetzelfde probleem en ik wijt het eraan dat de olie nog niet voldoende rond gegaan is om de koppeling soepel te laten werken.
de olie is nog iets dik in mijn geval tot hij op temperatuur is
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2007 19:45 
hoeveel keer heb je in die tijd olie ververst en welke zit erin ???
dat kan van zeer groot belang zijn

A Koopmans

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2007 20:26 
Ik ververs de olie elke 7.500 km: syntetische olie.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2007 21:20 
Aangenomen dat kabel druklager etc. in orde zijn klinkt het als een geval van ingeslagen korf en naaf van de koppeling en dat kan met wat geduldig vijl- en/of dremelwerk goed genezen. Daarvoor moet de koppeling er wel uit natuurlijk. Heb ik zelf onlangs ook maar eens gedaan en alles werkt nu allemaal weer een stuk beter.

De discussie over oliesoorten is al vaak genoeg gevoerd, daar waag ik me nu even iet aan :=) Bij mij zit er nu in ieder geval een goed merk klassieke 15W40 in, volgende keer probeer ik misschien ook wel eens een "moderne" soort. Eerst maar eens rijden....

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 sept. 2007 00:38 
Van mijn motorman mag ik onder geen voorwaarde synthetische olie gebruiken: Alleen half synthetisch 10W-40!! Het merk doet er niet zoveel toe, als het maar voor motorfietsen is i.v.m. de dope.
Gr. van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver lswarte
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 sept. 2007 07:57 
Ook ik heb slechte ervaringen met synthetische olie in mijn CX. Sinds er synthetische olie in heeft gezeten kleeft de koppeling en haakt de versnellingsbak. Ook na het verversen van de synthetische olie voor minerale olie is het slechts marginaal verbeterd. Ik gebruik in ieder geval geen synthetische motorolie meer in mijn CX.

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 sept. 2007 10:12 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Frans, dat van die ingeslagen korf heeft me - nu je het zegt - iemand anders ook al eens verteld. Ik zal er - als ik tijd heb - eens naar kijken. Want dat syntetische olie niet goed zou zijn, daar geloof ik niet in.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver lswarte
Gast 
#9 | Geplaatst: 26 sept. 2007 12:45 
Synthetische olie is prima, en minerale ook.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 27 sept. 2007 13:21 
Je platen zijn te dun, dit is vaak voorkomend probleem. Monteer nieuwe platen en je zal zien dat schakelen ook veel beter gaat.
Simpel of niet dan.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 sept. 2007 14:27 
WAAROM SCHAKELT EEN MOTOR SLECHT ALS DE PLATEN TE DUN ZIJN??

SYNTH OLIE IS ALLEEN MAAR DUUR, MIJN CX 500 C RIJDT OP MINIRAAL, EN DE 650 E OP HALF SYNTH , OMDAT DAAR VEEL MEER BELASTING VAN WORDT GEVRAAGD.

VERDER HAD IK OOK HET PROBLEEM, ALLEEN WARM NOG SLECHTER ALS KOUDE MOTOR,
NWE KOPP PLATEN, NWE VEREN( VOGEL,ZIE LINK OP DE SITE) EN DE KORF HELEMAAL MET EEN VIJL VLAK GEMAAKT, ZOWEL DE BINNEN ALS BUITEN KORF.

GR THEO , DIE NU WEER UITSTEKEND SCHAKELD MET ZIJN 650E.
theo cx ds

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 28 sept. 2007 16:24 
Beetje off-topic misschien, maar bij alle koppelingen die ik tot nu toe gezien heb waren de platen nog ruim binnen de slijtgrens. Verslijten die nou ooit echt ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling komt niet goed vrij

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven