Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ongewild blokkerende achterrem

 
Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2008 11:19 
Ik hen al jaren een probleem met mijn achterrem. Die doet het bij wijze van spreken 1.000 keer achtereen probleemloos, maar kan ineens bij de minste aanraking van de rempedaal het achterwiel doen blokkeren. Niet prettig, zeker niet wanneer je bv. even voor een bocht iets bij wilt remmen. Ik heb de rem al diverse keren losgehaald en bekeken (niets vreemds te zien), remschoentjes vervangen, anders afgesteld etc. Niets helpt. Wat kan het zijn?

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2008 11:47 | Aangepast door: Floris 
1 op de 1000 keer is wel weinig. Weet je zeker dat er geen sprake was van ongelukkig toeval, verkeerde bediening of glad wegdek?

Ik had eergister hetzelfde probleem, alleen dan met de voorrem. Ik dacht - na een regenbui - even slim met het gas erop de remschijven droog te draaien. Maar ik kneep te hard in de hendel en aangezien een CX geen ABS heeft brak het voorwiel naar rechts uit. Het scheelde echt heel weinig of ik had op m'n snufferd gelegen. Eigen schuld!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver easyride
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2008 12:08 
De remschoentjes schuin afvijlen of slijpen aan de rand heeft bij mij wel eens geholpen toen ik een auto had met hetzelfde probleem.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2008 15:14 
Marcel,

Het kan zijn dat de nok te groot komt te staan en op dat moment slaan de remschoenen vast in de trommel.
Misschien helpt het met een beetje kopervet aan te doen, of een andere nok te plaatsen.
Het is de nok die de 2 schoenen laat verschuiven, hij zit dan op zijn volle slag en komt niet vanzelf weer terug.

Groeten Arno

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2008 16:39 
Ik heb ooit een in een ver verleden een verglaasde remschoen gehad (bij de voorrem) van mijn toenmalige BMW r 60/6.

Wat was het geval:
Bij normaal weer was remmen met die voorrem geen probleem, echter zodra de rem nat werd in de regen dus. Dan greep die ineens aan en bokeerde het voorwiel (geen pretje als je 50 km/u of harder rijd. Steeds als ik een stukje schuurlinnen over de remschoenen haalde was het weer even goed. Maar het materiaal was verglaasd en in no time had ik bij nat weer weer een probleem.

Ik heb toen de remschoenen vervangen en het probleem was opgelost.
Is het bij jou bij nat weer? (misig, regen, etc)

Wat ook kan is dat de trommel niet mooi meer rond is en daardoor de rem ineens aangrijpt maar dat zou vaker dan 1 op 1000 moeten zijn.

succes met je zoektocht

Schrijver marcel V
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 jan. 2008 17:55 
Avond,
Ik denk dat wat Arno Luijenweert zegt wel hout snijdt. Is de rem-nokas misschien wat weggesleten in de strijd? Of zijn de veren die de combinatie van schoenen en nokas weer in ruststand moeten brengen misschien opgerekt? Normaal gesproken moet de veerkracht van de veren en de vrije terugloop van de rem-nokas voldoende zijn om de remschoenen vrij te trekken van de remtrommel, is de hoek te stijl dan slaat de boel vast in de laatste stand van rembediening.

Wees voorzichtig ...

Gr.Marcel

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 jan. 2008 21:04 
Marcel,

als de boel correct gemonteerd is, zit er op de as een slijtage indicator die naar een pijltje op de ankerplaat wijst. Hoe is 't daarmee? Trommel diameter als eens nagemeten? Als de trommel te veel uitgesleten is gaat de as te ver draaien zoals Arno al zei, zelfs met nieuwe schoentjes.

rij voorzichtig, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcel V
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 jan. 2008 21:19 | Aangepast door: marcel V 
Wederom g'n avond

Misschien ten overvloede, maar ja...
In het werkplaatsboek motorfietstechniek CX500 staat bij storingssituaties remmen:

-Achterrem-
Verschijnsel: "De remmen slaan opeens vast of schokken als ze licht
bediend worden"
Oorzaak: -1 uiteinden remschoenen niet afgeschuind"
of
-2 Ingesleten of ovale remtrommel

Reparatie: *1 Vijl een schuine kant op de oplopende stukken van de
remvoeringen
*2 Laat de remtrommel uitdraaien of vernieuw het wiel
(dat laatste is wel heel rigoreus) En als je uitdraait moet je
nokhoogte worden aangepast.

Gr.
M

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 jan. 2008 14:37 | Aangepast door: Marcel Gosselink 
Heren, ik ga een dezer dagen al jullie reacties/suggesties stuk voor stuk controleren bij mijn CX. Wellicht dat "de gouden tip" erbij zit. Vooral die van die versleten nok en het afschuinen van de remschoentjes spreken me aan.

En Floris, die 1 op 1.000 is bij wijze van spreken. Soms doet hij het tweemaal achtereen maar dan weer tijden niet.

Bedankt en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ongewild blokkerende achterrem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven