Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   

Mijn beurt : Achterbrug

Schrijver Hansv

Bestuur 
#1 | Geplaatst: 17 maart 2008 14:51 | Aangepast door: Hansv 
Rij ik even naar Barneveld, na gekeken te hebben of alle schroefjes en moertjes vastzitten. Die zitten vast, geen probleem.

Toch, in Barneveld, twee maal een zet van de wind of zo, in elk geval een rare zwieper. Toch even naar het achterwiel kijken.

Achterwiel zit vast als een huis en ook aan de achterbrug is er niets, alhoewel.........
Ik trek een beetje vuil weg, en schrik, ga op m'n rug naast de CX liggen, pak een sleuteltje en tik op de achterbrug. Had ik niet moeten doen, want ik prik er dwars doorheen. Gelukkig slechts op 1 plekje, maar toch.

een gat

Nou zit er een gat in waar ik mijn vinger makkelijk doorheen kan steken. Ik denk dus: Ik ben aan de beurt : Einde achterbrug.

Wie geeft er nog een goede liggen, of wie weet waar ik dit kan laten repareren. Kan het gerepareerd worden ? Of beter toch vervangen ?

Aanbiedingen naar hans.versteegt AT telfort.nl
Aanbiedingen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. Wegens de verwachte drukte kan het enige tijd duren voordat uw aanbieding in behandeling genomen wordt [ hoop op veel achterbruggen ;) ]

Harmony,
Hans.
( die voor 2008 een ritten kalender heeft gemaakt en daar niet van af wil wijken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2008 15:16 
Heey Hans,

Wat zie ik nou!! Achterbrug rot? Als je nou nix kan vinden dan las ik um wel voor je dicht! Moet je hem er wel onderuit sleutellen. Laat maar even weten.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2008 15:19 | Aangepast door: Hans 
Dat gaatje in de achterbrug is op zich niet erg. Hoeft niet gelast te worden.
TENMINSTE .... als dit het enige doorgeroeste punt is.

Normaal is dat de andere kant van de achterbrug de klos wat roest betreft. Immers de meeste CX-en worden op de jiffy geparkeerd en dan loopt het water met alle prut naar de rechterkant.
MAAR...... daarbij roest ook (en voor het oog niet zichtbaar anders dan na openslijpen, maar als het roestproces verder is doorgezet kun je het "metaal" er ook gewoon uitbreken) de vork naar het achterwiel door.
Dat gaat absoluut ten koste van de stabiliteit van de achterhand van de motor en is in mijn ogen levensgevaarlijk.

Het beste wat je kunt doen is de achtervork demonteren (dat is echt niet zo'n grote klus) en nauwkeurig nalopen (flink kloppen met de hamer en steken met de schroevendraaier). Waarschijnlijk hou je dan een complete gatenkaas over waarbij je beide achtervorkbenen ten opzichte van elkaar kunt bewegen.
En dan is de oplossing ..... en goede nieuwe achterbrug monteren.
Als je een goede hebt gevonden dan de afwateringsgaatjes met kit afdichten en bovenin de doos tussen de beide benen een gaatje (rond 8 mm) boren. De rotzooi via dat gat zoveel mogelijk verwijderen/uitkloppen en dan vullen met flink (afgewerkte) motorolie. Dan er een stop in en geheid het roest noooooooit (ik rij zo al meer dan 10 jaar dagelijks door weer en wind/regen en pekel) meer van binnenuit.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2008 17:07 
Arme jongen...!
Zie je wel? Je had die blauwe moeten verkopen.

sterkte, Dirk (die graag vanaf de wal stuurt)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver reinier
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2008 18:09 
Het is idd een klus die erg goed te doen is.
Vorig jaar zelf ook gedaan en ik was maar weer wát trots dat ik een goed onderdeel er weer op had zitten.
Toen de eerste gaten verschenen ben ik ook gaan lassen maar er was uiteindelijk geen houden aan....roest vrat maar door. Totdat bij ons in de stadswerkplaats (ruimte huren met apparatuur en hulp in de buurt) iemand die lassen kon er flinke hoeken inzette. Ik wil mijn achterwiel weer monteren maar die krijg ik er niet meer tussen! Meneer bleek vergeten dat ijzer 'werkt' en dat daardoor de afstand tussen de poten van de brug kleiner was geworden...
Dat hoeft jou nu niet meer te gebeuren :))
Zoek een goede 2eHands en prepareer die goed, net zoveel werk, das mijn advies...

groet, Reinier

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 maart 2008 19:27 | Aangepast door: voorbijganger 
Hans zoek even op het prikbord zoek op "gered door:"

daar staat mijn achter brug verhaal vervangen en als je foto's wilt kijken op http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=2592359 staan ze nog.En ik heb er ook bij staan hoe ik het gedaan heb.
Zorg met name dat je achterwiel "hoog" van de grond hebt staan als je de brug er uitplukt. Enne haal hem er zowie zo af om te kijken hoe rot ie is prikken met een schroevedraaier. Lassen zou ik niet doen want dat trekt gegarandeerd "ïets"scheef vergeet niet dat er flinke krachten op komen te staan.

Succes T

Schrijver Hansv

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 17 maart 2008 19:46 
De rakker staat weer in de reparatie stand.....

Wiel eruit (best lastig zonder voldoende extra ophoging onder de middenbok),
schokbrekers eraf, helehoop moeilijke dingen losgehaald, en met wat aandrang kwam 'ie eraf.

Ik heb eerst even gekeken wat er 'door'was. Helaas heeft Hans gelijk, aan de linkerzijde is er ook een stuk doorgeroest. En OOK door de draagarm heen. klein gaatje, maar toch een gaatje. Brug is dus afgeschreven.
Toch even met staalborstel schoongemaakt, maar helaas. ..... niet meer mee te beginnen.
Hij ziet er nog wel veel beter uit dan de jouwe, Voorbijganger.

Wat het allermoeilijkste losging ?
De schroef waarmee de remverankeringstrip vast zat. Strip en moer en brug, roestvast aan elkaar. Die heeft me meer dan een half uur gekost, maar toen was de brug er al uit.

Dit hele vervelende verhaal heeft ook een positieve kant :
Straks kan ik weer een nieuw hoofdstuk schrijven voor mijn motorlogboek...... (alsof ik niets te doen heb)

Maar ik ben nog steeds in afwachting van een leuke brug. :)

Harmony,
Hans.
( die vandaag even een paar keer moeite had om zijn harmonie te bewaren )

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 maart 2008 20:33 
Ha die Hans,

reddende engeltje is weg, jammer .... Maar als je niets beters kan vinden, dan heb ik nog wel wat liggen. Niet fraai, ook met roest maar niet doorgerot dacht ik. Mogelijk kan daarmee dan langs Erik gaan voor een pleister indien nodig. Of zo eronder terwijl je naar een betere zoekt. Ik hoor 't wel, je weet me te vinden.

succes, en de harmonie houden we erin,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip, nu klaar om te rijden
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 maart 2008 21:13 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Hans ,
misschien is dit iets
http://www.speurders.nl/motorenenscooters/onderdelenmotorenhonda/36916 821/te_koop_onderdelen_honda_cx500_1978.html?title_descr=cx%20500

of dit

# Geplaatst: 15 maart 2008 10:46:15
Reactie Quote

Hallo zoeker naar achterbrug.

Ik heb een knappe achterbrug liggen. Hij zit nog wel aan een kaal frame vast, maar dat is zo los. Ik vraag er niet de hoofdprijs voor.
Eric: 06-46162863

gr Arnold

Schrijver stefan linders
Gast 
#10 | Geplaatst: 21 maart 2008 19:10 
dat is jammer hans dat je nu opzoek moet naar een nieuwe achterbrug. maar wel een beetje mijn geluk dan,

groetjes steef

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#11 | Geplaatst: 22 maart 2008 20:17 
Ik heb volgens mij nog een knappe liggen die voorlopig niet doorroest, moet eens kijken voor je!

Schrijver Hansv

Bestuur 
#12 | Geplaatst: 22 maart 2008 20:28 | Aangepast door: Hansv 
Als alles goed is gegaan/gaat, dan zit er in de post een achterbrug in goede staat, afkomsrtig van Terry, waarvoor veel dank.

En dan hoop ik dat ik heel binnenkort, tussen verjaardagen en dergelijke door, toch even tijd heb om dat weer te monteren.

Ik begin al last van afkickverschijnselen te krijgen:
-starende ogen naar de incomplete CX,
-stilstaan bij de kapstok, strelend aan mijn motorpak
-gereedschap pakken, terugleggen, pakken , terugleggen
-bij elk motorgeluid met een hongerige blik naar buiten kijken.

Nee, 't gaat niet goed met me....;-)

Harmony,
Hans
( mist z'n motor wel een beetje.... maar er is nog hoop ! )

Schrijver terry

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 maart 2008 09:53 
Beste Hans,
zoals gisteren telefonisch afgesproken.; de brug mag je in de loop
van volgende week verwachten.
Morgen is het Paasmaandag , leg je gereedschap maar klaar tegen het einde van de week.
Zal er nog een strikje ronddoen , ik heb er hier nog ééntje over van deze ochtend.

Groeten

Terry

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#14 | Geplaatst: 23 maart 2008 12:16 
Oke geregeld dus!

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 Mijn beurt : Achterbrug

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven