Het onder druk zetten van de ruimte boven de zuiger is de enige mogelijkheid om zonder demontage van de kop klepseals te vervangen.
Met een bougie als beschreven lukt dat (heb ik in het grijze verleden al een aantal keren bij auto's gedaan waar 1 of 2 klepseals moesten worden vervangen en het zonde was om alleen daarvoor de kop te demonteren die dan ook nog eens gevlakt moest worden - dat hoeft bij een CX niet -), alleen is en blijft het tricky. Valt de druk weg dan valt de klep naar beneden en moet de kop er alsnog af.
Ander punt is dat een 'normale' klepverentang niet kan worden gebruikt. Je zult dus een hulpmiddeltje moeten maken waarmee de klepveren worden ingedrukt om de spieën uit te nemen.
De contructie verschilt per motor; het is maatwerk. En een heel gepriegel zeker ook omfdat de ruimte bij en CX daarvoor erg beperkt is.
Dus mijn advies: bij een CX gewoon de kop er af, kleppen er uit, nieuwe seals monteren, kleppen beetje inschuren en monteren maar weer.
Overigens; olieverbruik komt in de meeste gevallen van een uitgehard klepsteelrubbertje. Maar ook speling op de klepsteel/klepgeleider is een veel voorkomend euvel. is dat laatste het geval los je het probleem niet op met het simpel vervangen van de seals.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.