Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wanneer balhoofdlagers vervangen?

 
Schrijver g3mmulder
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 sept. 2002 21:53 
Dag CX liefhebbers.

Hoe kom je er achter wanneer je de balhoofdlagers van een CX moet vervangen?
Ik ben in het bezit van een CX500 C uit 1985 met 60.000 km op de teller.

Merk je dit bij het sturen?
Is er een "trucje" om dit uit te testen?

Alvast dank voor (evt) reacties / tips!

Vr. groet,

Menno Mulder

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 sept. 2002 12:39 
Ja, dat is er.

Zet de motor op de bok en laat iemand op de bijrijdersplaats zitten. Zodoende komt (hopelijk) het voorwiel van de grond en het achterwiel op de grond.
Voel nu zelf aan het stuur en beweeg het langzaam naar links en naar rechts. Voel je daarbij klikjes, alsof het stuur in een soort slotstand valt, dan moeten de lagers vervangen worden. Je voelt dan een soort slotstand in de rechtuitstand en om de zoveel graden uit het midden. De kogeltjes van het lager hebben dan in de lagerschalen (konussen) putjes gemaakt en dat is wat je voelt.
In principe zou het stuur vanzelf als het voorwiel van de grond komt naar links of naar rechts moeten vallen. Doet het dit niet dan is 1. of het balhoofd te strak aangedraaid 2. of zijn zoals boven de lagers versleten 3. of het vet is uit het lager gelopen, maar dat komt eigenlijk nooit voor en indien toch dan zal het lager ook wel versleten zijn.

N.B. Ik weet niet of het "slotstand"-truukje ook op gaat voor naaldlagers.

Ook belangrijk is (eerst) checken of het balhoofd speling heeft: rij zachtjes met het voorwiel tegen een muur en leg een paar vingers op de stuurklem of bovenste vorkplaat. Voel je een klikje dan zit er waarschijnlijk speling in het balhoofd en moet het aangedraaid worden. Als er nog speling in het balhoofd zit heb je best kans dat je slotstanden bij aan het stuur draaien niet voelt (zie boven).
Bij grote balhoofdspeling zoals ik laatst meemaakte vangt de voorvork boven een bepaalde snelheid de hobbels niet goed meer op. Als je dan langs de vork kijkt tijdens het rijden dan maken de buitenste vorkpoten (dus aan de kant van de vooras) kleine uitslagen naar voren en naar achter dus HAAKS staan op de veerweg. Als je dat ziet klopt er iets niet! Dan is er dus of (zoals bij mij) balhoofdspeling of de binnen en buitenpoten van de voorvork hebben speling t.o.v. elkaar.

Zonder balhoofd speling worden hobbels beter opgevangen en stuurt de moter aanmerkelijk zekerder, "scherper" meer wegcontact in bochten.

Hopelijk heb je hier wat aan. Misschien heeft iemand nog eenvoudigere of andere truukjes?
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 29 sept. 2002 16:32 
Mocht je de lagers moeten vervangen. Er zijn kegellagers (oa bij Vogel in Duitsland) te koop ter vervanging van de originele met kogeltjes. Die schijnen het sturen een stuk te verbeteren.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver g3mmulder
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 sept. 2002 19:04 
Kaspar & Coen,

Dank voor jullie reactie.
Ik ga het deze week gelijk even uit proberen.

Ik zal jullie hierover later berichten.

Groet.
Menno.

Schrijver g3mmulder
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 sept. 2002 20:32 
Kaspar & Coen.

Inmiddels heb ik het e.e.a. gecontroleerd zoals hierboven door Kaspar is omschreven.

Ik heb (zover mogelijk) geen speling kunnen constateren.
Het stuur van mijn CX gaat "knikloos" van links naar rechts. In de middenstand (rechtuit) valt het stuur in een soort uitsparing. Het lijkt of dit zo hoort doch dit weet ik niet zeker.

Klopt dit?

Ik lees je (jullie) reactie t.z.t. wel.

Alvast dank en een vriendelijke CX-groet,

Menno.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 okt. 2002 20:21 
Ik wil je niet nodeloos alarmeren, maar als je stuur in de middenstand in een soort uitsparing valt lijkt me dat niet zoals het 'hoort'. Bedoel je ermee te zeggen dat je een klikje voelt en hij niet spontaan naar links of naar rechts valt?

Het is natuurlijk de vraag in hoeverre je er bij het sturen op de weg last van hebt. Dus goed of niet goed lijken me relatieve begrippen.

Succes, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wanneer balhoofdlagers vervangen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven