Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Startprobleem CX500 verholpen

 
Schrijver nijlj01
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 maart 2009 12:06 
Misschien een tip bij startproblemen:
Mijn CX 500 (1978) sloeg bijna niet aan als 'ie een tijd (enkele weken) had stil gestaan. Dat probleem kon ik verhelpen door na zo'n periode de carburator te laten leeglopen d.m.v. even een schroef los te draaien. (De benzine loopt dan via een slangetje weg) Nadat ik weer nieuwe benzine in de carburator heb laten lopen sloeg de motor weer heel snel aan.
(Dit type motor is kennelijk gevoelig voor het feit dat het ontstekinggedeelte van de benzine redelijk snel "vervlugt"
(Ik gebruik Euro loodvrij)

Met vriendelijke groet,
Johan Nijland.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 maart 2009 13:00 
Nou Johan vandaag een cx500 voor het eerst na 15 jaar laten lopen met nog de benzine van 15 jaar terug en chock er op en lopen
Maar voor de goede volgorde van starten is bij deze Honda`s
Draai de gashandel half open daarna chock geheel uittreken dan gashandel weer terug en starten
Dan draait hij meteen wel even de chock vasthouden want deze wilt gouw terug gaan ,na enige seconden kan je met de handgas verder de toeren laten gaan of verminderen,vergeet niet de chock onder het rijden terug te doen
gr o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver edho
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 maart 2009 18:08 | Aangepast door: edho 
Dit herken ik maar al te goed. Om dat aftappen te voorkomen kun je ook je kraantje een kilometer voor thuiskomst dicht doen. Dan kom je met een 'leeg' bakje thuis. Als je dan na een tijd weer gaat starten heb je er gelijk verse peut in.

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 maart 2009 14:54 
Met oude benzine (lees met lood) lukte dit inderdaad beter.
Nieuwe benzine veroudert echter sneller!

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 maart 2009 17:24 
Bij lang wegzetten: kraantje dicht, carbs. aflaten lopen.
Motor met maximale volle tank met verse benzine wegzetten en eventueel ook FORTE er in doen(tegen veroudering.Gas Treatment oid).

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 maart 2009 17:32 
undefined:
Draai de gashandel half open daarna chock geheel uittreken dan gashandel weer terug en starten

Wat voegt dat open draaien van het gashendel toe?

Indien een exemplaar met acceleratiepomp vind ik het uiteraard een must om daarmee wat extra benzine toe te voegen, maar zonder pomp????

Paul

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 maart 2009 19:35 | Aangepast door: Floris 
Wat voegt dat open draaien van het gashendel toe?

Het is niet altijd noodzakelijk, maar soms kan het helpen bij een koude start.

Bij het opentrekken van de choke moeten de vlinderkleppen een klein beetje opengaan voor het verhoogd stationnair toerental. Bij oude carbs kan dit mechanisme nogal stug werken. Het opendraaien (en uiteraard weer dichtdraaien) van het gashendel is bedoeld om de vlinderkleppen een beetje te helpen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 maart 2009 19:59 
Floris je hebt gelijk maar wel eens een gebroken gaskabel gehad
Nou doormiddel wat ik geschreven hebt gebeurd dat niet meer en je weet altijd meteen dat de motor een verhoogd toerental krijgt
Maar ja ieder doet
maar zoals hij dat goed vindt
Dit was enkelt maar een .......raad
o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 maart 2009 20:14 
Floris en Jan,
Bedankt voor de uitleg.

Paul

Schrijver Paatse
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 juli 2020 06:25 
Ik heb hetzelfde probleem bij het een tijdje stil staan van mijn cx van 78. Heel wat werk om deze te kunnen starten, maar van zodra deze gedraaid heeft een druk op de knop en draait
Mvg,
Paarse.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 juli 2020 12:27 
Ik draai inderdaad even kraantje dicht een paar honderd meter voor het huis en dus bij starten altijd 'verse' benzine uit de tank. Nooit start problemen, ook niet na de winter.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Startprobleem CX500 verholpen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven