Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Een cx om mee te racen

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 aug. 2010 20:02 | Aangepast door: pjotter 
HONDA NS750
In de vroege jaren 80 besloot Honda om de wereld van de Dirt Track competities te verkennen. Tot die tijd werd het gedomineerd door Harley Davidson , die 20 van de 27 Grand National Series op hum naam hadden staan.
Honda's bedoeling was om een werkelijk concurrerende V-motor te bouwen die in staat was om zich te meten met de merken die deelnamen aan wedstrijden op de Amerikaanse onverharde weg.
Ondertussen , met de bedoeling van het invoeren van de concurrentie, moesten Honda ingenieurs de motor vinden die ze hadden in de productie van een V-motoren die gebruikt kon worden . En " voila " ze vonden de CX. De V-motor werdt 80 graden gedraaid met 4 kleppen per cilinder omdat de cilinders uitsteeken vanaf de zijkanten en dus minder geschikt zijn voor een crossmotor track. Dus zonder na te denken draaide men het 90 graden. Met af en toe technische problemen die moesten worden opgelost "on the fly . Zoals het feit dat hij bleef lekken aan de rechterzijde. Deze gecompliceerde situatie was te wijten aan de eigenaardige manier van rijden in deze competities en was terug te leiden naar de oorspronkelijke situatie van de lekkage. Het draaien was de oplossing om de positie van de intake te veranderen en uitlaat(gassen) in de cilinders. De carburateurs moesten eveneens vervangen worden.. Resulterend in de motor zoals afgebeeld op de foto.
Gedurende de tijd dat Honda NS750 deelgenomen heeft hij nooit gewonnen, maar liet hem wel de nodige ervaring opdoen die nodig is om de motor van de NS750 goed te laten presteren. De RS750S was de opvolger van de SN750. Deze zou vier opeenvolgende seizoenen winnen met de mythische en toen nog jonge Freddie Spencer.

Vroege versies van de NS750 nog steeds de oorspronkelijke positie van de uitlaat en de inname

Freddie Spencer ( 20-12-1961 , Shreveport , Louisiana, VS) Bijnaam Fast Freddie.

Op de leeftijd van 11jaar had al tien nationale kampioenschappen gewonnen in de Short Track / Dirt Track . Ondanks zijn leeftijd kende hij geen grenzen . Tot de dag van vandaag is hij de jongste rijder die een wereld kampioenschap wist te winnen op MotoGP500 .
Deze prestatie wordt nog altijd herinnerd. Er is nog geen rijder geweest die kans heeft gezien om de titel van de 250 en 500 te winnen in hetzelfde seizoen. Hij liep met Honda in 1985.
Op de foto zien we de onafscheidelijke NS750.

Helaas kan ik geen foto's bijvoegen. ik heb er nu postzegels van gemaakt maar nog gaat het niet.

Adiõs pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver dreester
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 aug. 2010 20:45 
knap gekopieerd deze tekst..

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 12 aug. 2010 11:47 
Deze motor is al eerder onderwerp in een topic geweest.
Opvallend is dat de uitlaat en inlaat omgedraaid zijn. (waar bij de "gewone" CX de uitlaat zit, zit bij de NS750 de inlaat)
Zie ook NS750
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 aug. 2010 22:12 | Aangepast door: Erik1 
Kijk:

http://img.blogs.yahoo.co.jp/ybi/1/d5/f6/yamada_collection2007/folder/535093/img_535093_26780821_2?1229057615

Je ziet hier de uitlaten naar elkaar toe gaan, bij onze CX gaan de carburateurs naae elkaar toe en de uitlaten uit elkaar. Precies anders om...

Wat is de truc??

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 12 aug. 2010 22:22 | Aangepast door: MAST 
@Erik, je plaatje is niet zichtbaar.
Volgens de site van de AMA hebben ze de cilinderkoppen omgedraaid.
From there, the project proceeded like a pet transformation in a Monty Python bit: Chop off the shaft, spin the engine 90 degrees, tack on a chain drive, bore the cylinders out as far as the castings will allow, and install a spacer to allow a longer stroke. Then, when that puts the carburetors right in the way of the riders right leg, swap cylinder heads to splay the carbs wide enough to create a little knee room.
Geen idee of dat echt zo gegaan is.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 aug. 2010 00:04 | Aangepast door: pjotter 
@dreester: ik neem tenminste nog de moeite om alles te vertalen van uit het spaans.

@mast: de NS750 was nou net de foto die ik er niet bij kreeg.
maar nu men het allemaal zo goed weet hoef ik ook geen moeite meer te doen.

Adiõs pjot. (die nu toch echt steeds minder wil vertellen/delen)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver dreester
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 aug. 2010 20:37 
oei, spaanse tenen zijn ook lang dus..

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Een cx om mee te racen

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven