Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Honda CX500 wintertreffen zijspan.

 
Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2011 23:46 
kleintje in dit topic is de eigenaar van deze motor, oftewel mijn maat, gabber enz

Kleintje heeft het plan opgevat komend Elefantentreffen niet met het blik maar met de motor te gaan en dan heeft hij gekozen voor een zijspan, bak is ondertussen gevonden, de motor een Honda CX500 waaraan de bak komt te hangen is ook gevonden en voor extra nodige onderdelen een donor-CX500 dus het project kan voor Freak van start gaan, de voorbereidingen in de vorm van info verzamelen heeft Kleintje al gedaan Het plan is wederom een low-buget project maar wel met de gewenste betrouwbaarheid en veiligheid van de motor en zijspan...............let's rock and roll !

De donor CX500 is er 1 die ooit een flinke klapper heeft gemaakt, het frame is echt krom en kentekenbewijs is door de politie in beslag genomen na overleg met de RDW............heeft jaren stil gestaan buiten en heeft best nog goede onderdelen,



Uiteraard heeft de donor CX500 al de 1e klappen gegeven zij het met hulp van de startpilote, de linkercarb zit compleet dicht van de groene gom maar met wat omwegen het blok keurig draaiend gehad en het klinkt best goed, de dynamo heeft keurige waarden en de waterpomp is lek maar dit blok hoeft niet gelijk uit elkaar, olie is afgetapt, oliefilter is verwijderd en in beide geen metaaldeeltjes kunnen ontdekken. De groene benzine kwam er maar langzaam uitzetten en kleeft gewoon, de koelvloeistof zag er nog prima uit maar ik meet altijd de waarden na en het ziet er goed uit maar de meter kwam niet verder dan -4 ................hoe dan ook alle sappen zijn uit de donor inclusief de cardanolie.



De donor heeft een ruime 80.000km op de teller en is dus net ingereden.............de motor heeft inderdaad een behoorli8jke klap gemaakt want de tellerunit is helemaal doorgescheurt en ik weet ongeveer wat de vorige eigenaar er aan over heeft gehouden en dat is niet misselijk maar dit terzijde.



Alles krom, bedrading aan stukken gereten, kroonplaten getordeerd, echt veel schade,





Misschien is het wel te zien op deze foto maar het frame is zo krom dat de achterbrug er scheef instaat, ik heb er een stukje mee gereden en de wielen sporen van geen meter.............deze is dan ook niet beter geschikt als donor want de banden waren net nieuw volgens mij en zien er na verwijderen stoflaag nog prima uit,



Deze kant is naar buiten getrokken, je kan het niet goed zien op de foto maar ik heb het kale frame nog eens nagemeten en de linkerzijde heeft op de lassen gescheurde verf en dat geeft ook aan dat er iets niet goed is,



Met 2 man sloop je een CX500 in een paar uur en dan sorteer je gelijk de onderdelen op bruikbaarheid, deze begint weer aardig kaal te worden,



De keerring van de cardanklok is kapot, tot een stukje in de achterbrug zat cardanolie en dus zag het er qwa vertanding wel goed uit maar hier zit toch nog aardig werk in om deze weer dicht te krijgen, evengoed mag deze op de plank want de motor waar de zijspan aan komt heeft nog een mooiere cardanklok,



Hij heeft zijn linkerkop flink gestoten, ik heb er nog een stukje mee gereden waarbij ik kacheltape om het kleppendeksel had gedaan maar het blijft eruit zeiken.............de oliepomp deed zeker goed zijn werk maar dit kleppendeksel mag naar de oudijzerboer,



De keerring achter de koelfan is behoorlijk lek, ook is de bout van de koelfan eruit gelopen en is de fan zelf aan bonken geslagen, er zit nog een stuk tussen het blok en de ijzeren rand van koelfan bescherming,



En als laatste het blok er van onder en op deze aardkloot is weer een Honda CX500 minder te vinden ;)



En jawel mag ik aan u voorstellen de Honda CX500c de luxe, deze krijgt dan weer een nieuw leven als zijspan, ook deze CX500 staat al wat jaren stil maar uiteraard heeft deze ook al gedraaid en dit eigenlijk zonder al te veel moeite tot leven gewekt. Ik heb er een km of 10 mee gereden waarbij het stof letterlijk van onder de buddy werd geblazen, banden uit 1992 en dus keihard, verkeerd merk, verkeerde banden maar goed genoeg voor een rustig ritje van Colijn naar Geersdijk............dit gaat hem worden!!!



Het is een echte buitenslaper geweest en dat laat zijn sporen na op de diverse delen welke eigenlijk behoren te glimmen.............de bedoeling is een zijspan voor de wintertreffens en waarschijnlijk af en toe een ritje buiten het winterseizoen dus het hoeft geen ,,blauwe engel'' te worden maar hier en daar wat netter maken mag best,



Stof overal, de kleuren van de bedrading zijn niet zichtbaar maar uiteraard toch hier en daar wat meetingen gedaan en jawel ook deze dynamo en meer elektradelen zijn met glans door de keuring gekomen, duidelijk is ook dat het achterdeksel van deze al eens is verwijderd en misschien ooit een nieuwe dynamo geplaatst. Na jaren stilstand lekte de waterpomp een beetje maar dit lijkt nu gestopt te zijn, uiteraard moet ik deze nog geheel nakijken maar als de waterpomp nog goed is vindt ik dat niet erg :D



Oke de blauwe engel is weer van de heftafel en de CX500 [hoe gaat deze heten?] mocht er dus op om de sappen weer te verwijderen, er zijn nog wat tussendoor projecten maar de bedoeling is wel deze lekker achter elkaar klaar te stomen voor de elefantentreffens..............misschien zijn we dan eens een keer op tijd klaar ipv de laatste week voor het treffen nog onderdelen te moeten zoeken en monteren :+

Gebroederlijk staan ze naast elkaar................zoek de verschillen!




Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 juni 2011 00:20 
En de zijspan welke er aan komt te hangen is dus deze Velorex700 bak!


Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#3 | Geplaatst: 4 juni 2011 09:15 
ha motorfreak,

nou als je een keertje hierheen komt kan je mooi opmeten hoe mijn subframe in elkaar steekt, dan gaat je cx ook lamger mee...

groetjes werner (ben ff je naam kwijt, maar het is nog vroeg voor mij)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Orca
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juni 2011 10:31 
Hoi Motorfreak,

Na bijna 4 jaar heb ik afgelopen week mijn CX combinatie ( ook met Velorex 700 ) eindelijk weer in elkaar gezet.
Marco B. had het blok gereviseerd en in de loop van de tijd heb ik heel veel nieuwe spullen verzameld, maar het kwam er steeds niet van om hem weer rijdend te maken.
Nu is het op een oortje na gevild, met grote dank aan mijn vriend Wim zonder wiens hulp het absoluut niet gelukt was.
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Sterkte met jouw project.

Schrijver Orca
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 juni 2011 10:43 | Aangepast door: Orca 

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 juni 2011 23:45 
Kijk de foto's zijn zeker welkom, er was al een idee voor montage maar deze zal ik proberen uit te vergroten en vergelijken met de gegevens hier

Schrijver kleintjecolijn
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 juni 2011 00:34 
toch ook maar mezelf aan gemeld ik ben dus de beoogde piloot van dit museumstukje en met dank aan men maat motorfreak gaat dit lukken.
foto's over de bevestigings delen zijn zeer welkom heb inmiddels al wat ideeen maar alle opties liggen nog open.
het subframe word door een professioneel frame bouwer gemaakt maar ook voor deze persoon is het een onbekend project.
iedereen alvast bedankt en ik kijk na de foto's uit

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 juni 2011 01:09 
Hey welkom en inderdaad ook hier post ik dit project naast onze eigen forum maar info is in mijn ogen om te delen en we kunnen allemaal altijd iets leren van elkaar

Schrijver Orca
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 juni 2011 11:31 
Stuur me anders een PB met je email adres, dan kan ik je zoveel foto's van de aansluitingen cq het hulpframe sturen als je wilt.
Groetjes,

Hans

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#10 | Geplaatst: 5 juni 2011 13:07 
ha motorfreak,\

hier mijn foto's; URL

ook door een zijspanbouwer gedaan

groetjes werner (en stevig, trekt ie niet aan het motorblokkie)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 juni 2011 18:23 
Bedankt voor alle info mensen

Bij de ene CX zit alles los maar aan deze is letterlijk alles vastgebakken, sommige bouten zijn zo strak aangezet dat de schroefdraden verwrongen zijn, hier en daar breekt er wat en de afdrukken van moeren staan in metalen delen...........sommigen leren het nooit :025: Ook de bedrading is een zooitje, heel veel kleuren draden lopen over in andere kleuren, draden die totaal niet op de juiste plaats zitten en heel veel breuken in de bedrading waardoor een steeds zekeringen uitfikken, je ziet ze heel warm worden en licht bollen en met een doffe klap springt het glas om de oren en dit voornamelijk bij de dim/groot licht bedrading.



Mensen als je iets wilt veranderen aan de bedrading knip dan niet zomaar alles af maar verwijder de connectors in de stekkers en dop ze af om verwijder ze tot en met de kabelboom.............dit wordt een grote puzzel ook gezien deze motor bij aanzetten contactslot gelijk het dimlicht aanzet............USA en Canada uitvoeringen!



De voorpoten hebben geen lekke keerringen maar ze krijgen wel nieuwe want zo bijzonder is het niet meer..........ook hier is de circlip volledig weggeroest en het alu overgegaan tot corrosie waardoor de keerring op zijn plaats blijft zitten,



Collector, dempers en uitlaatbochten zitten muurvast en willen tot nu toe met niks loskomen, ze staan nu te weken en de brander is klaar gezet,



Het was vanmiddag de middag van tegenvallers want de donor-CX heeft een cardanklok met een lekke keerring aan de zijde van de achterbrug maar ook deze heeft een keerring die lek is en nog wel die grote tussen cardanklok en achterwiel. Met het verwijderen van het achterwiel kwam er een grote plas zwarte stinkende rommel over de vloer terecht, de cardanklok was overigens gewoon bijna leeg, meer dan een beetje spatsmering is er niet geweest [hier heb ik dus mee gereden].



Wat extra onderdelen zijn gevonden onder ons afdak en hopelijk vinden we nog wat meer goodies want er mankeerd eigenlijk heel veel aan deze CX, het zag er beter uit maar ook hier zal het wel goed komen dat kan niet missen ;)



Voorlopig staat de CX er zo bij en moet ik eerst eens wat dingen overdenken want er zijn wat hoofdbrekers opgedoken, de waterpomp lekt toch behoorlijk weer, de carbs zijn ooit eens voorzien van een andere messing inlaatpijp, ik moet de bedrading zo aan zien te passen dat je zelf het licht kan aan en uitzetten en een ander contactslot moet erin want ook deze lijkt een boosdoender te zijn....................het is nog niet klaar.............voorlopig nog niet :D


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 juni 2011 23:07 
Om de een of andere reden zijn de CXen die hier de laatste jaren binnengekomen zijn en onder behandeling zijn geweest allemaal voorzien van diezelfde plekken/kwalen, wat dat betreft kun je bij de CX net als bij vele andere motoren zeggen dat ze hun eigen kenmerken hebben,

-Lekke keerring achter koelfan
-Lekke keerring schakelpook

Oke deze heeft het beide en als toetje zat de dop op het krukasgat behoorlijk los, was gelijk een ranzige bende na verwijderen koelfan,



Hier op de helft van het schoonmaken, knapt het blok toch weer een stukje op en eerst schoon maken werkt altijd beter bij het sleutelen,



Voor de rest weinig nieuws van het front, beetje minder tijd dan gepland maar de berging heeft ondertussen volop elektra, de Harley nieuwe voorvork keerringen/olie/afdichtingen/remblokken enz en er passerde nog een Yamaha 4T buitenboordmotor.............werk zat hier, te weinig tijd............en toch komen er ondertussen wat nieuwe afdichtingen binnen, net bericht gehad dat er weer een lading bij de dealert ligt

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#13 | Geplaatst: 20 juni 2011 00:23 
Afgelopen week waren er weer nieuwe onderdelen waaronder de keerring van achter de koelfan en dus vanavond weer even wat meer gedaan aan dit project, keeringen en pakkingen welke zweten zijn vervangen en dit zal de olie beter in het blok gaan houden............voor er een onderdeel wordt teruggeplaatst loop ik het altijd even na op schade of andere ongein en het viel me op dat de koelfan wat scheurtjes begint te vertonen, ik heb er redelijk wat kracht op gezet maar ze scheuren niet door en helaas heb ik geen beter exemplaar liggen en deze na controle teruggeplaatst,



De vinnen zien er voor de rest prima uit en hebben nergens aangelopen dus we gaan ervan uit dat deze gewoon bruikbaar is maar we zullen zeker af en toe even achter de radiateur gluren,



Hier en daar weer wat onderdelen teruggeplaatst en het begint weer meer op een blok te lijken,



De linkerbougie kwam er uit zonder moeite maar de rechterbougie zag er al voor het verwijderen veel slechter uit qwa roestvorming dan de linker en het vermoeden dat deze er al heel wat langer inzat dan de linker groeide.............zeker toen ik de bougie er uit wilde draaien want dit ging echt van geen meter. Ik heb al een aantal dagen rond de bougie wat WD-40 gespoten en steeds de bougie vast en weer wat los gedraaid en zo een aantal avonden stukje bij beetje steeds iets verder kunnen lossen en uiteindelijk is de bougie eruit en het bougiegat heeft nog een goede draad waarin de nieuwe bougie keurig indraaide en vast gezet kon worden. De reden dat de bougie niet wilde...............oordeel zelf!



Ook wilde ik de kleppen nog even stellen en dus de petten van het blok af..............als er iemand nog nooit wat aangekoekte pekel heeft gezien op een kleppendeksel dan is hier je kans,



Het uiterlijk is voor deze motor niet belangrijk maar uiteraard is het heel moeilijk dit zomaar terug te plaatsen en ik heb dan een anderhalf uur gestoeid met de rvs-borstel en met regelmatig wat naar verse lucht happen [zeer droge stof komt hieraf] hebben we toch een beetje toonbaar resultaat,



Kleppen staan weer keurig, de petten zitten er weer op, de voorzijde wordt weer wat en het werk achter de koelfan is een eind klaar dus tijd voor wat meer zichtwerk :039:


Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#14 | Geplaatst: 22 juni 2011 23:15 
Pitting in de voorpoten zie je regelmatig, maar deze sporen zijn nog erger want dit heeft aardig lopen schrapen tot ver door het chroom heen...............de oorzaak was laten ook duidelijk want er was een dikke circlip gemonteerd welke de keerring moet tegenhouden en de circilp liep dus tegen de binnenpoot aan............hoe krijgen sommigen het toch altijd weer voor elkaar?



We hadden 4 voorpoten en vanavond ging het erom welke de beste waren, zijn onderdelen uit te wisselen en kunnen we deze CX weer voorzien van een stel voorpoten met nieuwe keerringen en schone olie en hebben we dan nog iets wat goed werkt ook...........eerst de poten maar eens uit elkaar halen, deze keerring zat er al een poosje in en ik moet de buitenpoot goed warm stoken wilde de keerring loskomen,



Nou de andere poot had ook een keerring welke er net zolang in zat maar nog een slechtere stofhoes dan de andere zijde en deze zat nog vaster, de corrosie zat dik aan de keerring en wederom goed warm stoken zodat het rubber van de keerring wat zacht wordt en zo na wat prutsen kwam ook deze keerring er heel uit, sorry voor de waardeloze fotokwaliteit,



Kiezen, passen meten, hier en daar nog wat gezocht naar delen die we hier hadden en vooral veel schoonmaken want er is weer behoorlijk wat bagger uit de poten gekomen..............natuurlijk hebben we wat samen kunnen stellen uit de onderdelen en een donor kan zo handig zijn als je net iets moet hebben



Alles uitgespoeld en opgeschoond en dan weer alles terug monteren en de nieuwe keeringen gingen er heel wat makkelijker in dan dat de oude eruit kwamen,



En zo aan het einde van de avond hangen er dan weer een stel voorpoten in de CX, het balhoofd was al vervangen en voelt ook met de voorpoten erin goed aan, uiteraard heb ik gelijk maar de buitenpoten wat opgeschoond want met die pekelcorossie terug monteren kan ik niet..............het hoeft geen ,,blauwe engel'' te worden maar een beetje smoelen mag het natuurlijk wel :+



En de oplettende meelezert heeft natuurlijk al gezien dat de radiateur ondertussen ook weer aan de koelslangen hangt, dit is de radiateur van de donormotor en is in betere staat dan de originele, ook deze is gespoeld en best netjes schoon geworden aan de binnenzijde. Morgenavond de lampenoren terug en de voorzijde verder fixen en dan staat deze CX weer op zijn voorwiel :054:

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Honda CX500 wintertreffen zijspan.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven