Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Beleving CX tour vs. Silverwing

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 feb. 2012 20:51 | Aangepast door: JiMi 
Rijden op een Silverwing. Dat lijkt me fantastisch. Het lijkt alsof je er een heel stuk relaxter op zit dan op de gewone CX toermotor (zonder kuip).
Maar is dat ook zo? Zo'n breed, hoog stuur is misschien juist belastend voor je armen? En de lagere zit belastend voor je rug? Of zitten de belangrijkste verschillen tussen de oren?

Wie kan me iets vertellen over het verschil tussen de rijbeleving op de gewone CX versus de Silverwing?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 feb. 2012 21:07 | Aangepast door: brinkcx 
Hoi Jimi,

het is inderdaad nogal een verschil, maar wel een beetje lastig uit te leggen. Voor mij (en voor wie dat niet weet : ik heb dus ook een 'gewone' CX-Z) in ieder geval reden om spijt te krijgen van de verkoop van m'n Silverwing. Ik reed daar altijd lekker ontspannen mee en dacht dat met een BMW ook wel te kunnen. Dat beviel bij nader inzien toch niet, niet mijn ding zal ik maar zeggen. Maar ! Dat is inmiddels ook opgelost, ik heb er weer een Silverwing gekocht, is alweer bijna klaar voor de weg !

Enige oplossing voor jou : er eentje proberen! (en misschien moest je maar vast gaan sparen)

plezier, Frans

(en als er toevallig nog iemand een K75 zoekt?)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 feb. 2012 00:47 
Doordat het stuur veel hoger is, zit je veel rechter op een SW. Het zadel is perfect gevormd, met een "steuntje" in de rug, omdat het iets omhoog loopt, naar het achterzadel. Het zadel bestaat dus uit 2 delen. De handvatten aan het stuur lopen ook iets naar beneden. Je kan hier uitgerust uren achterelkaar op rijden. (van benzinepomp naar benzinepomp na 300km of meer).
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 feb. 2012 09:22 
Jimi

Ik toer het liefst op een Silverwing.
Het rijd voor mij ontspannen en kan er vele km mee rijden achter elkaar.
Je zit inderdaad recht op de motor voor de een is dit een goede houding en de ander vind dit niets.
Je moet het eens gewoon uitproberen en een km of wat gaan toeren op een silverwing.
De ruit is bij mij wel een stuk ingekort ik vond het niets om door een ruit te kijken.
Nu kijk ik er overheen en voor de wind maakt dit niets uit.

Andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver jos blezer
Gast 
#5 | Geplaatst: 18 feb. 2012 10:41 
Hallo Jimi.
Ik sluit me aan bij de andere, het is zeker relax rijden met een SW. Met 120km op de autoweg met de systeemhelm open vele km maken, heerlijk. Dit kan ik echt niet met mijn cx custom.
Maar er zijn ook paar min punten aan de SW.
Bij geen of slecht onderhoud in het verleden wil vooral de pro-link met de monoschok veer vast roesten. En dan is het niet meer leuk rijden. Maar het beste is het zelf uitproberen.

gr jos.

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 18 feb. 2012 11:42 | Aangepast door: pjotter 
Hola JiMi

Als ik dit lees denk ik dat het allemaal een kwestie van ervaren is. Ik heb zelf geen SW ook nooit gereden maar mijn ervaring met mijn CX is het zelfde wat ik lees over de SW.

Ik heb mijn CX enigzins aangepast met een SW stuur en een kuip.
Door het stuur zit ik veel rechter wat het toeren ontspannen maakt
en met kuip zit ik lekker uit de wind.
Ik heb gezocht naar een "goedkope" oplossing om mijn ritten van en
naar Spanje zo confortabel mogelijk te maken zonder weer een motor
aan te schaffen.
Maar ben het met jos eens "best is zelf uitproberen" we zijn tenslotte allemaal verschillend (gelukkig wel) en zullen het zelf
moeten ervaren.

Adiõs Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 feb. 2012 11:54 | Aangepast door: pjotter 
wat hier stond moest ergens anders.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 feb. 2012 14:33 
Hoi, hallo en hola,

Bedankt voor de reacties. Ik zal het dus gewoon moeten ervaren
Maar de tendens in jullie verhalen is dat de Silverwing gewoon super relaxt rijdt.
Opvallend vind ik de vergelijking die jos blezer maakt met de Custom. Er zit kennelijk een groot verschil tussen de SW en Custom, terwijl ik altijd dacht dat de "zit" van beide identiek was. Ze hebben toch ook hetzelfde frame dacht ik?
Hoe dan ook, ik zal ooit een Silverwing gaan kopen denk ik. Maar wanneer en in welke schuur hij moet komen te staan is nog niet bekend
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 feb. 2012 15:15 
Heey JiMi,

Een SilverWing heeft zeker niet hetzelfde frame als een 500c! De zit kan wel redelijk overeen komen maar de kuip maakt de SW juist confortabel. Bij allebei zit je rechtop omdat de sturen bijna hetzelfde zijn. Maar de 500c mist dan echt de kuip waardoor je veel wind op je lichaam krijgt en je veel kracht in je armen nodig hebt om rechtop te blijven zitten. Verder is de prolink, mits goed onderhouden, erg confortabel. Wel een aanrader is een 18 inch achterwiel monteren in de SW. Hierdoor gaat het toerental met 700 toeren naar beneden, is rustiger maar de topsnelheid is hoger!

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De blauwe CX500 B overgenomen van Arnold ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Donateur 2025 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 feb. 2012 18:43 
HI Jimi,

De kuip maakt het een ietwat logge motor maar voor lange afstanden is het een comfortabele motor. Zeker de prolink, mits deze goed is, maakt het voor een fijne motor.

De 500 vind ik echter wel wat oncomfortabelere toeren maken op de snelweg waar je wel even aan moet wennen. Ik heb er jaren mee gereden maar persoonlijk vind ik de standaard CX fijner rijden en ik zelf zal ook niet zo snel weer een Silverwing kopen. Hou er ook rekening mee dat onderhoud meer werk vergt ivm de prolink en de kuip die in de weg zit.

De 650 Silverwing rijdt wat prettiger op hogere snelheden dan de 500.
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Hansv

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 19 feb. 2012 23:50 
JiMi

Ik rij al weer een paar jaar rond met een kuip op mijn standaard CX500.
Het enige bezwaar wat ik ondervind is dat de zithpouding voor een motor-met-kuip iets te veel voorover is, Vooral op langere afstanden is het goed te merken in de rug. Op tijd verzitten kan iets helpen.
Een iets hoger stuur, zo heb ik ervaren, kan de zithouding achter een kuip erg verbeteren. Probleen is dan wel alle kabels, bediening en stroom, en vooral de remleding, die verlengd moeten worden.
Ik ben ooit op een Silverwing af geweest, maar die was toch niets voor mij.
Wat onderhoud aangaat is een 'gewone" CX500 goed te onderhouden, en met de Silverwing is er toch wat zorg over prolink. Als íe goed is, geen probleem. Maar anders.....

Harmony,
Hans.
(als ik de tijd kon terug draaien..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 feb. 2012 19:29 
Nagekomen mededeling dan maar : gisteren met m'n 650 Silverwing tussen de buien door even wezen proberen, en dat rijdt heel prettig - voor mij dan !

En inderdaad, kuip, prolink, 650 ... onderhoud en onderdelen wordt er niet makkelijker op, maar het rijdt wel plezierig. En als ie daar onverhoopt mee ophoudt zie ik wel weer verder !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
XL125 V Varadero 2007 , lekker licht, zit goed, je moet geen haast hebben
o ja, donateur ca.2006-2025 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 21 feb. 2012 23:34 
Bedankt voor de aanvullende info. Hopelijk kan ik ooit een mooie SW betalen. En als onderdelen niet meer te krijgen zijn, dan.... nou ja, daar moet ik nog maar even niet aan denken

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Beleving CX tour vs. Silverwing

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven