Na een ritje van Henk naar huis hoorde ik een "bijgeluidje"! De kleppen konden het niet zijn, toch maar eens nader inspecteren. Oliepijlstok zat wat sludge aan, daarna ook de klepdeksels even losgehaald. Mooie mayo!! zie foto!
Carter stond wat boven peil, koelwater onder peil; terwijl temperatuurmeter niet boven gemiddeld stond.
Blok losmaken, waarschijnlijk koppakkingen of waterpompseal en oliekeerring erachter lek.
De CX heeft tot het laatste moment gewoon gereden!
Blok onder de motor vandaan en waterpompdeksel en achterdeksel los.
Wat ik toen aantrof zag ik niet eerder:
Losse waaier, wel eerder gezien, maar ook een 'wiebelende' nokkenas-einde waar de waaier op hoort.
Volgens mij heeft de waaier samen met het dopmoertje de nokkenas zo geblokkeerd dat het laatste stukje afbrak. Naast deze schade waren ook nog de beide kettingspanner gebroken!
Dat die motor tot het laatst nog lekker liep verbaast mij behoorlijk.
Zo, nu weer aan 't werk.
theoj