Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

Onze bromfietstijd

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 feb. 2013 10:47 | Aangepast door: Superpapa 
Sieds reageerde laatst met een opmerking over onze "bromfietstijd" , de basis van ons latere motorrijden.
Misschien wel leuk om daar eens verhalen over te lezen:
Zelf had ik best wel een bijzondere bromfiets: de Batavus Whippet. Met een beetje knutselen reed deze brommer rond de 85 km.p/u. Wat ik met deze brommer heb meegemaakt hoop ik met mijn Honda motor nooit mee te maken. Naast de uitglijders heb ik met de Whippet een VW kever total loss gereden, ja echt! Zelf lag ik twee weken op bed, de brommer had minimale schade. Met een snelheid van rond de 80 km.p/u kreeg ik een vastloper, ook geen pretje.
Wie heeft er nog meer leuke verhalen van die tijd??

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 feb. 2013 11:15 
Mijn eerste brommer kocht ik in 1968 voor 100 gulden. Een zwarte Sparta (Met zo'n vierkante tank). Niet lang plezier van gehad, Ik reed hem binnen 3 dagen in puin op een lantaarnpaal. Toen maar de krant ingooien voor een andere brommer. De 5 gulden zakgeld in de week zou wel erg lang duren. Ik kocht een gele Flandria Record voor 200 gulden waar ik heel nederland mee doorkruist heb. Ook nog een tijdje met een Kaptein Mobylette rondgereden. Die dingen kon je geweldig hard laten lopen. En maar vijlen en ze op te voeren. Mooie tijd was dat...De blits maken op de kermissen in de buurt op je brommer.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2025)

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 feb. 2013 12:37 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Ik heb zelf nooit een brommer gehad, maar mocht de Kaptein Mobylette Robuust van mijn broer lenen. Ik ben daar mee naar Parijs gereden. Voordat ik de Arc de Triomph passeerde, was het tellen, op welke afslag ik uit moest komen. Het was daar toen net zo druk als nu. Ik kon niet op tijd bij de goede afslag komen en ben toen maar over de stoep teruggelopen....Bijzonder was het, toen ik moest tanken en er al snel een stuk of 15 jongens om de Mobylette stonden. Deze Mobylette was voor hun een wereldwonder, want zoiets hadden ze nog nooit gezien, er onder hing een Frans Motobécane motorblok, maar de ombouw was een raadsel....

Gr. Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Schrijver chantal

Bestuur 
#4 | Geplaatst: 8 feb. 2013 13:52 
ik had een mintgroene piaggio ciao si met bronse schokdempers was eerst wit toen mn zus hem van haar vriend overnam. toen besloot ze hem te laten spuiten door een vriend. en mocht ik hem overkopen....250 gulden incl helm en slot. geloof dat ze voor veeeeeel meer aan verf heeft moeten besteden maarja afspraak was afspraak. daar heb ik heel wat km mee afgelegt naar mn werk en stageplek. tot opgeven moment de achternaaf brak. en niet aan te komen. ja een nieuwe maar dat was 500 gulden en dat was die brommer niet meer waard in mn ogen. dus toen heb ik een spikslinternieuwe piaggo velofax gehad. een rode want was nog maar net uit en alleen in die kleur leverbaar. daar heb ik ook heel wat km mee afgelegt en mn toenmalige vriend ook. die heeft hem overgenomen toen ik een auto had en nog aantal jaar mee gereden.

en toen ik paar jaar terug geen auto meer had en niet kon betalen heb ik een tomos flexer xl gekocht. hondenaanhanger erachter zodat sorca overal met me mee naar toe kon. sinds ik motorrijbewijs heb en weer een auto onder mn kont heb ik hem niet meer gebruikt, en is inmiddels dan ook verkocht.

afgezien dat iedereen me nakeek met de hondenhanhanger achter de flexer nooit iets bijzonders meegemaakt met de brommers. waren voor mij echt vervoersmiddelen om naar werk,stage en vrienden te gaan.maar draaide mn hand niet om voor een tochtje van 150km.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 feb. 2013 14:11 
Ja, brommer, ja ik heb toen een tomos A3c aan geschaft, zonder toestemming van mijnouders heb ik mijn silverwingvloot geplunderd en 1275 euro neer geteld voor een neiuw exemplaar. Na de garantie heb ik dat ding eens lekker gekieteld, en ja hij ging ruim over de 60 km. Ook ik heb er vast lopers mee gehad. Zelf zo erg dat er gaten in mijn zuiger knalde. Elk jaar moets er wel een n ieuw zuigertje in, want ik reed er te hard mee. Op wel eens een keer vlink op mijn bek gegaan met die tomos, en opmerkelijk genoeg had de brommer niks, en mijn knie werd wel 2x zo dik..... Ik gleed op een houten brug onderuit omdat die bevroren was. Voorwiel tegen een paal van de brug, en ik kreeg vliegles. Jawel voor het vliegen kreeg ik een 9+ en voor het landen een onvoldoende. Knie moest het werk doen, en ik daarna nog velen uren pijn leiden.

Het leuke is, dat ik van af mijn 16 verjaardag tot mijn 24 brommer heb gereden. Sterker nog, ik had al een auto, motorfiets en toch pakte ik de brommer om naar mijn werk te komen.
Dus.....ook een zwak voor tomos a3c
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 feb. 2013 20:51 
eerst een Sparta 4 versnellingen voet, dan ene Tomos 4L, wat een openbaring, direct op vakantie naar Valkenburg met vrienden , dan uitlaat ingekort en standaard verder 65 KMH lopen, wel wat sneller als de luie Sparta.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 feb. 2013 21:13 | Aangepast door: sieds 

Deze Union polaris kreeg ik op 12 juni 1965 op mijn verjaardag.

En al mijn vrienden kregen een brommer toen ze 16 werden.
Nooit meer fietsen naar de MULO (8 km) maar met z'n allen op de brommer.
En zaterdagavonds met z'n allen naar de discco in Dokkum.
En zondags naar de kust bij Oostmahorn, zwemmen in zee (nu Lauwersmeer).
Geweldige tijd.

De Union Polaris is een vrij zeldzame brommer met een 3 versnellingen Sachs blokje met geforceerde koeling.
Ik heb destijds ook geen 2e gezien.

Al snel werd hij iets verbouwd, bagagedrager er af, 2 chroomspatborden en 2 clipons (kleine stuurtje) er op.
Daarna nog een dikke Kreidler uitlaat.
En toen nog opvoeren, poorten uitvijlen, kop vlakken, membraam (achter de carburateur) uitvijlen, groter tandwiel en een verstelbare sproeier (kon je bij voor- of tegen wind iets bijstellen ) en hierna liep hij 70.

Toen ik op mijn 20e in Duitsland ging wonen heb ik hem meegenomen en nog 1 jaar gebruikt.
Al met al 5 jaar mee gereden.

Ik heb hem nog 20 jaar bewaard en toen voor 1 gulden aan een buurjongen verkocht die hem heeft gerestaureerd en nog steeds heeft.

Ja en voor mijn 16e heel wat crossbrommertjes gehad van een autoped met eitje, een HMW, een Sparta en zelfs een leger AJS Matchless
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 feb. 2013 23:01 
Da's een mooi verhaal, Sieds.

Als jouw buurjongen de brommer ooit wegdoet, wil jij zeker wel de eerste bieder zijn?!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 feb. 2013 23:53 
ik heb zelf nooit een brommer gehad,
maar heb wel op die laatste van chantal veel gereden toen ze hier bij mij kwam wonen.

zelfs 1x met jeffery naar tilburg op die brommer. en toen ik bij sma aankwam verkaarde ze me voor gek?
zegt ze; heb je daar 5 motoren op de oprit staan komt die zot op een brommer!

groetjes werner (was wel leuk)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 feb. 2013 12:57 | Aangepast door: theojansen 
Na een paar mobilettes, een solex, sparta eindelijk 16 jaar. Daarna 2 'gewone' Puch's met hoog stuur en toen de enige brommer waar ik nog een echte foto van heb:1964 Puch Scybold.(op school geruild met mijn 2e Puch.)
Ik wilde wel eens wat anders vandaar.

Puch Scybold 3V, vakantie Luxemburg
Puch Scybold 3V, vakantie Luxemburg
Verwijder bestand #1

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 feb. 2013 19:09 
Op mijn tiende met mijn ouders verhuisd. De oude eigenaar had bij Cyrus Venlo gewerkt en in de pauzes een bromfiets bij elkaar gesprokkeld. Deze kregen mijn ouders bij het huis. Na 6 jaar mocht ik op de brommer gaan rijden. Aangezien er meer spullen van Cyrus lagen ben ik gaan verzamelen. Op mijn hoogtepunt had ik 4 brommers in mijn bezit. Toen begon de geldklopperij met kentekenplaten en heb ik er 2 van de hand gedaan. De andere 2 staan in de schuur. 5 jaar geleden is er nog een motor van 80cc bijgekomen.
Cosmar (CX en Cyrus gek)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 feb. 2013 18:32 
Ik heb voor mijn motortijd nog een tijdje op een oranje Zündapp gereden. Het ding stond op de stoep te koop bij mijn overburen voor 150 gulden, dat was begin 90-er jaren. Hij was compleet origineel, alleen zaten bepaalde zaken vast. Toen alles weer naar behoren werkte heb ik er nog een tijdje op gereden, met de wind mee 50 km. Mijn vrouw reed me lachend voorbij op haar Vespa Ciao, balen!!

Schrijver sieds

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 feb. 2013 19:36 | Aangepast door: sieds 
Ja het grote verschil met toen en nu.
Wij moesten vijlen, dikke uitlaat evt carburateur en dan liep het 60.
Toen mijn zoon 16 werd had ik een scooter voor hem gekocht.
Ik wilde hem mijn mooie bromfietstijd niet onthouden

Zo'n watergekoelde Peugeot werd het.
Hier kwam een speciale uitlaat op, een grotere poulie waar de riem hogerop kon (vroeger een groter tandwiel) en andere gewichtjes in de koppeling en dat ding liep gelijk 90 ! Veel te hard vond ik maar m'n zoon wilde niet meer terug naar 45.

Gelukkig geen bekeuringen voor te snel rijden maar wel eentje voor te veel lawaai van de illegale uitlaat
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Onze bromfietstijd

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven