Europees parlement sterk verdeeld over motor-APKDe leden van het Europees parlement (EP) hebben ingestemd met het voorstel
van de Europese commissie om ook motorfietsen te onderwerpen aan een periodieke
technische keuring.
Tijdens de plenaire vergadering van vandaag in Straatsburg, stemden Europarlementariërs
voor het opnemen van motoren in het voorstel van de Europese Commissie om te komen tot
periodieke technische keuringen voor motorfietsen.
De FEMA en de MAG zien dit als een nederlaag, maar het feit dat er slechts een nipte
meerderheid voor motor-APK was (322 stemmen tegen, 354 stemmen voor), betekent
dat de besprekingen worden voortgezet. Het is in ieder geval geen overwinning voor de
Europese Commissie.
Terwijl verschillende partijen tegen een motor-APK waren (de Europese raad van ministers,
de parlementaire commissies van transport én van interne markt en consumentenbescherming)
en terwijl ook lidstaten die bekend staan om hun goede verkeersveiligheidscijfers geen
motor-APK wilden (zoals Frankrijk, Zweden en Nederland), hebben de socialistische en
groene EU-parlementsleden onder leiding van Isabelle Durant (Groenen/België) en
Saïd El Khadraoui (Socialisten/België) vastgehouden aan hun 'principiële standpunt'.
Zo zijn zij er in geslaagd de eerder door de parlementaire transportcommissie bepleitte
vrijstelling voor motorfietsen met een kleine meerderheid van tafel te vegen.
Met hun amendement waarin wordt opgeroepen tot 'meer veiligheid voor motorrijders',
gesteund door gebrekkige statistieken van de Europese Commissie, geleverd door de
motorindustrie, keren de parlementsleden Durant en El Khadraoui zich niet alleen tegen
hun eigen regering, ze hebben zichzelf hiermee ook benoemd tot zogenaamde 'motorfiets-veiligheidsexperts'.
Beiden hebben geen ervaring met motorrijden, geen van beide is verkeersveiligheidsdeskundige
en bovendien hebben ze allebei geweigerd in gesprek te gaan met de FEMA, de federatie van
Europese motorrijders, waar ook MAG Nederland deel van uitmaakt. FEMA was voorstander
van het standpunt van de transportcommissie, waarin de Europese Commissie werd opgeroepen
om nieuw en onpartijdige bewijsmateriaal te verzamelen, door de resultaten op het gebied van
verkeersveiligheid te vergelijken tussen landen met en zonder APK, alvorens ook motorfietsen
toe te voegen aan de lijst van te keuren motorvoertuigen.
Met de stemming van vandaag hebben de Europese motorrijders inderdaad een gevecht verloren.
Maar met zo'n krappe stemming (322/354), heeft het parlement ook laten zien hoe verdeeld het
is over deze kwestie. Na de zomerperiode zullen gesprekken plaatsvinden tussen de parlementaire
transportcommissie en de Europese raad van minsters, in de hoop nog tot een acceptabel compromis te komen.
Verschillende vertegenwoordigers van motorrijdersorganisaties waren vandaag aanwezig bij de stemming,
waaronder Morten Hansen (NMCU), Eric Thiollier (FFMC), Dolf Willigers (MAG NL) en Chris Hodder (BMF).
Na de stemming, Wim van de Camp (CDA / NL) kwam uit te leggen aan de vele motorrijders verzamelde
de betekenis van de stemming.
Chris Hodder (BMF) zei: "Dit is weliswaar een nederlaag voor de FEMA en de Europese motorrijder,
het is geen overwinning voor de Europese Commissie. De plannen zullen verder worden besproken
en we hopen en verwachten dat de FEMA nu wel als volwaardig gesprekspartner zal worden geraadpleegd
over de voorstellen die miljoenen motorrijders in Europa raken."
Dolf Willigers (MAG NL) zei: "Ondanks deze nederlaag voelt de MAG zich gesterkt door de steun die
we van de Nederlandse motorrijders hebben gekregen. Dat alleen al is reden genoeg voor ons om
door te gaan met ons verzet tegen de APK voor motoren. Namens de MAG wil ik mijn waardering
uitspreken voor de Nederlandse leden van het Europees parlement Patricia van der Kammen,
Peter van Dalen en Wim van de Camp. Zij hebben ons altijd gesteund en zij namen vandaag
ook de moeite zich te mengen onder de in Straatsburg verzamelde motorrijders."
Je kunt nu hier het gehele forum volschrijven natuurlijk, boos worden, zeggen dat we uit de EU moeten stappen en meer van die goed bedoelde maar weinig effectieve handelingen OF je kunt - mocht het zover komen - ook eens gehoor geven aan de oproep van bijvoorbeeld het MAG om naar Brussel/Den Haag te gaan. Samen met andere motorrijders laten ZIEN dat je het er niet mee eens bent en niet achterover hangen en wachten tot anderen dat voor je doen.
Vorig jaar waren er 6000 in Brussel laten we er nu gewoon 60.000 van maken.
!!!!
Even de stad voor een paar uurtjes dicht.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.