Ook hier zie ik weer de gedachten passeren van ik schors mijn motor/auto/camper, die staat toch in het buitenland en de belastingdienst controleert daar niet. Dit klopt, maar is dit dan wel legaal of wijs, het antwoord hierop is NEE.
Ik heb dit uitgezocht i.v.m. de mrb wat betreft geschorst met een camper in bv. Spanje, volgens de belastingdienst behoort het voertuig ook nog in NL te zijn bij schorsing.
Politie database, verzekeringen, belasting hangen in (bijna) heel Europa aan elkaar, en zo weet onze staat wat hun burgers in het buitenland uitspoken.
Dus als je denkt mij vangen ze niet, het volgende.
Hou er rekening mee dat rijden op een geschorste motor strafbaar is (ongeldig kenteken), ook in het buitenland.
Bij een ongeluk (ook al ben je verzekerd) zal je verzekerings maatschappij de schade aan de ander wel betalen, maar komt het vervolgens bij jou halen.
In alle polissen staat een regel dat je voertuig aan de NL wetgeving moet voldoen.
Ook de belastingdienst doet een duit in het zakje, de duur van de schorsing word aangeslagen maal 2 +boete, boven op de boete die je krijgt van mr./mvr. agent.
Bij een ongeval met blijvende invaliditeit van jou of de ander, ben je sjaak want je kan alles zelf gaan betalen.
Bij een dodelijk ongeval van de ander, word je aangeklaagd voor dood door schuld (misdrijf).
Alles hangt tegenwoordig digitaal aan elkaar, bij alle kleine of grote ongevallen waar politie bij komt of aanhouding (controle) ziet mr./mvr. agent direct dat je met een geschorst voertuig rijd, en dus met een ongeldig kenteken rijd en ben je de l#l.
Dat weet de belastingdienst dan ook, zie boven.
Het risico is tegenwoordig te groot om dit soort dingen te doen, in heel Europa zijn bijna alle landen digitaal aan elkaar verbonden. Ook een bekeuring voor te hard rijden komt netjes in de bus waar je ook rijd.
Conclusie, ga niet rijden met een geschorst voertuig.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.