Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoe lang gaat distributieketting mee?

 
Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 juni 2014 17:28 
Circa 70.000 km geleden is er een nieuwe distributieketting gemonteerd bij mijn cx500 uit 1979. Op dit forum lees ik hier en daar dat de ketting dan weer aan vervanging toe is. Maar het blok loopt geruisloos. Is het dan toch nodig de ketting te vervangen?

Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Joram
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 juni 2014 17:41 
Ligt eraan hoeveel ruimte je nog op de spanner hebt, zit je aan het einde wordt het keer tijd om hem te vervangen.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 17 juni 2014 18:47 
Ik denk dat je hem niet hoeft te vervangen als je hem niet hoort, maar wel op blijven letten.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 juni 2014 20:18 
Joram, hoe kun je zien of er nog ruimte op de spanner zit? Ik stel hem altijd zoals het handboek dat aangeeft.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 juni 2014 22:37 
Marcel, je kan dat alleen maar zien als je het achterdeksel loshaalt.
Zoals coenox zegt. Niks doen. Pas wanneer je de ketting hoort rammelen bij stationair vervangen. Voor de rest, lekker doorrijden...

Schrijver Joram
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 juni 2014 22:45 
Met een tandartsspiegeltje kun je door gat kijken hoe je spanner zit ;)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 juni 2014 11:00 
Hoelang gaat de ketting mee.
Zolang je hem niet hoord, is er niks aan de hand.
Wel is het zo dat de ketting voor een groot deel bepalend is voor de slijtgage, en daardoor weer de afstelling van je geleiding.

Vraag blijft dan, hoelang gaat de ketting mee.

Normaal gesproken gaat die uit ervaring ongeveer voor een oer cx500 80.000 kilo meter mee.

Dan kun je de zaken niet meer afstellen, en gaat de boel op een hoop lopen. Op het moment dat de ketting gaat rammelen, en langs het boutje gaat lopen, dan pas ben je heel duidelijk bezig de levensduur van de ketting te beperken in een rap tempo.

Mocht je voor die tijd de zaken willen vervangen, en bijvoorbeeld nieuwe spanners er in te zetten, dan kan de ketting zonder problemen nog wel 80.000 kilo meter aan. Echter, je bent gelijk al een hoop stel ruimte kwijt. Ketting is toch wel ingesleten.

Momenteel doe ik het volgende, als de geleiding nog goed is, dan vervang ik altijd de ketting als deze meer dan 3/4 van de stel mogelijkheid heeft verloren. Ik zie met het monteren van een nieuwe ketting ook gelijk dat hij bijna weer als nieuw staat, met oude geleiders. Dus de ketting bepaald een groot deel van de slijtage.

Dus op de vraag hoe lang gaat de ketting mee,,,,,, ruim 200.000 kilo meter, geen probleem, op één voorwaarde, er mag totaal geen aftekening van slijtage te zien zijn aan de binnen kant ketting. Ook de nokken aan de binnen kant ketting moeten netjes en gelijk matig zijn. Is er op de nokken van de ketting ook maar iets te zien van spoor forming, dan gooi ik ketting gelijk weg.

Ik heb in het verleden beweerd dat de ketting niet kan breken. Nu weet ik wel beter. Reden dat ketting kan breken is als volgd, ketting is bij eerdere storing beschadigd aan binnen kant. Nieuwe geleiding is gemonteerd, maar ketting is niet vervangen. Dit had wel gedaan moeten worden. Als je dan toch weer 60.000 kilo meter er mee weet te rijden, dan is de ketting te ver verzwakt, en zal dan begeven moment wel degelijk breken.

Dus wat is wijsheid.....
Als ketting netjes is aan de binnen kant, en je hebt nog 3/4 stel mogelijkheid, dan laat ik ketting zitten.
OOk al was de storing een gebroken geleider. Klant heeft goed gehandeld, en is gestopt om het te laten repareren. Ketting heeft geen spoor vorming aanbinnen kant, dus dan bruikbaar.

Ik hoop dat je er wat mee kan.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 juni 2014 16:33 
Hoi Marco,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord waar ik (en anderen) zeker wat mee kan. Mijn conclusie is dat ik me vooralsnog geen zorgen hoef te maken.

Toch nog een vraagje. Je hebt het over 3/4 stelmogelijkheid. Wat bedoel je daar precies mee?

Groet, Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 juni 2014 16:44 
Ja, goede vraag.
Het oude model heeft een sleuf waarin de stelbout kan bewegen. Of liever gezegd, de sleuf is dat deel wat om de stelbout kan bewegen. Na slijtage zal de geleider helemaal in komen te staan, en houd je geen ruimte meer over om te stellen. Die sleuf, en 3/4 daar heb ik het over.

Dan is het toeval dat ik net een filmpje heb gemaakt over de distributie automaat spanner. Helaas voor jouw minder bruikbaar, maar het geeft wat uitleg. En omdat ik er toch mee bezig was, heb ik gelijk maar een filmpje van de ketting gemaakt.
Ik probeer ze er neer te zetten.
in deze topic.
\


Dat gaat dan over de ketting. Ik ben me er van bewust dat het nog steeds moeilijk uit te leggen is via een filmpje, maar ik hoop dat het een bijdrage kan leveren.

De andere nieuwe filmpjes zijn hier nu niet van belang, die gaan over de distributie kettingspanner automaat.
Dus ik laat het hier even bij.
Mocht je er nog vragen over hebben, laat het me weten.
Het blok waar ik nu mee beizg ben leent zich niet helemaal voor jouw vraag.
Dus wie weet de volgende keer een filmpje..

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 juni 2014 16:47 
Ik heb wel een ander filmpje gevonden waar ik het over de afstelling heb.
Zo rond de 45 seconden heb ik het over die afstelling.
Let daar op.
De gleuf heb ik het dus over, rond de stelbout.


groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 juni 2014 16:54 
Marcel, mocht je toch problemen krijgen met de afstelling, op het moment dat je denkt dat het niet meer wil, en dat je een lichte ratel niet meer uit je blok kan stellen, dan nog kun je er prima 2000 kilo meter mee rijden.
Echter de zakenlopen wel kapot, maar als het mij overkomt in bijvoorbeeld midden frankrijk, dan rij ik er gewoon mee door.
Dus je staat niet in één keer stil.

Dan voor de kenner, maar dat is moeilijk te doen. Tijdens het afstellen je vinger in het blok steken. Hierbij heb je de stelbout los, Nu aan de crukas vooraan draaien. Je kan nu met je vinger de spanner heen en en weer voelen gaan. Als dat voor je gevoel meer den 1,5cm is, dan weet je dat daar dus een probleem zit. En mocht je na het stellen toch nog het gevoel hebben dat je hem kan bewegen met je vinger, af je voelt hem bewegen met het verdraaien van de crukas, dan weet je dat je op zijn eind bent. Voor de echte kenner steek je dus gelijk je vinger in het blok, en draaid dan pas het boutje los, als je hem dan niet voelt verschieten, dieper het blok in, dat staat hij op zijn eind ( de geleider bedoel ik).
Echter, je vingers moeten wel passen. Niet iedereen kan het.
Deze laatste informatie over vinger in het blok is dus alleen voor de mensen met ervaring, gevoel, en verstand van de werking van het blok. Heb je dat niet, steek dan vooral je vinger niet in het blok. Ook een cx500 blok lust zo nu en dan een knakworst.
Knak jouw vinger, en worst voor het blok....
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 juni 2014 17:44 
Hoi Marco,

Dat is een goede tip die met de vinger. Dat durf ik wel aan. Ik heb het blok al meedere keren los gehad, o.a. vanwege de zelf uitgevoerde revisie van de versnellingsbak. Ik weet dus onderhand al wel aardig hoe een en ander in elkaar steekt.
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 juni 2014 21:04 
Dat is pas "fingerspitzengefühl"

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoe lang gaat distributieketting mee?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven