Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

bougiedop

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver norby
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 aug. 2014 21:26 
Beste allemaal,
na gisteren samen met joram de voorvork keerringen vernieuwd te hebben met nieuwe olie dacht ik vandaag een leuk ritje te maken.
In het begin merkte ik al dat hij slecht liep, verder in duitsland merkte ik dat de rechte cylinder water op de bougie had en het was daar bruin en roestig.
Dat had de motor toen ik hem kocht ook al.
de bougiestekker is vorig jaar vernieuwd en ziet er behoorlijk goed uit.
pas in munster kan ik bij een garage een passende bougiesleutel lenen, een goede bougie had ik nog mee.
Hoe zou dit water boven op de bougie kunnen komen of zou het toch in de cylinder afspelen. op het oog is het ook de bovenkant van de bougie en bij de poot onder zag het er redelijk uit. gr norby
nb

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2014 21:38 | Aangepast door: Mark Bouwman 
Norbert, als je water bovenop je bougie hebt, dan is er waarschijnlijk het volgende aan de hand:

- bougiedop heeft een kapje die over het 'gat' in je kleppendeksel valt. Die lekt blijkbaar iets.
- de afwatering van dit 'gat' is verstopt.

Hierdoor blijft er water in staan, waardoor de bougie aan de buitenkant kan gaan roesten. Hierdoor kun je ook lekkerspanning krijgen, waardoor de bougie niet (goed) meer vonkt.

Ik heb nog wel een bobine voor je. Afwatering kun je voorzichtig schoon spuiten met perslucht. Wel de bougie laten zitten: je wilt hier geen rommel in hebben.

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 aug. 2014 22:02 
mark, ik denk dat dit het euvel is, het was altijd die rechterkant, je kent me wel nog van die ignitech.
mocht je nog in enschede zijn laat het me dan weten.
ik snap ook het hoge benzineverbruik niet, hij loopt best wel goed maar verbruikt veel te veel benzine, luchtfilter en carburateur zijn goed, de carburateur komt van de rode en daar was geen hoog benzineverbruik , het luchtfilter is nieuw, gr norby
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 aug. 2014 08:23 
hallo, ik begrijp uit het verhaal van mark dat er iets mis is met de afwatering van kleppendeksel. Maar de bougie moet blijven zitten, kun je dat kanaal dan wel zo eenvoudig schoonmaken? Misschien is het beter om de kop eraf te halen zodat je het beter kunt schoonmaken, inspecteren?

Om het goed schoon te krijgen moet je denk ik helaas wat meer doen.
Misschien heeft iemand een goed idee?
gr norby
nb

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 aug. 2014 08:30 
Ik ben in enschede norbert, laat maar weten wanneer je tijd hebt.. Als ie slecht vonkt kan dat het benzineverbruik ook doen verhogen, maar meestal merk je dan ook dat ie niet goed loopt. Hoeveel is het verbruik?

To do:
- andere bougiedop / bobine
- weerstanden eruit halen
- afwatering schoonmaken
- nieuwe bougies erin

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 aug. 2014 08:44 
Norbert, ik zie je berichtje van 8.23 pas net. Er loopt een kanaaltje van je bougie naar de buitenkant van je cilinderkop (helemaal aan de zijkant van je blok). Schijn er maar eens met een zaklamp door in het donker.

Zoals ik al zei: voorzichting met perslucht vanaf het afwateringskanaaltje aan de zijkant. Of met een stofzuiger vanaf de bovenkant (pas op voor water). Laat de bougie erin zitten: je wilt geen vuil hebben in je cilinder zelf. Kop zou ik er niet afhalen, kost je een boel werk (en een pakking) voor niks: je kunt er zo bij.

Ik wil je er best bij helpen hoor! Je woont toch om de hoek

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 aug. 2014 12:30 
okay mark,
kom dan volgende week een keer langs als je tijd hebt wel in de middag ivm nachtdienst, de bougiedop kun je erzo afdraaien volgens mij geen andere bobine nodig. voor perslucht kunnen we bij een garage op de hoek terecht. bougies heb ik als het goed is nog. verbruik is ong 1 op 11, ook toen hij nog op beide cylinders liep, 130 km op 12 liter.
luchtfilter is echt nieuw en loopt best wel goed. gr norby
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 aug. 2014 14:42 
heb het gat schoongemaakt met een stukje vd draad en doorgespoeld , er zat wel wat smurrie in. zal het vanavond nog eens nazien. zo moeilijk is het niet maar hoe komt dat water erin, de bougiedop ziet er nog nieuw en goed passend uit. gr norby
nb

Schrijver Joram
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 aug. 2014 15:20 
Als de bougiedop heel is en geen scheurtjes ergens heeft kan er geen water tussen de bougie en dop komen.

Ook het afwateringskanaal lijkt me stug, want dan moet dr centimeters water in staan voordat het bij de bougiedoo komt.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 aug. 2014 15:21 
@ Norby verbruik van 1 op 11 dat is wel erg veel weet je zeker dat de choke er helemaal afgaat dit verbruik is voor een cx niet echt normaal

en je zegt dat je filter schoon is
niet ergens een doek in laten zitten en zo waar door hij meer benzine trekt dan lucht

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 2 aug. 2014 15:24 
Norbert je bent toch geen mooi weer rijder denk eens verder als het regent dan komt het water overal,p/s benzine verbruik kan ook komen dat het luchtfilter huis van binnen erg vervuilt is ,haal deze er af en maak hem van binnen goed schoon ,de oorzaak is meestal sluds uit de motor na vele jaren gebeurd dat,daarna elk half jaar het slangetje wat onder het luchtfilter huis het dopje er af en de olie plus water er uit laten lopen groeten uit wieringerwerf
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver norby
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 aug. 2014 16:52 
ouwe jan, dit gedaan en het luchtfilterhuis was redelijk schoon, doorgespoeld. we komen er wel ofschoon ik niet denk dat het hoge verbruik hier door komt, zo vuil was het niet.
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 aug. 2014 00:06 
Norby, er zit toch wel een rubberen ring om de bougie, die het gat afsluit voor de regen?
Zo ja, er kunnen hier ook scheurtjes in zitten. Er is een spuitbus verkrijgbaar, waarmee je de kabels enz. waterafstotend kan maken. Dit heeft niets met het verbruik te maken, mijn CXC en GL500 rijden onder alle omstandigheden 1:20-1:22 (ik rijd meestal 100-110km/uur.}

Groeten Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver norby
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 aug. 2014 08:59 
henk, je bedoelt van de bougiestekker zeker, die zit er wel op en zo.n 2 cm vanaf onderkant. de stekker is nog tamelijk nieuw, ik kan evt iets vaseline om de flap maken.
wat het verbruik betreft wordt er aan gewerkt, ik denk eerder een verkeerde afstelling carb, evt compressie of klepafstelling ofschoon ik beide dus betwijfel, hij loopt goed en heeft trekkracht.
alleen stationair niet helemaal zuiver en de choke kan bijna direkt weer terug. ik zal dat moeten uitzoeken. gr norby
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 4 aug. 2014 18:05 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Bovenop de cilinderkop, zodat je de bougie ook niet kan zien zitten. Of noem jij dat de flap?
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 bougiedop

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven