Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vibraties in rechter stuur handvat

 
Schrijver jakob

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 sept. 2014 14:16 | Aangepast door: jakob 
Vanaf moment van aanschaf motorfiets ( 650 E ) heb ik in het rechterhandvat altijd al een heel klein beetje een vibratie zitten. Merkbaar, maar niet dusdanig hinderlijk dat het onderzocht en verbeterd moet worden. Linkerhandvat heeft geen enkele vibratie.

Nu staat al een tijdje mijn stuur iets scheef, en mijn veer comfort was mij ook niet helemaal naar het zin, dus vorige week maar eens e.e.a aangepast.

Luchtdruk spanning in de voorvorkpoten aangepast van 0 naar 0,3 bar
Luchtdruk spanning in de prolink achterveer aangepast van 0,5 naar 3,5 bar

Op de 2 bouten in de bovenste kroonplaat na alle bouten los gemaakt aan de voorvorkpoten, incl. steekas. Paar keer verticaal op de tank geduwd zodat alles zich vrij kon herzetten / richten, en alle bouten van boven naar beneden weer vast gezet. Stuur staat nu weer mooi recht.

Veer- en rij-comfort is een wereld van verschil, maar ik krijg er een vrij stevige vibratie alleen maar in het rechterstuur handvat voor terug. Van de mooie Veluwe rit heeft mijn rechterhand maar de helft meegekregen. De andere helft van de tijd sliep mijn hand.

Voor ik nu van alles ga proberen om deze wel hinderlijke vibratie eruit te krijgen, wie heeft suggesties wat aan te passen / veranderen.
( Dus niet een oplossing voor het gevolg ( vibraties) maar de oplossing voor de oorzaak van het probleem. )


Alvast bedankt voor de input.

Jakob
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 sept. 2014 14:33 | Aangepast door: marcobecker 
Mooi verhaal.
Slimme actie, en leerzaam.
Echter als ik het zo lees, dan zou er wel eens een probleem in de voorband kunnen zitten.
Heb je het wiel al eens bekeken?
Zet die eens op de as in een bankschroef, en draai aan het wiel.
Kijk eens of je kunt zien of er hoogte verschil zit in de band, en of uit balanceren.
Zie voor meer uitleg you tube link.




Als de lagers soepel draaien haal ik een maximaal verschil van 5 gram.
Kleiner kun je de gewichtje niet krijgen.

Probeer het maar eens.

groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jakob

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 sept. 2014 14:48 
Marco,

Ik vermoed dat het niet in de banden zit.
Dit voorjaar beide wielen voorzien van nieuw rubber.
Is niet het eerste waar ik de verdachte zoek, maar zal vanavond eens kijken of er geen looddief aan het werk is geweest

( en dan erbij, onbalans en alleen rechterstuurhelft heeft er last van ? )
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 sept. 2014 15:57 
trillingen kunnen zich vreemd uiten.
Dus het kan zijn dat bijvoorbeeld de wang van de band niet goed op de velg zit.
Het kan ook zijn dat de velg niet rond is.
En dan kun je wel met een loodje alles in balans krijgen, maar het rijd niet lekker.

En nog iets, het komt bijna niet voor, maar loop de lagering van je wiel na.
Bij de moto guzzi was dit namelijk een bekend probleem in het leger.
We werden er gek van.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 22 sept. 2014 16:50 
Hallo Jacob, last van een slapende rechterhand hebben wel meer mensen die motor rijden. Op het motorforum kom je veel tegen als je zoekt op dit verschijnsel.
Trillingen kunnen uit het blok komen, daar doe je volgens mij niet veel aan.
Het slapende gevoel kan komen omdat je je vingers om je gashandel (te) vast klemt.
Er zijn een aantal zaken die je kan proberen. Zachtere of grotere handvatten, een cruisecontrol, trillingsdemper in je stuur monteren, of, als die er al zit, te verzwaren.
Lagers en banden controleren en zelfs je carb's synchroniseren heb ik als optie gezien.
Ik denk dat de vibratie ook links zit, maar dat je dat minder in de gaten hebt.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 sept. 2014 19:52 | Aangepast door: danielstrouven 
Eens met Marcel. Ik heb het dus ook, op mijn grijze custom, en bij de blauwe niet.
Is bij mij het gevolg van het stroever draaien van de gashendel bij die grijze, en dus moet ik iets steviger draaien. En in combinatie van de buiging van de pols-iets te vast klemmen in hand geeft mij die slapende hand.
Trillingen bij een cx wegkrijgen lijkt me geen makkelijke onderneming . Ik ga bij de grijze nu de trekkabel van de gashendel vervangen, en dan eens kijken wat het geeft.
Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver jakob

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 sept. 2014 20:08 
O.k. dat zijn mooie oplossing om de trillingen in je hand te verminderen, maar lossen feitelijk de oorzaak niet op.
Voor mijn aanpaasingen vorige week was de trilling in mijn rechter stuurhelft toch echt veeeeel minder.

Rara, hoe kan dat nou
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 sept. 2014 21:26 
Trillingen kunnen uit het blok komen door onbalans in krukas of dynamo.
Maar daar zou ik het niet zoeken.
Maar meer in het voorwiel CQ band, voorvork, of balhoofd.
Waar ik mee zou beginnen is.
Een ander voorwiel er in zetten en kijken wat er gebeurd.
Het gebeurd vaak door een verkeerde band, of dat er een fout in de band zit.
Als dit niet helpt kijk eens goed naar je stuur zit hij in het midden of verstel hem eens.
Wat gebeurt er als je het stuur loslaat gaat het dan slaan of kun je met lossen handen rijden?

Succes .
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 sept. 2014 22:32 | Aangepast door: brinkcx 
Volgens de tekening bij CSML (zie hier) hoort er een stuurgewicht 53101mg0000
op te zitten en die dingen werken als trillingsdemper. Zit die er op?

Op de eigen CX heb ik pas een wat hoger stuur gezet wat meer trilling gaf, met gewicht erbij werd dat een stuk beter (maar niet weg). Verder trilt een 650 nou eenmaal wat meer dan een 500, dat blijft zo natuurlijk. En alles wat minder (motor) trilling geeft zoals carbs goed in sync en zo helpt ook.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 sept. 2014 14:39 
Bij veel modellen zit die demper in het stuur. Soms zit er gewoon een blokje staal in gelast.
Dus pas op, kijk eerst of het gat open is.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 sept. 2014 19:27 
Idd controleer of het gewicht wel in het stuur zit en nog vast zit zoals het origineel bedoeld was gelast of de rubber nog goed.
Is de trilling snelheids- afhankelijk of toerental afhankelijk?
En voor die stroeve kabels er zijn ook smeerhulpjes te koop die je om de kabel kan klemmen. als je de kabel hebt los genomen kan die om beide kabels heen en kan je met je favoriete spuitbus de kabel smeren, dit geeft vaak verrassend resultaat. Ook bij teflon gevoerde kabels maar dan even een smeermiddel gebruiken wat het teflon niet aantast. (Teflon kan tegen de meeste middelen)
Ook een koppeling die heel veel soepeler gaat b.v.
Misschien de blokbouten eens natrekken?

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 23 sept. 2014 20:04 
Rara hoe kan dat nou? Jakob wil weten waarom het trillen erger geworden is.
Naar mijn idee moet dat te maken hebben met de aanpassingen die je gedaan hebt aan de voorkant. Het enige wat je daar nog aan kan doen is de druk in de voorpoten weer verlagen. Het stuur weer ' scheef' zetten lijkt me geen goed idee.
Marcel. ( ook benieuwd hoe het kan dat rechts harder trilt)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Smallride
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 23 sept. 2014 21:17 
Zal het trillen rechts erger zijn/voelen door de ruimte tussen het stuur en het gas handvat?

M.v.g. Gert

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 25 sept. 2014 17:57 
Klinkt toch heel bekend.
Heb zelf ook een dergelijk probleem gehad. zo erg zelfs dat mijn rechter hand geheel ging slapen onderweg.

Ik heb het opgelost door dikkere handvatten er op te zetten.

Adiõs pjotter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver jakob

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 25 sept. 2014 19:10 
ok,
komend weekend maar eens kijken naar onbalans band, of velg recht is en niet ovaal, balhoofdlagers ect.
en maar eens eea proberen met de luchtdruk in de voorvorkpoten.

bedankt voor de input
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vibraties in rechter stuur handvat

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven