Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   

welk type

Schrijver luc gaillet
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 okt. 2014 08:49 
Hoi iedereen,

ik ben sinds kort de trotse bezitter van een CX 500 uit 1979; is wel nog behoorlijk wat werk aan, maar da's nu net het leuke eraan. Ik heb een 'domme' beginnersvraag. Er wordt vaak verwezen naar het type CX en dan heb je type a, b etc... Hoe kan ik nu weten welk type mijn CX is? Ik kan dit nergens direct terug vinden.

grt,

Luc

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 okt. 2014 09:34 
Ha, luc dat zal niet zo makkelijk zijn. In de loop der tijd zijn er wel wat zaken veranderd.

Van belang voor mij is hoe hoog het stuur is. Daar zitten de verschillen in als je onderdelen wil bestellen.
Voor de rest is het bijna allemaal gelijk.
Mocht je vragen hebben, of onderdelen willen bestellen, of alleen een offerte, mail gerust, en of kijk op marktplaats.

Trouwens, voor veel uitleg kun je ook op you tube kijken, tik mijn naam maar in.

En natuurlijk hier op de cx site zijn er ook een hoop mensen die kunnen helpen met techniek, info, en soms ook sleutel werk.

marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 28 okt. 2014 09:46 
Hallo Luc, 'domme' vragen bestaan niet zeggen ze wel eens.
Je kan hier op de site bij OVER CX het e.e.a terugvinden over de verschillende types CX die in de loop der jaren gevoerd zijn.
Als het jaartal van jou motor klopt, is het een Z of een A type.
Als je op de link hierboven klikt, en dan helemaal naar beneden scrollt, zie je een lijstje met varianten die je aan de hand van de framenummers kan herkennen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 okt. 2014 11:05 
hoi luc,

welkom hier, zijn inderdaad geen domme vragen maar alleen domme antwoorden (zei een leraar mij eens) veel knutsel en sleutel plezier. zijn hier genoeg experts die je kunnen helpen met goede raad.

groetjes werner (bezitter van een cx R-type hihi)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver luc gaillet
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 okt. 2014 09:29 
Goede morgen, dank voor jullie berichtjes; op basis van bovenstaande denk ik dat het een type Z is; ik zal nog even controleren op basis van het framenummer maar ben er nog niet toe gekomen want hij staat voorlopig nog even in een schuurtje bij mijn broer; dit weekend ga ik dit snel controleren.

groeten,
Luc

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 okt. 2014 10:49 
Welkom Luc,

Gebruik ook vooral het "zoeken" hierboven op het 'forum' voordat je vragen gaat stelen.
Je zult er heel veel informatie vinden.
Maar vragen staat natuurlijk vrij
Gr. Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 nov. 2014 10:58 
zolang hij mijn vragen maar niet gaat stelen hahaha...

groetjes werner (straks taart eten)
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver luc gaillet
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 nov. 2014 09:09 
Goede morgen allen,

framenummer is cx 500 2045791; op basis van het overzicht dat via de link in het berichtje van MAST staat (zie hierboven)is dit een CX 500 1978 versie, hoewel op de papieren (gelijkvormigheidsattest) maart 1979 staat; ook het ronde remvloeistof-reservoir wijst op het model 1978.
Verder is het blok blijkbaar van een later CX model want het nummer is CX 500 E 2045 911. Maar ik heb begrepen dat dit quasi hetzelfde blok is dan in de eerste modellen, behalve wat betreft ontsteking. Kan iemand mij vertellen wat dan het verschil zou zijn in verband met die ontstekling?

alvast bedankt!
Grtz

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 3 nov. 2014 13:55 
Luc, het bloknummer ligt niet zo heel ver bij het framenummer vandaan. Honda deed dat wel vaker, een ander bloknummer als het framenummer. In het begin is er ooit door de fabriek een wijziging aan de nokkenas spanner geweest. Dan zou je 3 ingeslagen puntjes bij je bloknummer moeten zien.
Van een gewijzigde ontsteking weet ik niets wat betreft de 78/79 modellen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 nov. 2014 14:31 | Aangepast door: erikcx 
staat de E niet voor Engine (motor)?

op mijn blokken staat er ook een E voor het nummer.

Groet Erik

Schrijver luc gaillet
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 3 nov. 2014 14:47 
Erik,

je neemt mij de woorden uit de mond. Bloknummer zegt CX 500 E - 2045911, vandara dat ik uit ben gegaan van het feit dat het blok een ander fabrcagejaarhefet dan het frame.
Niet dat ik de wijsheid van MAST in twijfel trek, verre van

@MAST: in het overzicht waar jij de link van in je bericht had gezet , kan ik lezen dat het CX E model een iets afwijkend onstekingsmechanisme zou hebben??

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 3 nov. 2014 15:05 
Gewijzigde ontsteking zou (o.a.) betekenen dat je een andere ontsteking hebt, meest herkenbare is dat het normaal grote zwarte cdi blok onder de buddy is vervangen door een kleine (meestal alu met zwarte harsachtige achterkant.) .

Maar het E type blok is uiterlijk ok anders. Zie de showroom (bovenste menu). De klepdeksels zijn het meest opvallend.

Groet

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 3 nov. 2014 17:35 
Luc, dat klopt. Maar jij hebt geen E type. Alleen het motorblok van de CX heeft ook een E van engine bij het bloknummer staan. In 1984 (of 1983) zijn de CX500E en CX650E modellen uitgekomen. Die E staat voor Euro-sport.
De eerste CX'en hebben CDI ontsteking, de Euro's en GL'en hebben transistor ontsteking. Zelfs een enkele van de laatste serie custom
's kan transistor ontsteking hebben, om het maar 'eenvoudig' te houden.
Marcel.
Hondacx500.nl

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 3 nov. 2014 21:42 
Hier zijn meerderen "ingetrapt" , maar zoals Marcel het omschrijft, is het.

Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2025

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 welk type

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 4
Members - 1 [ KoenCX ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven