Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gestoord van ratel

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 12 mei 2013 21:48 
Hallo Peter,

mooi dat je het opgelost hebt ! Mooie manier ook trouwens.

Alleen begrijp ik niet goed waar je nu speling had. Op de splines (Engelse term, ik weet er geen Nederlandse voor) dwz. de groeven in langsrichting op uitgaande as en in de mof op de cardan-as? Wat heb je dan vervangen, alle twee? Of?

(ik ben nu eenmaal nieuwsgierig.... volgende keer kan het ook mijn rammel zijn )

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jakob

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 12 mei 2013 21:57 
Frans,

bedoel je deze nederlandse benaming voor splines misschien ?

URL
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 12 mei 2013 21:59 
Hoi frans,

Het moest ook splines zijn en geen splijn
de ruimte zat in de bus van de cardanas, had nog een oudje liggen en die er op gezet die had minder speling.
Wat ik even niet snap waarom Honda daar geen knel constructie van gemaakt heeft, ik ben me al aan bedenken om het zelf te maken van de oude as. Maar moet even onderzoeken wat voor soort metaal het is, aangezien je er aan moet gaan lassen.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 12 mei 2013 22:28 
Hallo Peter,

dank voor de toelichting, dat kan dus ook kapot

Enige dat je daar verkeerd kan doen (rara hoe weet ik dat) is de zaak niet ver genoeg in elkaar schuiven zodat vastzet-boutje achter de as uit de bak komt in plaats van in de groef. Geeft ook een wat apart geluid en trillingen.....

Voor deze verbinding heeft Honda denk ik geen klemmende verbinding gebruikt om dat die niet goed betrouwbaar te maken zijn voor deze plaats, met hoog over te brengen koppel op kleine diameter en het moet demonteerbaar zijn. Om dat alleen met klemming te doen heb je een heel zware passing nodig, die heel precies gemaakt moet worden (dus duur) en hoe wil je dat dan monteren?

En voordat iemand het vraagt : waarom dan wel altijd de splines in het achterwiel uitslaan en die van de cardan as (meestal) niet weet ik ook niet... slechtere smering of zo ...

@Jakob : goed gevonden, maar op zo'n aftakas zitten ook splines net als de CX cardan, dat is dus niet de Nederlandse benaming?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 12 mei 2013 22:32 
Er zijn mensen die het boutje vastzetten met locktite. Dat lijkt me een goed gebruik.

Welk vet moet er eigenlijk gebruikt worden in de aansluiting cardanas-aandrijfas?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 12 mei 2013 22:55 
Hoi Jimi,

>Welk vet moet er eigenlijk gebruikt worden in de aansluiting cardanas-aandrijfas?

Hangt er van af welk boekje je leest.... Origineel Honda : "lithium vet" maar elders een molybdeen-type vet (dat zwarte spul, je weet wel) en dat gebruik ik zelf ook.

Honda zelf levert nog een speciaal vet met nog meer MOS voor bv. meenemer in achterwiel.

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 12 mei 2013 23:24 
undefined:
Enige dat je daar verkeerd kan doen (rara hoe weet ik dat) is de zaak niet ver genoeg in elkaar schuiven zodat vastzet-boutje achter de as uit de bak komt in plaats van in de groef. Geeft ook een wat apart geluid en trillingen.....

Ja het boutje zat goed, ik weet hoever de splines vanaf het motorblok af zit en controleer of ie na het monteren van het boutje nog achterwaarts kan schuiven.

Het boutje met loctide vast zetten heeft weinig nut, vast is vast en het doet niets aan de klemming van de splines.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 12 mei 2013 23:28 
undefined:
En voordat iemand het vraagt : waarom dan wel altijd de splines in het achterwiel uitslaan en die van de cardan as (meestal) niet weet ik ook niet... slechtere smering of zo ...

De rede hiervan licht denk ik het feit dat de bus vatting beduidend korter is als de splines bij het motorblok, + dat door de vering deze ook nog eens in en uit schuift.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 12 mei 2013 23:43 
undefined:
Het boutje met loctide vast zetten heeft weinig nut, vast is vast

Klopt, het was meer een algemene (offtopic) opmerking.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 13 mei 2013 19:16 
Gefeliciteerd!!

Je zult best een beetje of twee opgelucht zijn dat het eindelijke, eindelijk opgelost is!

Klasse!

Harmony,
Hans.
( beter ten halve gerepareerd als ten hele in puin gedraaid )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 13 mei 2013 19:20 
Ja ben ik ook, ik werd er gek van.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gestoord van ratel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven