Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gierend geluid uit snelheidsmeter

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 okt. 2020 13:53 | Aangepast door: JiMi 
Kwam woensdagavond na de stamtafel thuis met een bijna continu gierend geluid uit de linkerklok (de snelheidsmeter). Zojuist even de kabel losgehaald t.h.v. de opnemer bij de voorwielas, stukje gereden en bleek het geluid verdwenen. Conclusie: de kabel óf de snelheidsmeter is niet goed.

Wat denken jullie: is de kabel de veroorzaker, of juist de snelheidsmeter?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 3 okt. 2020 14:15 
Ik vrees dat het de meter zelf is.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver chantal

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 3 okt. 2020 14:19 
hier ook een keer gehad.... bleek de snelheidsmeter te zijn.... die vervangen en geen probleem meer...

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 okt. 2020 14:43 | Aangepast door: JiMi 
De meter dus, dat is jammer. Ik heb deze meter van Hans gekregen, hij ziet er nog perfect uit (de meter dan) en de km-stand komt heel aardig met het blok overeen. Is het te repareren?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 okt. 2020 15:26 
Alles is te maken
Maar tien tegen een is het de bus waar de kabel in gaat die is versleten
Dat word dan een andere.
Soms komt het gieren ook van je kabel die droog is aan de binnenkant.
Maak eerst de kabel los en maak hem schoon en doe nieuwe olie in en op de kabel probeer het dan nog een keer uit.

O ja een km teller die werkt op gps is ook niet verkeerd.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 okt. 2020 15:43 
En als kabel smeren ook niet helpt kan je als laatste strohalm nog het draaiende busje waarin de kabel uitkomt wat André al noemde smeren. Helpt dat ook niet (blijvend) geef dan even een seintje, een teller heb ik nog wel liggen.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 okt. 2020 21:39 | Aangepast door: JiMi 
Bedankt voor de tips. Ik zal de kabel smeren. Ik heb de teller ook losgehaald. Het gat is niet vierkant maar best rond (zie afb.). Was dat gat origineel perfect vierkant? En draait dat gat in een lager rond? Want dan ga ik het lager proberen te reinigen en smeren, eerst met remmenreiniger, WD40, dunne olie en daarna lagervet.

Snelheidsmetergat
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 3 okt. 2020 22:39 
Dat is het busje waar André het over had. De vierkante pen van de kabel moet daar dus in passen, maar dat mag best ruim zijn. Het draait en dus is er een lager en voor zover ik weet is dat een glijlagertje. Je kan er voorzichtig een klein beetje dunne olie in laten lopen met een naald of zo langs de rand, maar niet te veel anders loopt de olie het meter mechaniek in en dan werkt 't zeker niet meer.

Testen kan je met een boormachientje, ook weer met een beetje zorg natuurlijk

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 okt. 2020 09:45 
Wat Frans zegt is voor tijdelijke aard, na een poosje gaat het weer gieren.
Het asje zit in een glijlager en die is versleten.
En aan het asje zet een grote magneet die hard ronddraait en het nadeel is, dit alles zit geklonken en geflenst.
Uit elkaar kan in elkaar is me niet gelukt.
Advies zet een andere teller er in , en ga op een regenachtige dag het spul uit elkaar halen.
frans heeft er nog een liggen las ik.

Nieuw in cn kopen kan maar daar zit veel plastic in niet doen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 okt. 2020 17:30 
JiMi, bekend probleem. Ik had het ooit, en het was een vreselijk geluid. (lees DIT VERHAAL )De oplossing was het monteren van een andere kilometer teller, en die had ik toen nog, uit mijn andere CX. Later is het allemaal weer min of meer rechtgetrokken. Maar het repareren van die teller? Nee, uit elkaar halen was al een heel probleem, en in elkaar zetten ging ver boven mijn kennis, en vooral geduld uit.

Succes met de reparatie !

Harmony,
Hans.
( toen, lang geleden had ik nog een CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver stefan
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 okt. 2020 00:37 
Sowieso uit elkaar halen met een bakkie koffie aan de keukentafel na het avondeten 😎
Succes!

Schrijver udent

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 okt. 2020 21:39 
De messing bus in het alu huis smeren; geluid is weg!!! Wel komt het soms na maanden terug, dus weer smeren, gr Theo.
theo cx ds

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 okt. 2020 12:16 | Aangepast door: JiMi 
Hmm. Ik ga 1 poging wagen om de bus te smeren zoals op DEZE afbeelding. Als het geluid dan blijvend weg blijft heb ik geluk. En anders gaat er volgende keer een andere klok in (@Frans bedankt voor je aanbod!).
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 nov. 2020 15:50 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Hallo JiMi,
Hoe is het verhaal van je gierende teller afgelopen?
Zelf heb ik recent een zelfde probleem gehad. Gisteren begon ineens mijn CX650 ook zo'n gierend geluid te maken. Het duurde even voordat bij mij het kwartje viel maar toen realiseerde ik me dat mijn kmteller of kabel ook te veel kabaal maakte.
Vandaag verder gezocht en het bleek uiteindelijk het doorvoer-lagertje in de teller te zijn zoals jij afgebeeld hebt.
Beetje olie "3 in 1" in laten druppelen. Geen spuitbus WD 40 want ik wilde geen olie in de teller krijgen! Even met de boormachine aangedreven en weg was het gierende geluid. De teller weer gemonteerd want dan hangt het lagertje naar beneden en kan de olie niet verder de teller in lopen.
Hopelijk blijft het nu weg.
Gr,
Jaap

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 nov. 2020 14:39 
Hallo Jaap,

Ik heb het ongeveer op dezelfde manier opgelost als jij. Bij mij is het geluid nu weg, hoewel ik er pas ca. 5km mee gereden heb om het te testen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gierend geluid uit snelheidsmeter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven