Hoogste tijd om iets te vertellen over Rovert. Rovert is een CX500 DeLuxe:
Rovert staat al in de showroom. Was eerst van Wouter (DikkeZeug). Dit schreef hij erover:
----------------------------------------------------------------------------------
'Model:
CX 500 DeLuxe
Bouwjaar:
1980
Bijzonderheden: Na enkele jaren nu toch eindelijk eens wat foto's van mijn collectie. Het was mij ook opgevallen dat er behalve een CX met custom vooreinde nog geen originele Amerikaanse Deluxe afgebeeld is.
Ik heb onderstaand een kleine beschrijving van het geheel gegeven:
1980 Honda CX500D (Deluxe): Deze CX is behalve het spuitwerk en de zijkapjes volledig in originele staat. Het blok wat er momenteel onder zit is in bruikleen omdat het blok dat eronder zat helaas 3 dagen na aankoop vastliep. Dit blok wordt gereviseerd en gaat er hopelijk te zijner tijd weer onder. Gezien het remreservoir dekseltje tweetalig is vermoed ik dat het een Canadese import is. Deze machine stond een paar kilometer van mij vandaan te koop en omdat het hier in Europa een wat zeldzamer model is, kon ik het niet laten om haar te kopen. Er staan wel nog een aantal cosmetische klusjes op de lijst om te doen zoals een nieuw zadel overtrek, een rek met topkoffer en de originele Deluxe emblemen op de zijkapjes. Ook loopt de originele balans pot (helaas) op zijn laatste benen en de originele dempers kunnen nog wel een tijdje mee maar zullen ook een keer vervangen moeten worden.
Wouter.'
------------------------------------
Een aantal jaren geleden is de motor van Haarlem naar Hoogerheide verhuist, gestald bij Werner en Chantal. Tot Wouter in 2019 hoorde dat onze dochter Kaithlyn bezig was met haar rijbewijs. Rovert werd gedoneerd aan Kaithlyn. Het blok komt bij onze vriend Trevor vandaan. Voor de kenners: het is het originele blok uit de Custom waar Trevor destijds een 650 blok in heeft gezet. Uit eerbetoon aan Trevor heeft Kaithlyn de motor Rovert (Trevor achterstevoren) genoemd. De motor ging eind 2019 van Hoogerheide naar Linschoten en daarna door naar Leeuwarden. Waar Kaithlyn op dat moment woonde en studeerde. Motor werd gestald bij Sjoerd (Borisz) die zou gaan helpen opknappen. Corona en een missende sleutel gooide echter roet in het eten. Het kwam er niet van, ook omdat Kaithlyn weer naar Linschoten ging. Begin dit jaar hebben Michael en ik de motor weer uit Leeuwarden opgehaald. Marcel had al aangegeven 'niks om handen te hebben''. En hij bood aan de motor op te knappen. Motor staat dus nu in Amersfoort. En Kaithlyn rijdt inmiddels op de Custom waarmee ik de 500 Euro challenge heb gereden.
Marcel heeft er al een hoop werk aan gehad, naast een hoop poetswerk moest/moet er een hoop gebeuren: contactslot vervangen, hoofdremcilinder vervangen, remmen gangbaar maken, carburateurs installeren (die door Sjoerd schoon en gangbaar gemaakt zijn), olie en fllters, zadel in orde maken, knipperlichten vervangen, ets. Ook de balanspot en uitlaatdempers zijn inmiddels op hun einde. Tijdens de werkzaamheden bleek bovendien dat het ontstekingsdeel van de stator niet orde was. Dus maar een Ignitech besteld. En ik ben vast nog zaken vergeten.
Ik ben vooral bezig geweest met spullen zoeken en bestellen. Ik had nog originele Hondaline zijkoffers liggen:
Daar moet nog een scharnier van gerepareerd worden, maar de bedoeling is dat die er op komen.
En ik heb uit Noorwegen (!) zijdeksels besteld met het originele DeLuxe logo:
Terwijl ik dit schrijf heeft Marcel de eerste proefrit gedaan. Het lijkt erop dat Rovert binnenkort weer de weg op kan.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison