Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Rovert

 
Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 18 mei 2021 22:03 | Aangepast door: coenox 
Hoogste tijd om iets te vertellen over Rovert. Rovert is een CX500 DeLuxe:



Rovert staat al in de showroom. Was eerst van Wouter (DikkeZeug). Dit schreef hij erover:
----------------------------------------------------------------------------------
'Model:
CX 500 DeLuxe
Bouwjaar:
1980
Bijzonderheden: Na enkele jaren nu toch eindelijk eens wat foto's van mijn collectie. Het was mij ook opgevallen dat er behalve een CX met custom vooreinde nog geen originele Amerikaanse Deluxe afgebeeld is.

Ik heb onderstaand een kleine beschrijving van het geheel gegeven:
1980 Honda CX500D (Deluxe): Deze CX is behalve het spuitwerk en de zijkapjes volledig in originele staat. Het blok wat er momenteel onder zit is in bruikleen omdat het blok dat eronder zat helaas 3 dagen na aankoop vastliep. Dit blok wordt gereviseerd en gaat er hopelijk te zijner tijd weer onder. Gezien het remreservoir dekseltje tweetalig is vermoed ik dat het een Canadese import is. Deze machine stond een paar kilometer van mij vandaan te koop en omdat het hier in Europa een wat zeldzamer model is, kon ik het niet laten om haar te kopen. Er staan wel nog een aantal cosmetische klusjes op de lijst om te doen zoals een nieuw zadel overtrek, een rek met topkoffer en de originele Deluxe emblemen op de zijkapjes. Ook loopt de originele balans pot (helaas) op zijn laatste benen en de originele dempers kunnen nog wel een tijdje mee maar zullen ook een keer vervangen moeten worden.
Wouter.'
------------------------------------
Een aantal jaren geleden is de motor van Haarlem naar Hoogerheide verhuist, gestald bij Werner en Chantal. Tot Wouter in 2019 hoorde dat onze dochter Kaithlyn bezig was met haar rijbewijs. Rovert werd gedoneerd aan Kaithlyn. Het blok komt bij onze vriend Trevor vandaan. Voor de kenners: het is het originele blok uit de Custom waar Trevor destijds een 650 blok in heeft gezet. Uit eerbetoon aan Trevor heeft Kaithlyn de motor Rovert (Trevor achterstevoren) genoemd. De motor ging eind 2019 van Hoogerheide naar Linschoten en daarna door naar Leeuwarden. Waar Kaithlyn op dat moment woonde en studeerde. Motor werd gestald bij Sjoerd (Borisz) die zou gaan helpen opknappen. Corona en een missende sleutel gooide echter roet in het eten. Het kwam er niet van, ook omdat Kaithlyn weer naar Linschoten ging. Begin dit jaar hebben Michael en ik de motor weer uit Leeuwarden opgehaald. Marcel had al aangegeven 'niks om handen te hebben''. En hij bood aan de motor op te knappen. Motor staat dus nu in Amersfoort. En Kaithlyn rijdt inmiddels op de Custom waarmee ik de 500 Euro challenge heb gereden.

Marcel heeft er al een hoop werk aan gehad, naast een hoop poetswerk moest/moet er een hoop gebeuren: contactslot vervangen, hoofdremcilinder vervangen, remmen gangbaar maken, carburateurs installeren (die door Sjoerd schoon en gangbaar gemaakt zijn), olie en fllters, zadel in orde maken, knipperlichten vervangen, ets. Ook de balanspot en uitlaatdempers zijn inmiddels op hun einde. Tijdens de werkzaamheden bleek bovendien dat het ontstekingsdeel van de stator niet orde was. Dus maar een Ignitech besteld. En ik ben vast nog zaken vergeten.

Ik ben vooral bezig geweest met spullen zoeken en bestellen. Ik had nog originele Hondaline zijkoffers liggen:


Daar moet nog een scharnier van gerepareerd worden, maar de bedoeling is dat die er op komen.

En ik heb uit Noorwegen (!) zijdeksels besteld met het originele DeLuxe logo:


Terwijl ik dit schrijf heeft Marcel de eerste proefrit gedaan. Het lijkt erop dat Rovert binnenkort weer de weg op kan.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 18 mei 2021 23:16 | Aangepast door: MAST 
Klopt! De eerste rit op de openbare weg zit erop. Na weken klussen was het vandaag zover dat de motor de schuur uit kon en er een testrit gemaakt kon worden. Ik heb naast veel poetswerk ook heel wat tijd gestopt in de technische zaken. Een ander contactslot bv, de voorremklauw gereviseerd en de nieuwe (uit China) remhandel gemonteerd. Luchtfilter vervangen, kofferrek gemonteerd en de verlichting achter gerepareerd. Vele contacten schoongemaakt, de roest die aan de buitenkant van de motor zat, was ook terug te vinden in de contacten. Kleppen gesteld. Zijstandaard vervangen want die er op zat was krom. De "nieuwe" was wel recht maar een tikkie te kort. Ook daar weer een oplossing voor gevonden. De boutjes van de hitteschildjes heb ik uit moeten boren. De uitlaatdempers zijn heel erg gaar, vooral links. De balanspot net zo. Dat is dus nog een zaak die aangepakt moet worden. De achterrem sloeg vast toen ik die een keer bediende. Die ook los weten te krijgen en weer gangbaar gemaakt. De carburateurs die Sjoerd had gereinigd heb ik gemonteerd gehad. De motor liep er nog niet goed mee. Weer gedemonteerd en op de werkbank na gekeken. De gaskleppen stonden niet helemaal gelijk. Die heb ik op het oog weer gelijk gesteld. Synchroniseren moet ik nog een keer doen met een warme motor en synchroonmeters. De ontsteking bleek niet goed te zijn, het blok kwam niet op toeren. Er werd een Ignitech door Coen besteld en nu loopt het blok weer lekker door in toeren. Vooral bij een beetje doortrekken merk je dat er boven de 7000rpm nog een "schopje onder de kont" inzit!
Bij de testrit bleek dat de kmteller niet werkt. Daar moet ook wat mee. Het schroefje beneden bij de opnemer zit natuurlijk muurvast en het schroefgat is dol. Morgen verder klussen.Ik vergeet vast nog iets maar in principe kan Rovert ( bijna) weer de weg op.
En hier wat foto's.
Zo kwam hij binnen: rovert voor
Veel oxidatie op het alu. kleppendeksels
Chrome voor en na het poetsen.
Chrome Na
Bijna klaar
na vele uren klussen
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 mei 2021 20:01 
Wat geweldig om te zien! Deze CX krijgt eindelijk de liefde en aandacht die het verdient. Deze motor heeft mij vele betrouwbare kilometers gegeven en heeft dierbare herinneringen aan onze goede vriend Trev Hadley. Fijn dat deze nu in zulke goede handen is, dat doet mij erg deugd!
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2021 16:20 
Goedemiddag,

Ik heb een balanspot liggen die onder een CX500E vandaan komt. Is natuurlijk gebruikt maar niet onbruikbaar.

Ik zie vanzelf wel of jullie daar interesse in hebben (en weet ook niet of deze past onder een gewone CX).

Wim
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2021 17:02 
Dank je Wim, ik ga even overleggen met Marcel. Kans dat het wel past, maar dat de hitteschildjes dan niet meer passen. Heb zelf nog een Jamo liggen. En zwager Michael zou ook nog iets hebben.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 mei 2021 19:29 
Ik hoor / lees het wel als het exemplaar vanuit mijn garage gewenst is.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Schrijver BarDame
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 mei 2021 12:15 
Look at him, goed en waardig in de watten gestopt 🤩

Ondertussen, terug van lang weggeweest, heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en rijdt ondertussen op de CX500C van Coenox.
Die krijgt ook een Mani&Padi, voor wie hem kennen zullen hem niet herkennen ;P.

Rovert zal mij nog even te zwaar/groot zijn en ik doe lekker wat ervaring op de C (Gimli) alleen als ik mijn volledige A rijbewijs heb, dan gaat er wel sowieso een ritje gemaakt worden 🤩

Verder zijn er genoeg die van Rovert willen rondrijden 🤗

Leuk om de update zo te lezen, doet mij gek genoeg heel goed. Ik hoop dat DikkeZeug met een glimlach op een afstand zit mee te genieten hoe Rovert zijn make-over krijgt 😇

En lieve allemaal, kop op; mogelijk zien wij elkaar op S.J.K. En dan schenk ik met liefde jullie drankje in ❤️
AKA: BarMeisje

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Rovert

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven