Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

1 cilinder wil stationair niet meedraaien

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver Hans

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 15 maart 2023 14:43 | Aangepast door: Hans 
Het gaat om een "HT Ignition tester" van het merk Draper.

Ik heb nav jouw verhaal afgelopen weekeinde op al mijn beschikbare CXblokken (10 stuks, waarvan 6 in een complete motorfiets) de stator test met de multimeter gedaan.
De meeste waarden in de grote blokstekker kwamen mooi overeen.
Alleen de test "massa op de witte en blauwe draad" en "tussen de witte en blauwe draad onderling" verschilde per blok enorm.
Als ik als referentie neem mijn totaal gerestaureerde CX waarvan de stator absoluut goed is, zou die volgens de meting eigenlijk niet mogen/kunnen lopen: daar geeft bijv massa - blauwe draad aan dat er sluiting zou zijn en geeft massa - wit een waarde van 327 Ohm..

Zoals ik reeds eerder opmerkte denk ik dat Marco Becker het bij het juiste eind heeft en dat het testen van de stator met een huis- tuin- en keuken multimeter niet goed mogelijk / zelfs onmogelijk is.
Want ook die blokken die in een CX gemonteerd zijn en afwijkende waarden geven lopen gewoon heel erg mooi!
Dus jouw meting hoeft niet te betekenen dat jouw stator op onderdelen is overleden. Het is in mijn ogen gelet op de symptomen nog steeds louter een mechnisch probleem / defect.
Want als er een vonk is en brandstof MOET de betreffende cilinder lopen. Dat doe hij ook wel volgens jouw verhaal, maar alleen met de choke er vol op. En dat laatste is dus (mechanisch) niet goed.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 23 maart 2023 15:22 
Hans
Hans, dank voor je reactie.

Ik ga vandaag de nieuwe CDI steken en kijken of dat iets helpt. Mocht dat niet het geval zijn, hoe dan verder? Cilinder er af en zuiger + veren inspecteren?

Vind het dan alleen wel frapant dat de linker cilinder, met dezelfde compressie-waarde, het beter doet. Als er iets met de kleppen of zuiger(veren) zou zijn van de rechter cilinder zou die afwijkende compressie moeten aangeven. Correct?

Mvg

Schrijver Hans

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 24 maart 2023 20:16 | Aangepast door: Hans 
Cilinder kan er bij een CX niet af die vormt 1 geheel met het motorblok.
Kop kan er uiteraard wel af. Niet zo moeilijk want alles is goed bereikbaar.
Gok op een defecte koppakking. Dat zie je in 1 oogopslag als de kop er af is. Een lek in de koppakking hoeft niet te betekenen dat er ook (veel) compressie verlies is. Kan ook zijn dat er (iets) koelvloeistof wordt aangezogen ja en dat ontbrandt natuurlijk niet. En daarmee vervuilde benzine doet het dan ook niet goed.
Wel eerst de koelvloeistof af tappen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 31 maart 2023 21:58 
hallo sebas ook van mij welkom
het klinkt mij bekent in de oren ik had ook een cx gekocht en die liep vrij hard stationair en verder prima dom bij verkoop niet stationair lager gedraaid maar thuis kwam ik er achter dat bij lage toeren een cilinder niet mee deed
ik dacht toen stationair sproeier ? lang verhaal kort nieuwe carburateur zelde gedoe spoelen meten kabels en bobines omgewisseld toch maar een nieuwe cdi gekocht en verhipt het was over dus ik duim voor je
gr bertus

Schrijver Sebas

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 1 april 2023 14:41 
Nou, ik ben er dus aan uit helaas niet de nieuwe cdi. Maar ik ben nogal eigenwijs en bleef het probleem zoeken in de carbu. Juist omdat de compressie in beide cilinders even hoog was en het probleem enkel bij stationair was.

Daarop nog een keer de carbus er af gehad, de falende kant helemaal uit elkaar gehaald. Daarop heb ik een aantal zaken uitgevoerd. Als eerste zag ik dat er twee viltte ringen zijn geplaatst om de stangen van de gasklep en choke-klep af te dichten. Deze waren nogal ver heen dus hier heb ik nieuwe voor gemaakt en extra gesealed met wat vet. Daarnaast heb ik de "low idle jet" nog eens goed gereinigd met carbu reiniger onder hoge druk. Als laatste heb ik voor de zekerheid het inlaatspruitstuk vervangen. Deze was nogal uitgehard dus leek mij sowieso geen slecht idee.

Na installatie de motor gestart en hij liep, nadat hij warm was, zonder choke al stationair. Beide cilinders draaien nu. YESSS

Dus kortom:
- Low idle jet goed reinigen. Dit is de veelal geperste sproeier die onder het rubberen dopje zit.
- Viltte pakkingen vervangen
- Inlaat vervangen

Ik vermoed dat die zijde van het blok last had van valse lucht icm verstopte sproeier. Nu dit verholpen is loopt hij gelukkig weer. Omdat hij volledig uit elkaar is geweest moet ik denk ik nog wel ff de carbs weer syncen. Dit heb ik nu op het oog gedaan maar hij loopt nog wel wat ruw.

Al met al ben ik tevreden met de progressie dusver.

Schrijver Wim van der Vlis
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 1 april 2023 16:31 
Volgens mij 'aanhouder wint'. Veel plezier met rijden.
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 1 cilinder wil stationair niet meedraaien

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven