Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /   

Reisverslag: JiMi op de motor naar de Noordkaap

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: < 2 dagen | Aangepast door: JiMi 
Ik ben niet op reis geweest, maar wilde toch graag een keer een reisverslag hier op het forum plaatsen zodat jullie een mooi verhaal te lezen hebben
Ik heb daarom aan ChatGPT gevraagd om een verslag te schrijven. Met een paar korte aanwijzingen van mij, kwam het volgende eruit.

Dag 1 – Ik vertrek
Op een frisse ochtend in juni startte ik mijn oude Honda CX500 uit 1978. Ik was net 50 geworden en vond dat een prima excuus om de boel de boel te laten en naar de Noordkaap te rijden. De motor, al drie jaar geen serieuze rit meer gereden, sloeg aan alsof hij wist: dit wordt onze reis.

Bij Apeldoorn stopte ik bij een motorcafé. Binnen vijf minuten zat ik in een verhitte discussie met een groep motorrijders over welke motor de meeste "ziel" heeft. Een Duitser beweerde dat zijn BMW nog in Stalingrad had gereden. Ik luisterde, glimlachte, en zei pas bij vertrek: "De mijne heeft al vijf levens overleefd. Dit wordt nummer zes." Er viel een stilte. Ze knikten. Een motorbroederschap was geboren.

Op de snelweg richting Bremen haalde ik een Porsche 911 in. Dat komt door de "geheime benzinemix" van E10 en espresso. Met een beetje wind mee en een shot espresso nog in m'n bloed, leek het alsof de CX even vleugels had. Later die avond zette ik mijn tent op bij een verlaten veld. Volgens locals zaten daar wolven. Ik sliep als een blok beton met oordoppen.

Dag 2 – Doorweekt Duitsland
Regen. Geen gewone regen, maar zo'n bijtende, zijwaartse regen die door je sokken lacht. Mijn leren jas hield stand, mijn jeans werd een natte deken. In een Duits dorpje stuitte ik op een boerenmarkt. Daar at ik een braadworst die zó goed was dat m'n motor er soepeler van ging lopen. Serieus.

In de middag werd ik ingehaald door een motorrijder op een glimmende Kawasaki. Ik gaf gas. De oude CX begon te grommen als een opgefokte bulldog. Twee bochten later was ik hem kwijt. "Niet omdat ik sneller was," zeg ik altijd, "maar omdat hij verdwaalde in mijn uitlaatgassen."

Die avond kampeerde ik aan een Zweeds meer. Een visser daar vertelde dat het zo diep was dat er nog Duitse U-boten op de bodem lagen. Ik hoorde 's nachts iets plonzen. Grote vis. Of een spookduikboot. Je weet het niet.

Dag 3 – Elanden en andere wonderen
Zweden is leeg, stil en mooi. In de ochtend ontsnapte ik ternauwernood aan een auto die zonder kijken een zijweg op schoot. Mijn achterband piepte, ik voelde het frame zwabberen, maar ik hield hem recht. Op het nippertje. Ik zweer het: ik zag mijn leven in de spiegels passeren.

En toen... een eland. Groot, imposant, en ineens daar, midden op de weg. Ik zette de motor stil. Hij bleef staan, keek me aan. We hadden een moment, hij en ik. Alsof we elkaar begrepen. Hij knikte, geloof ik. Daarna liep hij rustig het bos in. Mijn hart bonkte. Mijn ziel lachte.

Later die dag, bij een verlaten tankstation, kwam er een oude man op een fiets langs. Spreekt vloeiend Nederlands. Bleek ooit met de moeder van Herman Brood te hebben gedanst. Hij gaf me een zakje gedroogde paddenstoelen "voor onderweg". Ik bewaar ze nog steeds.

Dag 4 – Hagel in Oslo
Ik rolde Oslo binnen precies op het moment dat de lucht openbrak. Hagelstenen zo groot als knikkers kletterden op mijn helm. Ik reed door, alsof ik door een rivier van marmeren kogels trok. Onder een viaduct vond ik schuilende motorrijders. Eén riep: "Ben jij die gek op die oude Honda?" Ik knikte. We deelden koffie, sterke verhalen en natte sokken.

's Nachts sliep ik in een hostel dat ooit van een Noorse volkszanger met zes ex-vrouwen was geweest. De muren fluisterden liedjes. Of ik droomde het. Moeilijk te zeggen.

Dag 5 – De Noordkaap
De weg naar de Noordkaap is magie op asfalt. Fjorden, rendieren, eindeloze stilte. Mijn Honda begon te haperen op een steile helling. Ik gaf de tank een liefdevolle tik en zei: "Nog even volhouden, ouwe." Hij snorde weer alsof-ie het begreep.

Om middernacht stond ik daar, aan de rand van Europa. Wind in mijn gezicht, zon laag aan de horizon, alsof de wereld even pauze hield. Ik brulde in de wind: "JIJ BENT HIER GEWEEST!" Niemand begreep wat ik bedoelde. Maar ik wel.

Dag 6 – De ijsbeer
Ik overnachtte in een houten hut, diep in Finland. 's Ochtends liep ik naar een beekje om water te halen. En daar stond-ie: een ijsbeer. Ogen als kolen, adem als koude vis. Mijn hart sloeg over. Geen wapen, geen plan. Alleen mijn stem. Dus ik riep: "BOE!"

Hij schrok. Echt waar. Keek me aan alsof ik gek was – wat ik ook was – draaide zich om, en verdween tussen de bomen. Sommige mensen geloven me niet. Dat geeft niet. De beer wel.

Dag 7 t/m 10 – Naar huis
De rest van de reis gleed ik door Finland en Zweden. Een UFO gezien? Misschien. Een zalm gegeten die me nog aankeek voordat ik hem opat? Zeker.

De Honda begon olie te lekken, dus ik repareerde het met kauwgom en ducttape. "MacGyver-style." Hij hield het vol tot Utrecht.

Toen ik mijn straat weer inreed, riep mijn buurman: "Was je echt naar de Noordkaap?" Ik zette mijn motor op de standaard, keek hem aan en zei: "Dat... en nog veel verder."

foto
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2025
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: < 2 dagen 
Zo. Razend snelle reis maak je zo met AI.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: < 2 dagen 
O jee, moet ik me hier ook al zorgen gaan maken over AI's die het niet echt begrijpen? Rond de wereld op de CX in 13 dagen, wat volgt?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 wit met Pichler kuip
o ja, donateur ca.2007-2025 💰

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: < 2 dagen 
Geweldig! Nu nog een paar foto's met AI 😉.

Kijken of ik binnenkort een reisverslagje kan maken als we naar het Zuid-Duitse treffen gaan. Zal minder spannend zijn (als er niet weer een frame breekt), maar wel echt.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: < 2 dagen | Aangepast door: JiMi 
coenox:
Geweldig! Nu nog een paar foto's met AI

Toegevoegd.
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: < 2 dagen 
ik kan me nog herinneren dat vroeger de ''nieuweling'' een verslag moest maken...
ik in 2005 op vechta dus ook, nou was sjoerd er dit jaar voor t eerst dus sjoerd ga je gang!
prettig gestoord; voor mij prettig voor jou gestoord? zolang ik er zelf geen last van heb is dat niet zo erg...
(beter dat ik t zeg als iemand met zijn volle verstand, en ook dat werkt 2 kanten op)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: < 1 dag 
JiMi:
Toegevoegd

Je bent wel veranderd
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: < 1 dag | Aangepast door: MAST 
Bijzonder kleppendeksel. En zou zo'n spiegel nou smaken?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: < 1 dag 
ik denk dat de voorvork vering ook niet echt werkt als ik naar de roest kijk

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: < 1 dag | Aangepast door: JiMi 
brinkcx:
O jee, moet ik me hier ook al zorgen gaan maken over AI's die het niet echt begrijpen? Rond de wereld op de CX in 13 dagen, wat volgt?

ChatGPT begrijpt het inderdaad niet echt. Hij kwam met het verhaal dat de ketting van mijn CX500 gesmeerd moest worden. Die zin heb ik er maar tussenuit gehaald.

Schrijver Hansv

Bestuur 
#11 | Geplaatst: < 1 dag 
Zulke mooi verhalen kan ik niet schrijven. Die kunstmatige intelligentie kan dat dus wel. Daartegenover staat dan wel dat het realiteitsgehalte van mijn verhalen toch wel een beetje hoger is.
Maar mooi dat ChatGPT je helemaal naar de Noordkaap heeft gebracht, en nog terug ook

Harmony,
Hans.
( doet me denken aan mijn motorreis naar Moskou ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven