Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /   

Project Eurosport 2026

Pagina  Pagina 2 van 6:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  Volgende »

Schrijver Ron
Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 18 jan. 2026 13:58 
Gezien de vele onderdelen welke er eigenlijk nog nodig zijn, heb ik er maar een 500 eurosport bij gekocht in Duitsland
Deze staat al sinds 2010 droog gestald in de garage, en er is flink geknipt en gesoldeerd in de kabelboom.
Verder is de motor origineel, en redelijk netjes.

Nu kan ik deze ook demonteren, en van 2 1 hele goede maken
Er mist bij deze ook de beugel van het stuurkuipje (hoe is't mogelijk) maar ik ga er zelf wel een beugel voor fabrieken.
CX500 Eurosport project
2017 Moto Guzzi V9 bobber
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 20 jan. 2026 20:15 
De afgelopen 2 dagen druk geweest met het demonteren van de "Duitse" CX. Dit gaf een zeer aangename verassing. Deze motor is zeer goed onderhouden geweest!
Het blok is er reeds onder vandaan, de voorpoten zijn roestvrij en inmiddels voorzien van nieuwe keerringen en olie.
Het frame is knalhard en heeft weinig tot geen roest, de pro-link veerunit zat keurig in het vet.
Ook het uitlaat systeem is in prima staat, een beetje vliegroest.

De remmen zitten vast, de remslangen dateren uit 1982, dus die ga ik gebruiken van de andere cx. Ook de wielen, kabelboom en het blok welke ik al klaar heb, ga ik gebruiken van de andere cx.

Er word aan deze motor niets gespoten of gelakt! Het frame heeft alle originele stickers nog, dus alles blijft origineel. Volgens mij noemen ze dit dan een "surviver"?
Een paar linkjes naar foto's:

https://photos.app.goo.gl/A42pNpPCirTnBrtU8
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 20 jan. 2026 20:37 
Veel te netjes voor demontage ! Koop er nog eentje en maak er twee goede van
CX500 Z 1978, zo'n rooie, ignitech, e-fan en zo
CMX450 C 1986, motor loopt inmiddels weer, komt goed
o ja, donateur ca.2006-2026 💰

Schrijver Ron
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 20 jan. 2026 20:46 
brinkcx:
Veel te netjes voor demontage ! Koop er nog eentje en maak er twee goede van
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer zonder

De andere word ook weer opgebouwd hoor maar ik moet dan even wat meer de tijd nemen om.wat onderdelen te vinden.

De tank van de 1e moet gespoten worden, aan het frame moet gelast worden rond de bokstandaard.
Het frame, achterbrug en de kleine delen moeten gestraald en gepoedercoat. Het blok wat er dan onder gaat moet ook nog even uitelkaar.

Ik hoop deze winter er 1 klaar te maken, dan is er voor de komende winter ook nog een projectje
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 21 jan. 2026 11:53 | Aangepast door: Hans 
Bij elk CX project laat ik altijd het frame + alle aanbouwdelen (in totaal 9 stuks!) stralen en daarna poedercoaten (zwart 80% glans).
M.n. bij het frame zie je dan of er ergens roestschade (vaak binnenkant van de onderste ophangoren blok / ophangoren uitlaat) is dat voor het coaten gelast zou moeten worden.
Ook probeer ik de framestickers er ongeschonden af te halen zodat die later weer teruggeplaatst kunnen worden. Ook het typeplaatje wordt uiteraard verwijderd.
Verder is wel de grootste uitdaging om de as van de hoofdstandaard uit het frame te krijgen.
Dat lukt vaak niet omdat die door roest volledig 1 geworden is met het frame.
Mijn oplossing: ik zaag de as tussen frame en hoofdstandaard aan beide zijden door.
Daarna gebruik ik een (massieve) as die goed passend door de nog aanwezige hoofdstandaardas heen gaat en maak 2 vulstukken voor de standaard.
Vervolgens las ik een kraag op 1 uiteinde en boor ik een gaatje aan de andere kant voor de splitpen.
Dan past alles weer als vanouds.

Ook is het een mooie uitdaging om de kabelboom weer origineel en werkend te krijgen.
Vaak is die in de loop der jaren verknipt/aangepast of zit er ergens een draadbreuk of zelfs kortsluiting.
En de originele stekkerverbindingen moeten natuurlijk in ere worden hersteld (dus weg met die kabelschoentjes en kroonsteentjes).

Heb net mijn winterproject 2025/2026 afgerond. Een mooie metallic rode CX uit 1978 in sportieve jaren '80 trim.
Die lag ook al weer meer dan 20 jaar op de garagezolder stof te vangen. Het blok is goed, want gereviseerd door de vorige eigenaar incl nieuwe stator.
Nog even alles goed afstellen en dan kan hij Marktplaats op. Want ik heb momenteel toch echt te veel (er staan er nog 19 stuks) van dat oude spul.

This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 21 jan. 2026 14:32 
Het frame wat ik nu ga gebruiken is echt goed Hans, soms heb je gewoon mazzel alle bouten en moeren van het frame zijn nu los geweest.
Alleen bij het reservoir van de achterrem was de lak weg, daar is remvloeistof gemorst. Dit is dus met een kwastje bijgewerkt.
De 'nieuwe'kabelboom zit er alweer in, alles weer origineel.

Morgen hoop ik het blok en eindaandrijving weer te kunnen monteren, als het achterwiel er weer in zit werkt het wat makkelijker.
Voor nu is het vooral veel schoonmaak werk, en poetsen van het uitlaat systeem. Daarna is het spul wat in kleur zit aan de beurt
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 21 jan. 2026 15:32 
Aangeroest chroom maak ik altijd schoon met een borstel op de boormachine geschikt voor RVS. Die maakt geen krassen. Wel oppassen dat je niet te hard drukt anders krijg je doffe plekken. Vlekken in het chroom krijg je niet weg.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 21 jan. 2026 16:39 
Met een messing borstel, of een kunstof borstel? Ik maak ze eerst schoon met HG oven reiniger, dan met zeep naspoelen en poetsen met chrome cleaner. Wel veel poestwerk
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 21 jan. 2026 16:46 | Aangepast door: Hans 
Messing borstel voor RVS (te koop bij de Gamma). Vooral roestputjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ja en daarna flink poetsen met chromepasta van Belgom voor de glans.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 21 jan. 2026 17:19 
Hans:
Messing borstel voor RVS (te koop bij de Gamma). Vooral roestputjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ga ik die even halen! Bedankt voor de tip
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 22 jan. 2026 12:11 
Wat een prachtige kleur Hans! Staat hem.erg goed
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Ron
Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 22 jan. 2026 12:14 
Het blok en eindaandrijving zitten er inmiddels weer onder, achterremcylinder is gereviseerd, de stalen remleiding gemonteerd en de elektra van het blok is aangesloten.
https://photos.app.goo.gl/jEBEwJ6wFNWkde4F7
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 22 jan. 2026 14:07 
Ron:
Wat een prachtige kleur Hans! Staat hem.erg goed

Ja best wel apart dat oranje/rood metallic.
Heb deze CX toentertijd zo in onderdelen gekocht.
Loopt inmiddels goed maar lekt nog een paar druppels op de aansluiting waterpijp/waterpomp. Die afdichting is vaak moeilijk (in 1 keer) goed te krijgen.

Schrijver Ron
Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 22 jan. 2026 15:01 
Hans:
Loopt inmiddels goed maar lekt nog een paar druppels op de aansluiting waterpijp/waterpomp. Die afdichting is vaak moeilijk (in 1 keer) goed te krijgen.

Op dat punt gebruik ik altijd het tapse rubbertje, met alleen aan de buitenkant een klein likje vaseline.
Bij de andere 4 gebruik ik de gewone o-ringen, ook met aan de buitenkant een beetje vaseline.
Na montage van het hele koelsysteem, voor het monteren van het blok het systeem vullen en even afpersen met 1 bar.
Dan kom je niet voor verrassingen, en kun je er nog goed bij.
CX500 Eurosport project
"Per aspera ad astra"

Schrijver Hans

Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 22 jan. 2026 18:49 | Aangepast door: Hans 
Ik monteer ook altijd met vaseline. Kocht de CX noodzakelijke O ringen (en ook de olie keerringen) altijd direct bij de fabrikant, het Duitse bedrijf Lelebeck. Helaas leveren ze nu niet meer aan particulieren. Hun prijzen waren/zijn heeeeeel erg laag. Kijk maar op Lelebeck.de
En de afgeschuinde O ring kan probleemloos worden vervangen door een ronde. Maar het is gewoon een uitdaging om die ring afgeschuind of niet lekvrij geplaatst te krijgen.

Pagina  Pagina 2 van 6:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  Volgende » 
Projecten www.hondacx500.nl Forum / Projecten /
 Project Eurosport 2026

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven