Bij elk CX project laat ik altijd het frame + alle aanbouwdelen (in totaal 9 stuks!) stralen en daarna poedercoaten (zwart 80% glans).
M.n. bij het frame zie je dan of er ergens roestschade (vaak binnenkant van de onderste ophangoren blok / ophangoren uitlaat) is dat voor het coaten gelast zou moeten worden.
Ook probeer ik de framestickers er ongeschonden af te halen zodat die later weer teruggeplaatst kunnen worden. Ook het typeplaatje wordt uiteraard verwijderd.
Verder is wel de grootste uitdaging om de as van de hoofdstandaard uit het frame te krijgen.
Dat lukt vaak niet omdat die door roest volledig 1 geworden is met het frame.
Mijn oplossing: ik zaag de as tussen frame en hoofdstandaard aan beide zijden door.
Daarna gebruik ik een (massieve) as die goed passend door de nog aanwezige hoofdstandaardas heen gaat en maak 2 vulstukken voor de standaard.
Vervolgens las ik een kraag op 1 uiteinde en boor ik een gaatje aan de andere kant voor de splitpen.
Dan past alles weer als vanouds.
Ook is het een mooie uitdaging om de kabelboom weer origineel en werkend te krijgen.
Vaak is die in de loop der jaren verknipt/aangepast of zit er ergens een draadbreuk of zelfs kortsluiting.
En de originele stekkerverbindingen moeten natuurlijk in ere worden hersteld (dus weg met die kabelschoentjes en kroonsteentjes).
Heb net mijn winterproject 2025/2026 afgerond. Een mooie metallic rode CX uit 1978 in sportieve jaren '80 trim.
Die lag ook al weer meer dan 20 jaar op de garagezolder stof te vangen. Het blok is goed, want gereviseerd door de vorige eigenaar incl nieuwe stator.
Nog even alles goed afstellen en dan kan hij Marktplaats op. Want ik heb momenteel toch echt te veel (er staan er nog 19 stuks) van dat oude spul.

This posting has been generated with 100% recycled electrons.